Izvor: B92, 11.Jan.2000, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Pregled stampe

Izvinjavamo se citaocima koji nase vesti dobijaju na mail, zbog nepotpunih podataka o tekstovima u pregledu stampe proteklih nekoliko dana. Greska je posledica tehnickih problema koje smo imali.

"Reporter" - Banjaluka, 29. decembar

pise: Petar Janjatovic

Yu rock na kraju veka

Heroji, flertovi i paradoksi

Svodjenje bilansa je uvek bolna stvar. Rezultati svedoce o losoj stvarnosti, zauvek proslim vremenima, propalim nadama i o tome kako >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << uvek na kraju ispadnemo kratkih rukava. A sve je pocelo bezazleno i kao igra

One kasne pedesete godine su, po svedocenjima ocevidaca, donosile prvi dah sarenila u sive i preplasene zivote tadasnjih Jugoslovena. Uz postupni razvoj domace zabavne muzike stidljivo se privijala ideja o necemu sasvim novom i drugacijem. U Beogradu su ljudi kao Branko Marusic Cutura, Mile Lojpur i jos poneki, danas zaboravljeni, otkrivali pojave kao sto su Cak Beri, Elvis Prisli i Dzeri Li Luis. I jos uvek ne znajuci najbolje zasto, poceli su da ih oponasaju, dobijajuci povremeno svojih pet minuta na tadasnjim igrankama. "Pravoverni" su kao i uvek bili ostro protiv, ali klincima je mozak vec zaludeo taj zvuk koji je, kako je to detaljno objasnio Aleksandar Zikic u knjizi "Fatalni ringispil", stigao zahvaljujuci Italijanima i singlovima koje su vrteli na periferijskim ringispilima. I ono sto je u pocetku delovalo kao bauk za socijalizam, sredinom sezdesetih je preraslo u pravu "bit" maniju. Glavni gradovi jugoslovenskih republika su bili prezasiceni sastavima, a imena kao Siluete, Roboti, Crveni koralji, Iskre, Mi, Zlatni akordi, Zlatni decaci, Bijele strijele, Plamenih 5, Elipse, Crni biseri, Grupa 220, Kameleoni, Indeksi, Dzentlmeni i mnogi drugi su izazivali nezapamcenu popularnost, tiraze i histeriju nad kojima su dusebriznici zamisljeno klimali glavama.

Plima: Rezimu nije bilo najjasnije sta se desava, ali se nije protiv toga previse bunio. Drugu Titu je, po svemu sudeci, odgovaralo da se cupavci (kako muzicari, tako i brojna publika) zamlacuju urlatorskom muzikom jer su njegovom cvrstom politickom stisku oko vrata davali lazni utisak ruke koja je drugarski prebacena preko ramena. Te nesumnjivo pionirske godine je karakterisao entuzijazam, herojski osecaj da se donosi nesto novo i apsolutna posvecenost radu. I kako se plima rokenrola sirila svetom, tako je sve cvrsce korene pustala i kod nas. To idilicno vreme kada su se najnoviji hitovi skidali sa Radio Luksemburga, da bi se sutra sto pre odsvirali na igrankama, zamenilo je doba autorske muzike. Dobar deo muzicara koji se nije snasao u toj prvoj podeli rada krajem sezdesetih, povukao se sa scene i prepustio prostor novim imenima. Kako tvrde precizni domaci diskofili, prvi domaci album je jedno sasvim opskurno izdanje koje je malo ljudi videlo i culo, a jos manji broj ga poseduje. Rec je o ploci zagrebacke grupe Zeteoci koju su cinili studenti Bogoslovije. Oni su na religiozne tekstove napisali tanke i cak iz tadasnje perspektive neubedljive pesme, a plocu je objavio, ko drugi nego Glas koncila. Ipak se zvanicno prvom rok plocom smatra album "Nasi dani" zagrebacke Grupe 220, koji je objavljen te prelomne 1968. godine. Uz prvi pravi domaci hit, pesmu "Osmijeh", njihov lider Drago Mlinarec se preporucio kao autor na koga se moze racunati na duze staze. I to je potvrdio brojnim kvalitetnim solo plocama koje su usledile.

A hipi era koja je u svetu vec bila na zalasku, u potpunosti je osvojila domaci teren. Kornelije-Bata Kovac je kroz Korni grupu (koju su pretezno cinili bivsi clanovi cenjenih Elipsi) ponudio svoje vidjenje progresivne muzike, doduse cesto flertujuci sa najortodoksnijim zabavnjacima, sto je paradoks koji ga je godinama pratio. Indeksi su, takodje mesajuci babe i zabe, snimili neke od najboljih (takodje progresivom inspirisanih) pesama, paralelno pevajuci otuzne slagere za svaku sezonu. U srcima onih koji su tada tek poceli aktivno da se muvaju po koncertima ostalo je i dan- danas toplo mesto vezano za nastupe pevaca Dade Topica i njegove tadasnje grupe Time, koparski sastav Srce, dzez nastrojene ljubljanske Mlade leve, zestoku zagrebacku Nirvanu, uvek raspolozenu Pop masinu i prvi bend koji je u potpunosti mogao da ponese epitet jugoslovenski, a to je YU grupa. Njihova pojava na samom pocetku sedamdesetih (a nastali su na rusevinama Dzentlmena) predstavljala je pravi prikljucak sa svetom, ali na nas nacin. Odlicni sviraci, zainteresovani za gitarski rok, odsek bugi i bluz zvuk, napajali su se energijom sastava kao Deep Purple, T. Rex, Creedence Clearwater Revival i The Cream, ali su prvenstveno zahvaljujuci gitaristi Bati Kosticu, prvi i na pravi nacin u svoju zvucnu sarenicu utkali etno elemente. I sve je pocetkom tih sedamdesetih godina opet dobilo oreol junackih vremena.

Probijanje standarda: Zanimljiva i plodna akusticarska scena nudila je nezne ljubavne pesme, pravoverni rokeri su przili po novobeogradskoj Hali sportova, ali i svim urbanim jugoslovenskim prostorima, a onda se pojavilo Bijelo dugme i, kao sto je opste poznato, donelo sasvim nove standarde na sceni. Bregovic je probio sve tirazne plafone, sastav je svirao po dve stotine nastupa godisnje, a uz njih scenu su jos cinili tada precenjeni Smak, izuzetno inventivni Leb i sol, najduhovitiji i najcinicniji jugoslovenski sastav svih vremena Buldozer, supergrupa September, simfo rokeri Tako, alternativni Igra staklenih perli, u to vreme povrsni Parni valjak, banalne Divlje jagode, iskreni Drugi nacin, i Djordje Balasevic, koji je odeljak za sebe. A onda su stigli pank i novi talas i citavu situaciju okrenuli za 180 stepeni.

Gomila besnih, nekompromisnih klinaca (ali i nesto starijih) tokom jedne sezone su prebrisali ono sto je bilo pre. Ili kako je svojevremeno Darko Glavan okarakterisao PUNK: potpuno, uvredljivo negiranje klasike. U periodu od samo par godina, zahvaljujuci Idolima, Azri, Sarlu akrobati, Parafima, Elektricnom orgazmu, Pankrtima, Haustoru, Prljavom kazalistu, Termitima, Luni, Filmu, Lacnom Franzu i na kraju KUD Idiotima, nastao je kljucni nanos najubedljivijih pesama Yu roka. Vreme "novog talasa", taj zavodljivi period od 1979. do 1982. godine, predstavlja tri, cetiri sezone koje nikada necemo prezaliti. U celu pricu se ukljucio i tada vec veteran Bora Djordjevic, koji je kroz svoje tekstove i strast, sa Ribljom corbom mnogima pomerio pamet. Imali smo strasan osecaj tog novog vremena, kako bi vec zapevali u legendarnom Buldozeru. A onda je sve nekako postalo normalno. Utrkivali se Bajaga i Plavi orkestar, iz Sarajeva nas zasipali Valetino, Merlin, Hari Mata Hari i ko sve ne, dusevna EKV postupno presla iz klubova u hale sportova, Koja svima pokazivao da Disciplina kicme mora protiv struje, i meni nekako ta druga polovina osamdesetih deluje predvidljivo i bez uzbudjenja. Ona su lezala na drugoj, politickoj strani. A ta zloslutna ekipa je sve razjebala, ne ostavivsi ni kamen na kamenu. Godine ratne su proterale rok iz nasih zivota, jedni na druge su pucali ljudi koji su zajedno pevali i skakali na koncertima, a kod kuca (ako nisu spaljene) u policama ostavili iste knjige i ploce.

Mladi: Novi klinci su u Srbiji ostali prepusteni sami sebi. I u tim najgorim godinama, vise po instinktu su se uhvatili gitara. Najednom, te ruzne 1992. godine iz mesta koja na rok mapama do tada nisu ni postojala, pohrlili su pametni, civilizovani, svesni mladi bendovi, koje je bilo zadovoljstvo slusati. Eva Braun iz Beceja, Goblini i Nista ali logopedi iz Sapca, Bijesovi iz Gornjeg Milanovca, Oruzjem protivu otmicara i Gluve kucke iz Zrenjanina, Kontrabanda iz Panceva i mnogi drugi su nam ulili nadu da generacije nisu bas bez buducnosti. Doduse i metropola je uzvracala udarac. Pomalo previse trendovski sastavi Plejboj, Darkwood Dub, Kanda Kodza i Nebojsa i Neocekivana sila koja se iznenada pojavljuje i resava stvar, ipak jesu nas prikljucak sa svetom. I mogu ubedljivo da nas predstavljaju. A stalno stizu i novi. Obratite paznju na debi CD "Trees" novosadskog sastava Simic Quartet. Osobeni su i Bukvar Bukvar, Eyesburn, 357 i ko zna sta se tek priprema.

I sta imamo sad? Na kraju veka paradoksa, balast proslosti i strah od buducnosti. Jedno Zabranjeno pusenje sa podstanarom Mirkom Srdicem (ex Elvis J Kurtovich) deluje na potezu Sarajevo-Zagreb. Drugo, stacionirano u Beogradu, citave sezone sa uspehom svira svoj cudni etno po Evropi uz pomoc perspektivnog gitariste Emira Kusturice. Pevac Goran Petranovic Rizo upravo u Beogradu pokrece grupu Elvis J Kurtovich and his Meteors. Alki Vuici famozna Hrvatska glazbena unija zabranjuje novogodisnji nastup u Beogradu, a pre par godina isti veto su izrekli na dolazak Masima Savica na BITEF. U nekakvom hotelu u Igalu za istu ovu Novu godinu nastupaju Doris Dragovic, Hari Mata Hari, Haris Dzinovic i Maja Nikolic. Haris i Hari su napravili ludilo u Sava centru. Ovi nasi srecom to vec godinama rade po Sloveniji, Federaciji i Makedoniji, a evo nedavno je i Van Gogh potvrdio visoke tirazne pozicije u Federaciji. I sta nas ceka ubuduce? Ne znam. Jos 1987. godine sam se naucio da nista ne predvidjam. Jer uvek pogresim. Samo znam da se uvek obistini ono najgore. Jedva cekam da se ispostavi kako mi je i ova recenica bila pogresna.

Najbolji

Kako u onoj ali i ovoj Jugoslaviji nikada nisu postojale pouzdane informacije o tirazima ploca, apsolutno je nemoguce dobiti top-listu najprodavanijih albuma svih vremena. A pravljenje liste koja bi ploce postrojila po kvalitetu jos je iluzornija prica jer su ipak u pitanju samo licni stavovi. Zato smo se odlucili da iz knjige "YU 100" (YU Rock Press, Beograd, 1998), koju su pripremili Dusko Antonic i Danilo Strbac, prepisemo prvih dvadeset mesta. Ta lista je rezultat glasanja 68 medijskih poslenika i umetnika i daje odredjeni uvid u najvoljenije jugoslovenske albume.

YU top 20

1. Idoli "Odbrana i poslednji dani" (Jugoton, 1982)

2. Sarlo akrobata, Idoli i Elektricni orgazam "Paket aranzman" (Jugoton, 1981)

3. Time "Time" (Jugoton, 1972)

4. Korni grupa "Korni grupa" (PGP RTB, 1972)

5. Azra "Azra" (Jugoton, 1980)

6. Azra "Suncana strana ulice" (Jugoton, 1981)

7. Buldozer "Pljuni istini u oci" (PGP RTB, 1975)

8. Azra "Filigranski plocnici" (Jugoton, 1982)

9. Josipa Lisac "Dnevnik jedne ljubavi" (Jugoton, 1973)

10. Bijelo dugme "Bitanga i princeza" (Jugoton, 1979)

11. Sarlo akrobata "Bistriji ili tuplji covek biva kad..." (Jugoton, 1981)

12. Indeksi "Indeksi" (Jugoton, 1974)

13. Bajaga i Instruktori "Sa druge strane jastuka" (PGP RTB, 1985)

14. Bijelo dugme "Kad bih bio bijelo dugme" (Jugoton, 1974)

15. Oliver Mandic "Probaj me" (PGP RTB, 1981)

16. Riblja corba "Kost u grlu" (PGP RTB, 1979)

17. Bijelo dugme "Sta bi dao da si na mom mjestu" (Jugoton, 1975)

18. Partibrejkers "Partibrejkers" (Jugoton, 1985)

19. Riblja corba "Mrtva priroda" (PGP RTB, 1981)

20. Haustor "Treci svijet" (Jugoton, 1984) Error! Filename not specified.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.