Potrošačke navike određuje debljina novčanika

Izvor: RTS, 01.Feb.2009, 21:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Potrošačke navike određuje debljina novčanika

Svetska finansijska i ekonomska kriza dolazi i u Srbiju, a njene posledice biće najvidljivije početkom proleća. Potrošnja u zemlji lagano opada a takav trend će se nastaviti i u prvoj polovini 2009. godine, procenjuju stručnjaci.

Posledice svetke finansijske i ekonomske krize u Srbiji će biti najvidljivije početkom proleća. U kriznim vremenima ljudi sve više štede i sve češće kupuju samo najneophodnije. 

Potrošnja u zemlji lagano opada, a takav trend će >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << se nastaviti i u prvoj polovini 2009. godine, procenjuju stručnjaci.

Cene u Srbiji i dalje rastu, a potrošači menjaju svoje navike. Kupovina se odvija po onoj narodnoj, "tri put meri, jednom seci". Međutim, trgovci to nerado priznaju ali kupci sve više štede i sve češće prelaze na jeftinije proizvode.

Aleksandar Sinđelić iz Centra za markentiška istraživanja GFK Beograd kaže da će se potrošači pre odricati luksuznijih proizvoda, ili proizvoda koji nisu neophodni, pa će tražiti za njih zamenu.

"Recimo, možda neće kupiti flaširanu vodu, već će koristiti vodu iz česme, ili neće kupovati 100 % sokove, nego će kupovati napitke", objašnjava Sinđelić.

Potrošačke navike određuje debljina novčanika. Ipak, kriza nas najčešće izjednačava i vraća osnovnim potrebama.  I u Evropi ljudi sve više štede, stvarajući privid dobroga života.

Od krize možda neko i profitira 

"Moguće je da od krize neko i profitira. Najrealnije je da će profitirati firme koje se bave proizvodnjom hrane i osnovnih proizvoda", rekao je Tomas Krasni iz GFK Austrije

Krasni objašnjava da u kriznim vremenima, kad nema dovoljno novca i kada potrošači ne mogu da zadovolje neke krupne, investicione potrebe, okrenuće se nekim malim zadovoljstvima koje mogu da priušte.

Domaći saobraćaj, građevinarstvo, crna i obojena metalurgija, najosetljiviji su sektori u vreme krize. Naša prehrambena industrija najotpornija je na njene uticaje.

Pored finansijskih mera privredi se može pomoći i na drugi način.

Potpresednica Privredne komore Srbije Vidosava Džagić kaže da se privredi može pomoći kroz smanjenje različitih administrativnih prepreka u poslovanju.

"Može se pomoći kroz smanjenje broja dana i povećanje efikasnosti za obezbeđenje procedura kod izvoza naših proizvoda, zatim povećanje efikasnosti za različite dozvole za nova investiranja", objašnjava Džagićeva.

Teško je odupreti se svetskim uticajima. Izvesno je da nas u ovoj godini očekuje povećanje cena, smanjenje ponude i pad tražnje.

Nastavak na RTS...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta RTS. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta RTS. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.