
Izvor: Večernje novosti, 18.Nov.2018, 17:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Pilot ''Boinga'' za 15 minuta!
Reporteri "Novosti" na simulaciji letenja organizovanoj u Muzeju vazduhoplovstva u Beogradu. Sve je kao u pravom avionu, osećaj da pilotirate grdosijom je stvaran. Mališani maštaju uz pilota STRAH od visine u avionu ne postoji. Ne postoji ni klaustrofobija. Strah od letenja najčešće se očitava u misli - šta ako naglo krenemo dole. Osobe koje se boje toga, tokom letenja očekuju turbulenciju, u stalnom su grču i velikom stresu. Zahvaljujući simulatoru, taj osećaj >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << može da nestane zauvek. Ovako, za "Novosti", priča Života Zuvić (54), vlasnik prvog simulatora letenja "boingom 737-800", smeštenim u Muzeju vazduhoplovstva. Od 2. novembra, sugrađani u ovoj ustanovi imaju priliku da dohvate nebeske visine a da se sa tla nisu ni pomerili. U ovoj "varci" letenja, ostvaruju se dečački snovi na mestu kopilota. Kraj kapetana mališani najčešće požele da postanu piloti, dok su dame te koje se u kokpitu suočavaju sa strahom. U simulatoru "boinga 737-800", obavlja se i obuka kormilara aviona. Čak i stranci traže da baš Života bude njihov učitelj. - Ovde dolaze da se obuče, uvežbaju i pripreme za veliki putnički avion - kaže kapetan Zuvić. - Moji učenici su iz svih delova sveta, ali i naši kapetani koji menjaju kompanije, i dostojno prezentuju našu zemlju. Pročitajte još: Ćirilicom overio let u kosmos MUZEJ vazduhoplovstva jedan je od pet muzeja u Evropi koji imaju simulator u ponudi. Od kada je otvoren za građane, više od 200 letova je zakazano. - "Boing 737-800" jedan je od najmodernijih aviona. Strani gosti su nam redovni posetioci - priča Mirjana Novaković ispred Muzeja vazduhoplovstva. Let simulatorom košta 2.000 dinara, dok za jednosatnu obuku pilota treba izdvojiti 8.000 dinara.Građani od 2. novembra mogu da "isprobaju" avion Čak i oni koji o avionima ne znaju baš ništa, mogu da postanu gospodari neba na 15 minuta, koliko traje simultana vožnja. Može trajati i duže, u realnom vremenu, pa tako iz Muzeja vazduhoplovstva putnici mogu da odu iz Beograda do Tivta, da prođu kroz sve vetrove na tim visinama - kroz prestoničko vedro nebo i iznad bure na moru.ODUŠEVLjENI TINEJDžERI - DECI i tinejdžerima simulator je veoma zanimljiv. Oni doživljavaju prosvetljenje, jer se o avijaciji malo priča u školi. Tokom simulacije vožnje, građane puštamo da voze do granice udesa. Tada adrenalin puca, a za pilota je upravo on najveći neprijatelj - priča nam Zuvić, dok seda na mesto kapetana. SVE je kao u pravom avionu. Iza stakla pilotske kabine je pista Aerodroma "Nikola Tesla". Iznad glava ceo sistem - hidraulika, elektronika, grejači prozora i hidropumpe. Presurizacija daje putnicima ugođaj u avionu, da ih ne zabole uši pri vazdušnom pritisku. Bezbroj dugmića i manjih palica. Ispred pilota i kopilota je glavni panel, gde se provodi 90 odsto vremena tokom leta. Odatle avion sluša naredbe. Tu su navigacija, tastatura, palica za gas. - Tek kada prođemo "ček listu" avion je spreman za poletanje - objašnjava nam kapetan. - Tu je i knjiga aviona za hitne slučajeve. Neretko nam posetioci priznaju da su nemalo puta videli kako pilot čita knjigu u trenutku pada i užasavali se prizora. Zapravo su među tim koricama rešenja problema. Pročitajte još: Država preuzela Muzej vazduhoplovstva GRDOSIJA od 64 tone lagano je uzletela iznad Beograda. Čuje se kontrola leta. Dok Zuvić daje instrukcije, kopilot upravlja, 350 kilometara na sat. Leva ruka na gasu. U desnoj je volan. Zakucavanje u zgradu Ušća za dlaku je izbegnuto. Preleće iznad Avale. Iza novobeogradskih blokova pista se nazire...Zgrada Muzeja vazduhoplovstva kod Aerodroma "Nikola Tesla" - Držanje pravca pri sletanju uglavnom je teži deo posla i tu doživljavamo udese. Najčešće tada preuzimam upravljanje. Mada, evo baš juče sam "poginuo" sa jednim pilotom iz Tunisa. Ali, u simulatoru je sve moguće, pa i vaskrsnuće - kroz smeh kaže Zuvić. BOLTOVA METODA ZA one koji se plaše letenja, Života Zuvić ima lek - Boltovu metodu. Ona podrazumeva troipočasovnu teoriju, a zatim upoznavanje procedura iz perspektive posade. Tek onda sedaju u kabinu. - "Boing 737" može da sleti bez oba motora, pa čak i bez pilota - otkriva nam kapetan.
Nastavak na Večernje novosti...