Poslednji let Zvezde“

Izvor: Glas javnosti, 25.Sep.2008, 07:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Poslednji let "Zvezde“

BEOGRAD - U udesu aviona Vojske Srbije „supergaleb G-4“ juče je u Batajnici oko 10 časova poginuo potpukovnik Ištvan Kanas dok je izvodio „vežbu 34“ pripremajući se za aeromiting koji je trebalo da se održi iznad Kalemegdana, u subotu 27. septembra. Nesreće se desila u krugu Tehničkog opitnog centra u Batajnici na 1.200 metara od tačke poletanja u pravcu Zemuna.

Uzrok pogibije zasad nije poznat, a kako je rekao Dragan Katanić, komandant Vazduhoplovstva i protivvazdušne >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << odbrane u Vojsci Srbije, za taj slučaj biće oformljena specijalna komisija koja će istraživati pod kojim uslovima je došlo do nesreće na osnovu izjava očevidaca, preslušavanjem „trake aerodromskog letenja“ i ispitivanjem ostataka aviona.

- Komisija će utvrditi da li je do pada aviona došlo zbog greške posade ili se radi o tehničkom kvaru na letelici. Ne mogu precizno da kažem kada će njihov posao biti završen, ali u ovom slučaju se mora poštovati stroga zakonska procedura - istakao je Katanić i dodao da je potpukovnik Kanas bio vrhunski pilot, koji je u svojoj karijeri imao više od 1.800 sati letenja, a na avionu „supergaleb“ oko 1.400 sati. Katanić napominje i da je u toku ove godine Ištvan Kanas leteo oko 140 sati u Tehničko - opitnom centru i da je nastupao na pet aeromitinga u zemlji i inostranstvu izvodeći „vežbu 34“.

Major Miodrag Ristić, koji je sa potpukovnikom Ištvanom Kanasom nastupao na aeromitinzima, kaže da se „vežba 34“ izvodi pod ekstremnim uslovima.

DRUGA NESREĆA NA LETELICI „SUPERGALEB G-4“

Školsko-borbeni mlazni avion „supergaleb G-4“‘, koji se juče srušio, poslednji je serijski proizvođeni avion jugoslovenske avio-industrije. Proizveden je 1989. godine, a kompletni remont završen je 7. februara 2007. godine. Pored tehničke kontrole koja je obavezna pre svakog leta vrši se i potpuni pregled aviona nakon 1.000 ostvarenih časova letenja. „Supergaleb“ u kome je poginuo major Kanas imao je svega 146 časova kad se dogodila nesreća. Petar Bošković, načelnik Uprave za odnose sa javnošću pri Vojsci Srbije kaže da je za potrebe nekadašnje JNA proizvedeno 85 letelica tog tipa, a da je pogibija potpukovnika Kanasa druga po redu posle pogibije opitnog pilota Milana Avalića koja se desila 1987. godine.

BIOGRAFIJA

Potpukovnik Ištvan Kanas rođen je 3. maja 1965. godine. Nakon završetka vojne akademije 1988. godine bio je nastavnik letenja i član letačke grupe „Zvezda“. Kao jedan od najbolji pilot 1997. godine prekomandovan je u Eskadrilu za letna ispitivanja Tehničkog-opitnog centra u Batajnici. Živeo je u Zrenjaninu i otac je dvoje dece.

- Sam udes ne bih mogao da komentarišem dok komisija ne bude dala poslednju reč. U ovoj vežbi se ispituju krajnje granice aviona i ona spada u najsloženiji vid obuke koju jedan pilot može da uradi. Sa obzirom na to da se avion kreće i do 200 kilometara u sekundi dovoljan je i jači vetar da bi došlo do nesreće - rekao je Ristić.

U kući porodice Kanas u selu Mužlje gde žive njegova majka Roža i mlađi brat Karči sa porodicom vladala je tuga i šok. Majka Roža, kroz suze uspela je da smogne snage da ispriča životnu priču svog sina.

- Od osnovne škole voleo je avijaciju, skupljao je časopise i sličice, kada je završio osnovnu školu, odlučio je da upiše Vazduhoplovnu gimnaziju u Mostaru. U Vazduhoplovnoj gimnaziji i na Akademiji u Zadru bio je u vrhu, sve desetke. Nekoliko puta bio je proglašavan za najboljeg pilota - kaže Roža i dodaje da je njegov otac bio veoma ponosan na sina. Kada mu je otac umro, majka ga je molila da se vrati kući i bude uz nju, ali Ištvan je rekao da će „vrednije i bolje da uči“, što je i ispunio.

Kada je završio akademiju, vratio se u selo gde se oženio Piroškom, dobili su dvoje dece Loretu (18) i sina Ištvana (15). Prema rečima komšija i rodbine Ištvan je često dolazio u selo, nakon što se vratio iz Crne Gore 2006. godine. Roža nam je u razgovoru rekla da je Ištvan planirao da izgradi kuću u selu za koje je bio mnogo vezan.

- Zvao me je veče pre nesreće oko 21.30 da me pita kako sam i da mi kaže da neće moći da dođe za vikend jer radi. Kao da sam predosećala da će nešto da se desi. Juče, rano ujutro, oko 9 časova poslednji put je nadleteo selo i napravio samo jedan krug dok je obično, kada je nadletao, pravio tri kruga. Avion je imao jako čudan zvuk. Poslednji put je nadleteo kuću i više ga nema - kaže Roža.

Meštani Mužlja imaju samo reči hvale za Ištvana. Za većinu njih on je bio pravi heroj. Kada je avion nadletao selo, svi su znali da je u njemu Ištvan.

Za ovu tragediju treba da odgovaraju vojne staresine VS i mislim da se protiv neposrednog staresine treba pokrenuti krivicni postupak. Vojne staresine moraju da shvate vec jednom da nema vise one generacije vazduhoplovca bivse jugoslavije i da sadasnje vazduhopolvne jednice VJ treba konzervirati do daljeg. Srbija treba da se pomiri s time da nema vise vazduhoplovne jedinnice i za dogledno vreme nece imati ni tehnicke niti kadrovske mogucnosti da sanira stanje u tom pogledu.

Sup;r Galebom -super nesreca ali mislim da je sreca sto se taj avion nije srusio na neko naseleno mesto ili na brupu ljudi koji su ucestvovali na aero-mitingu. Mislim sta bi se desila da se akrobacije radili na avionu Galeb, bez ono SUPER.

Kako 200km u sekundi?! Pa to je 720.000 km/h! Valjda 200m/s.

200m/s je 720km/h ....podatak je TACHAN!

NE POSTOJI BRZINA VECA OD 300.000KM/H ...

U jenom tekstu dve velike greske -pa bas je previse.Nemoguce je da je komandant Vazduhoplovstva izjavio da se pored ostalog ispituje i mogucnost greske POSADE aviona,jer bi to znacilo da potpukovnik Istvan nije bio sam u avionu.Drugo ,nemoguce je je major Ristic izjavio da je avion u pokusaju izvodjenja odredjene figure isao brzinom i do 200 KILOMETARA u sekundi.To bi znacilo da taj avio moze da leti 12 000 km u minuti , a to je malo previse.....Stvarno bi valjalo ponekad i procitati sopstveni tekst pre nego sto ode u stampu.A o urednicima i da ne govorim.

text je faktografski supalj kao svajcarski sir.. pogresan broj sati naleta nastradalog ppuk Kanasa (to 140 zvuci kao da ima veze sa 1400 sati ukupno na G-4 ili 140 sati leta aviona posle remonta.. no koga je briga sta pise.. treba nesto da pise, ne?) , pogresan cin (major) na jednom mestu, pogresno ime kcerke (Laura), pogresno mesto stanovanja (ziveo je u N Sadu), cak je podatak da se srusio 1200 m od takce poletanja jako diskutabilan i preterano koincidira sa informacijom da je letacki program izvodjen na visinama od 20 do 1200 metara; pogresno ime akrobatske grupe u kojoj je leteo ranije (u pitanju su tada bile Letece zvezde RViPVO, Zvezde/Stars su osnovane prosle godine)... 200 km u sekundi necu ni da pominjem kao ni davanje znacaja izjavi sasvim razmljivo potresene majke "kako je avion napravio samo jedan krug i cudno zvucao"...

zasta vam sluze novinari i urednici kad ne umeju ni da prenesu sta im se kaze na konferenciji za medije ili u saopstenjima?

S.

Nastavak na Glas javnosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Glas javnosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Glas javnosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.