Izvor: RTS, 28.Jul.2009, 16:55 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Preti pandemija gojaznosti
Svetom se širi epidemija gojaznosti - do 2015. dve milijarde ljudi biće gojazno. Sedeći posao, brza hrana i stres uzroci su ove nimalo naivne tendencije, upozoravaju stručnjaci.
Najnovije istraživanje američkih naučnika pokazalo je da kancelarijski posao dovodi do povećanja gojaznosti, a mnogi zaposleni nisu svesni rizika od toga što ceo dan provode sedeći.
Američki stručnjaci predviđaju da će do 2015. godine u svetu biti dve milijarde ljudi sa preteranom >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << telesnom težinom i kao faktore rizika navode stres, prekovremeni rad i aktivnosti koje se obavljaju u sedećem položaju.
"Gojaznost je epidemija, koja se širi uznemirujućim tempom", kaže Džon Evans, predavač Harvardske škole za javno zdravlje, koja sarađuje sa kiparskim Međunarodnim institutom za očuvanje prirode i javno zdravlje.
Sve je izraženija veza između gojaznosti i uslova na radnom mestu, budući da ono postaje druga kuća, a tradicionalne prehrambene navike zamenjuje konzumiranje brze hrane, bogate štetnim, zasićenim masnim kiselinama, upozorava Evans.
Do 2015. godine u svetu će biti dve milijarde ljudi sa preteranom telesnom težinom, a više od 700 miliona će biti gojazno, tvrde istraživači pomenute dve ustanove, koji su obavili studiju o fizičkoj aktivnosti i navikama na poslu širom EU.
Među faktore rizika od gojaznosti na radnom mestu profesor epidemiologije na Atinskom univerzitetu Atina Linos ubraja i stres vezan za posao, prekovremeni rad i aktivnost koja se nužno obavlja za stolom.
Studija je pokazala da 19 odsto Holanđana i 31 odsto Iraca na poslu ne obavlja nikakvu fizičku aktivnost, dok 55 odsto Grka i čak 61 odsto Francuza uopšte ne upražnjava bilo kakvu fizičku aktivnost. Istraživači ističu da je za gojaznost odgovoran i nedostatak mesta na poslu gde bi zaposleni mogli da drže i jedu svoju hranu, kao i nedostatak prostorija za vežbu.
Zbog toga bi, smatraju naučnici, poslodavci morali da podstiču fizičku aktivnost zaposlenih, kao i da stvore uslove za "fitnes" pauze u kancelarijskoj rutini.