Postavite sedište u pravilan položaj

Izvor: Blic, 01.Avg.2010, 01:10   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Postavite sedište u pravilan položaj

Bezbednost putnika u automobilu ne zavisi samo od poštovanja saobraćajnih pravila, kvaliteta puteva, vozačke veštine i ponašanja tokom vožnje, već i od priprema pre uključivanja u saobraćaj. Kako na srpskim putevima godišnje pogine oko 1.000 ljudi, svaki detalj koji povećava sigurnost osoba u vozilu je dobrodošao.

U brošuri koju izdaje Državna uprava za puteve Švedske, a koja se štampa na većini evropskih jezika, vozačima se savetuje kako da postignu maksimalnu >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << bezbednost u svojim kolima. Svaki putnik u vozilu mora da obrati pažnju na sopstveni položaj u toku vožnje, pošto najčešće povrede u automobilu nisu prelomi, već povreda vrata nastala usled trzaja glavom. Do toga uglavnom dolazi nakon udarca u automobil sa zadnje strane, ali neretko je uzrokovana i u frontalnim sudarima. Najbolji način da se putnici obezbede od ovakvih povreda je da sedište bude ispravljeno, a naslon za glavu tako namešten da cela glava dobije potporu. Najbolje je ukoliko naslon za glavu dostiže do visine čela onoga ko se nalazi na sedištu.

Još jedan od rizičnih faktora u putničkom vozilu predstavljaju i neučvršćeni predmeti, pošto se prilikom udesa kreću velikom silinom. Zbog toga sav teret mora da se nalazi u prtljažniku, a ukoliko to nije moguće, onda treba da se postavi što je moguće niže u vozilu. Teški predmeti ne smeju da leže neučvršćeni, pa ih zato treba vezati makar i pojasevima na zadnjem sedištu.

Iako je sigurnosni pojas najbolja i najvažnija zaštita u putničkom vozilu, a ujedno je njegovo korišćenje obavezno zakonom, mnogi izbegavaju da ga stavljaju. Istraživanja u Švedskoj su pokazala da, kada bi svi koristili sigurnosni pojas, svake godine u saobraćaju bi bilo sačuvano 80 života. Takođe, mnogi putnici zanemaruju vezivanje pojaseva na zadnjem sedištu automobila, što je veoma opasno, pošto u slučaju sudara oni velikom silinom budu odbačeni u vozača i suvozača. Čak ni vazdušni jastuci ne mogu da pruže dovoljnu zaštitu ukoliko nije vezan pojas.

Ukoliko se u vozilu nalazi dete, potrebna je mnogo veća opreznost. Glava deteta je u odnosu na telo velika i teška, a njihov vrat je mnogo slabiji nego kod odrasle osobe, pa dete ne može da izdrži opterećenje izazvano udesom. Preporučuje se da deca koriste posebna sedišta zajedno sa sigurnosnim pojasevima sve dok ne navrše 10-12 godina. Za bezbednost mališana je važno i u kom položaju sede, pošto je za dete do otprilike četvrte godine starosti najsigurnije da se vozi licem okrenuto suprotno od smera vožnje. Ona deca koja se voze u sedištima postavljenim u smeru vožnje pet puta su više izložena opasnostima. Ukoliko vlasnici sedište za dete postave na mesto suvozača, obavezno moraju da isključe vazdušni jastuk.

Test za slučaj sudara

Kako švedska uprava savetuje, poželjno je da vlasnici vozila prvo utvrde kako se njihov četvorotočkaš ponaša u trenutku sudara. To je moguće proveriti na sajtu nezavisne organizacije EuroNCAP koja se bavi testiranjem vozila u uslovima sudara, na osnovu veoma oštrih kriterijuma. Iako građani Srbije prevashodno kupuju vozila na osnovu toga sa koliko novca raspolažu, poznavanje sigurnosnih karakteristika svog automobila nikada ne može da škodi.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.