Izvor: Southeast European Times, 03.Feb.2011, 23:46 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Plan o razmeni podataka o putnicima podstiče strahovanja o narušavanju privatnosti
Brisel kaže da su nova pravila potrebna zbog borbe protiv opasnosti od terorizma, ali bi protivljenje u Evropskom parlamentu moglo da bude veliko.
03/02/2011
(Rojters, AFP, DPA, Blumberg, Njujork tajms, BBC, Dojče vele, Telegraf, London ivning standard – 2.2.2011; Euobzerver – 1.2.2011)
Aviokompanije koje lete u zemlje članice EU ili iz njih imaće obavezu da po zahtevu dostave informacije o putnicima policiji u zemlji dolaska ili odlaska, na osnovu >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << plana Evropske komisije (EK) koji je predstavljen u sredu (2. februara).
Cilj predložene direktive EU za Listu imena putnika (PNR) je da se pomogne vlastima u 27-članom bloku u borbi protiv ozbiljnih kriminalnih dela i terorizma, rekao je Brisel, obećavajući odgovarajuće zaštitne mere, kojima će se osigurati zaštita privatnosti putnika aviona.
„Zajednička pravila EU neophodna su u borbi protiv ozbiljnih krivičnih dela, poput krijumčarenja droge i ljudi, kao i terorizma, te da bi se osiguralo poštovanje privatnosti putnika i potpuna zaštita njihovih prava u svim državama članicama“, izjavila je komesarka EU za unutrašnje poslove Sesilija Malmstrom.
Predlog moraju da odobre vlade svih zemlja članica i Evropski parlament (EP) da bi postao zakon. EK očekuje da će pregovori o nacrtu trajati oko dve godine.
Pravila za koja se zalaže primenjivala bi se samo za letove izvan EU, ali bi u budućnosti mogla da budu proširena kako bi obuhvatala i letove između zemalja članica EU.
Iako neke zemlje članice EU podržavaju to, uključivanje unutrašnjih putovanja smatra se preuranjenim u ovoj fazi, rekla je EK, navodeći finansijske razloge. Prema rečima zvaničnika, uspostavljanje predloženog sistema samo za letove izvan EU koštalo bi zemlje članice ukupno 220 miliona evra.
„Imajući u vidu veliki broj putnika na unutrašnjim letovima, kojih je tri puta više nego putnika na međunarodnim letovima, troškovi postavljanja i upravljanja sistemom bili bi mnogo veći“, ukazala je EK u saopštenju od srede.
Ako predloženi sistem bude odobren i postavljen, aviokompanije, koje trenutno čuvaju do 64 različite vrste PNR informacija, bile bi obavezne da pruže policiji 19 osnovnih podataka -- uključujući kontakt detalje, datum putovanja i destinaciju, informacije o karti, broj sedišta i informacije o prtljagu.
Međutim, EK je ukazala da će do prenosa podataka dolaziti samo po zahtevu i da nacionalne vlasti u zemljama članicama EU neće imati direktan pristup bazama podataka aviokompanija.
Informacije će biti dostavljene određenoj jedinici u specifičnoj zemlji dolaska ili polaska, gde će biti čuvane 30 dana nakon leta. Posle toga ime putnika mora da se izbriše, ali anonimni podaci mogu da se čuvaju u odvojenoj bazi podataka do pet godina.
Očekuje se da će EK biti teško da progura predlog u EP, koji ju je ranije primorao da ponovo pregovara o sličnim sporazumima o razmeni informacija sa Sjedinjenim Državama.
„Ovaj predlog je novi udarac osnovnim pravima u Evropi“, izjavio je u sredu poslanik Zelenih Jan Filip Albreht, a prenosi AFP.
Prema Birgiti Sipel, specijalistkinji socijaldemokrata za unutrašnja pitanja, u parlamentu koji ima 736 mesta, poslanici EU će težiti da ograniče obim prenosa PNR podataka.
„Moramo da uspostavimo načine za organizovanje tih podataka da ne bi došlo do izmicanja kontroli i zloupotreba“, izjavila je ona za nemački međunarodni javni servis Dojče vele.
Nastavak na Southeast European Times...