Izvor: Blic, 02.Nov.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Put grade obećanjima, pare tek traže

Nosioci koncesije za autoput Horgoš-Požega, austrijske kompanije „Alpina" i „Porr", tek sada kreću u traženje para za finansiranje ovog projekta procenjenog na oko 1,7 milijardi evra. Rok da obezbede bankarske garancije je januar iduće godine, a 31. mart za dobijanje kreditnog odobrenja banaka. Ako do tada ne obezbede novac i ne zatvore finansijsku konstrukciju, kaznenih penala neće biti. Rizik pada na državu Srbiju, da čeka i da se nada da gradnja autoputa neće biti zidanje >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << Skadra na Bojani.

U ugovoru, ukazuje dr Milan Kovačević, Vlada Srbije je napravila takve ustupke da je koncesionaru data potpuno komotna pozicija.

- Prvo je da su sve obaveze sa koncesionara prenete na koncesiono preduzeće, a kapital tog koncesionog preduzeća utvrđen na simboličnu sumu. Drugo je da je umesto bankarske garancije za celokupni projekat prihvaćena opcija bankarskih garancija po delovima projekta. Kako koju trasu budu radili, tako će za nju polagati bankarsku garanciju - navodi Kovačević.

Koncepcija, naglašava Kovačević, napravljena je tako da se ne vide njihove pare već samo rok gradnje od tri godine. Ali garancija za taj rok nema. Jedino je oročeno da će januara 2008. njima biti prepuštena naplata putarine na trasama koje je država već napravila. Da sve bude čudnije, u toj prvoj godini nemaju obavezu da za uzvrat, po osnovu ubiranja putarine, održavaju te trase. Uz to, ne zna se ni koliko će koštati ta putarina.

Konačni troškovi nepoznati

Direktorka „Alpine" Nevenka Sinđić, koja je na poziciji zamenika direktora koncesionog preduzeća „Sever-jug autoput", u izjavi magazinu „Ekonomist" vrlo je direktno najavila mogućnost da zatvaranje finansijske konstrukcije ne usledi u roku i na način kako su se obavezali:

„Na svetskom finansijskom tržištu situacija nije sjajna, a kad se tome doda činjenica da je Srbija po svetskim klasifikacijama i dalje rangirana kao visoko rizično investiciono područje, jasno je da je pred koncesionarima težak zadatak."

- To pre svega znači - objašnjava dalje Sinđićeva - da će cena kredita biti znatno veća, a garancije koje će koncesionar morati da obezbedi mnogo skuplje nego što bi to bio slučaj da radimo u nekoj drugoj zemlji.

Zanimljivo je da je direktorka Sinđić na pitanje o visini iznosa od 1,7 milijardi evra, sa kojim su pobedili na tenderu za koncesiju autoput Horgoš-Požega, dala ovakvo objašnjenje:

- Konačni troškovi, konačna vrednost ovog projekta znaće se tek kada bude završen glavni projekat. Taj iznos je bio zasnovan na kalkulacijama baziranim na idejnom projektu: proceni da će gradnja koštati oko 900 miliona evra, troškovi održavanja oko 250 miliona evra, a ostalo se odnosilo na rad koncesionog preduzeća, troškove servisiranja kamata, poreske obaveze i druge izdatke koji proizlaze iz poslovanja.

Inače, rok za završetak tog glavnog projekta, kako piše na sajtu Vlade Srbije, bio je 6. septembar ove godine. Prošla su, dakle, gotovo puna dva meseca kako je trebalo da bude urađen, a sa njim usvojena i konačna dinamika gradnje.

Budući da Vladu Srbije, odnosno državu Srbiju u koncesionom preduzeću zastupa Ministarstvo infrastrukture, „Blic" se obratio kabinetu ministra Velimira - Velje Ilića i od državnog sekretara Mihajla Markovića dobio sledeći odgovor:

- Sve ide prema dinamici. Sastanak sa predstavnicima koncesionog preduzeća imaćemo iduće srede u Vladi Srbije i postoje naznake da će oni sa gradnjom krenuti i pre roka, pre marta. Dakle, ne da će da kasne, već će da idu pre roka.

Na opasku da je i glavni projekat i posao oko eksproprijacije trebalo davno da bude završen, te da koncesionar u preduzeće i dalje nije uneo ni cent preko dva miliona evra, a trebalo je već minimum 10 miliona evra, Marković je ostao nepopustljiv u optimizmu:

„Druga razvojna faza"

- U toku je završetak druge razvojne faze, kojom su ugovorom zacrtane 54 stavke, od kojih će do kraja novembra biti realizovano preko 40. Vlada Srbije će u toj drugoj razvojnoj fazi izvršiti eksproprijaciju zemljišta, završiti glavni projekat i imenovati nezavisnog inženjera, dok ostale stavke treba da realizuje koncesionar.

Po pitanju kašnjenja „Blic" se obratio i Nevenki Sinđić, ali smo od njene sekretarice dobili poruku da ubuduće neće moći da daje izjave dok „Alpina" ne usaglasi stavove sa drugim partnerom u ovom poslu, kompanijom „Porr".

Kompanija „Porr" je postala koncesionar sa „Alpinom" i to sa udelom 50:50 odsto, tako što im je taj udeo ustupila španska kompanija „FCC konstrakšn". Tu zamenu koncesionara Vlada Srbije je odobrila pre mesec dana, ali u Agenciji za privredne registre ta promena još nije upisana. U vlasničkom listu koncesionog preduzeća „Sever-jug autoput" se i dalje kao vlasnici vode „FCC konstrakšn" i „Alpina".

Vojvođanska komisija: Nepoznati ključni aneksi

Stručnjaci iz oblasti tehnike, građevine, ekonomije i prava, koje je pre nekoliko meseci angažovalo Izvršno veće Vojvodine sa zadatkom da utvrde da li je ugovor potencijalno štetan za Vojvodinu, još se nisu oglasili. Trebalo je da svoju ocenu prezentuju najdalje do 2. novembra, dakle sa današnjim danom. Pokrajinski javni pravobranilac Zorica Lazić, jedan od članova te komisije, kaže da nije problem u njihovoj odgovornosti, već u nedostupnosti pet aneksa ugovora. Vlada Srbije te anekse, i pored brojnih obećanja, ni dan-danas nije objavila.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.