POVRATAK U BUDUCNOST

Izvor: Kurir, 17.Feb.2008, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

POVRATAK U BUDUCNOST

Naučna fantastika već je stigla. Pored toga što je ekološki dragulj planete, „prijus“ je veliki, prostran, luksuzan, ali i veoma brz

„Da si mi ovo pričao, ne bih ti verovao“, s nevericom, u mukloj tišini izgovara šokirani suvozač dok „tojotu prijus“ nevidljiva sila gura napred. Faktor iznenađenja na testu Kurira nije zaobišao ni ostale slučajne prolaznike koji su se suočili s budućnošću. Naravno, ne viđa se svaki dan automobil iz naučnofantastičnih >> Pročitaj celu vest na sajtu Kurir << filmova, koji do 40 km/h kreće potpuno bešumno.

Naravno, u današnjem dobu planetarne „zelene ofanzive“, malo je onih koji ne znaju za „prijus“. Ipak, priča o simbiozi električnog i benzinskog pogona počinje davne 1993. godine. Tada je, naime, američka administracija inicirala program PNGV (Partnerstvo za vozila sledeće generacije) koji je uključivao iznalaženje alternativnih pogona. Program je uključivao finansiranje samo proizvođače iz SAD, pa se „Tojota“ sama upustila u razvoj hibridnog pogona. Dve godine kasnije, sve što su severnoameričke fabrike uradile, bilo je veliko ništa. A, baš te 1995. „Tojota“ je lansirala koncept „prijus“. Pravi šok usledio samo dve godine kasnije, kada se 1997. pojavio prvi serijski automobil u svetu na hibridni pogon. Ostali svetski proizvođači danas čine pionirske korake u hibridnom pogonu, dok iza „Tojote“ stoji decenija i po iskustva.

Šta je hibridni pogon? Pod haubom se nalazi sada već višestruko nagrađivana kombinacija 1,5 litarskog benzinskog VVT-i motora, snage 77 KS sa 115 njutnmetara obrtnog momenta i elektromotora snage 68 KS, ali uz koji dolazi i ogromnih 400 Nm momenta. Do konačne snage se ne dolazi prostim sabiranjem, već određenim algoritmom, pa tako „prijus“ ima 113 KS, ali i velikih 480 Nm momenta. Snaga se na točkove prenosi preko bestepenog automatskog E-CTV menjača.

U čemu je tajna? „Prijus“ za punjenje baterija koristi kinetičku energiju. Kad kod običnog automobila pustite pedalu gasa, vozilo koči motorom. „Prijus“ je programiran tako da se zaustavna sila kočenja motora iskoristi za punjenje baterija.

„Tojotin“ ekolog se vozi kao svaki automobil s automatskim menjačem. Za polazak s mesta koristi energiju baterija, a kad pojačate gas, uključuje se benzinski agregat. Sadejstvo dva agregata potpuno je kompjuterizovano i vozač ne oseća ni najmanji trzaj. Pored toga što je ekolog, velik i prostran poput najvećih limuzina, „prijus“ je istinski sportista. Do 100 km na sat stiže za 10,5 sekundi, dok je maksimalna brzina elektronski ograničena na 180 km/h.

Sve vreme, na displeju ekrana na centralnoj konzoli možete pratiti rad motora, odnosno da li je uključen elektromotor ili benzinski agregat, kad se pune „panasonik“ baterije... „Prijus“ možete voziti i samo na struju. Kad pritisnete dugme EV, u zavisnosti od toga koliko je puna baterija, možete preći i do tri kilometara.

Prema deklarisanim podacima, „prijus“ u gradu troši 4,3 litra bezolovnog benzina i mnogo kilovata električne energije koji dolaze besplatno. Ipak, pri forsiranom režimu, potrošnja može da naraste i do 6,8 litara, jer je češće uključen benzinski agregat.

Prošle godine „Tojota“ je osvežila spoljašnjost novim svetlosnim grupama, a tu je i nova maska hladnjaka s hromiranim letvicama. Unutrašnjost je izrađena od novih mekših materijala i tamnije je boje, šta doprinosi osećaju luksuza. Udobnost je na visokom nivou, a obilje kaseta na instrument tabli je na nivou minivenova. U osnovnom paketu opreme „luna“, putnike „prijusa“ štiti čak osam vazdušnih jastuka, dok je na Euro NCAP kreš-testu „prijusu“ pripalo maksimalnih pet zvezdica za zaštitu putnika.[ antrfile ]

SRBIJA NEMA EKOLOŠKU SVEST

Inače, „prijus“ ima neverovatno malu emisiju opasnog ugljen-monoksida od 0,18 g/km, a čak 90 odsto materijala korišćenih u njegovoj unutrašnjosti može da se reciklira. Zbog ovih karakteristika, zemlje Evropske unije za „prijus“ odobravaju poreske i carinske olakšice, koje umanjuju cenu ovog ekološkog vozila od 1.000 do čak 7.000 evra. Ukoliko vozite „prijus“ u Londonu, nećete morati da platite paprenih devet funti za ulazak u centar grada. Nažalost, u Srbiji još ne postoji ekološka svest koja bi naterala vlasti da odobre ekološke olakšice.



TEHNIČKI PODACI


Motor:benzinski, četiri cilindra od 77KS + elektromotor od 68 KS

Zapremina benzinskog motora: 1.498 ccm

Ukupna snaga:113 KS

Obrtni moment:400 Nm

Ubrzanje 0-100 km/h:10,5 sek

Maksimalna brzina:180 km/h

Potrošnja u gradu:4,3 l/ 100 km

Dužina / Širina / Visina:4.450/1725/1490

Prtljažnik: 410 l

Masa praznog vozila: 1.300 kg

Rezervoar: 45 l

Cena početnog modela:27.500 evra

Nastavak na Kurir...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Kurir. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Kurir. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.