Otuđeni zvukovi predgrađa

Izvor: Politika, 04.Jan.2008, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Otuđeni zvukovi predgrađa

Hroničari zbivanja na savremenoj sceni plesne muzike svedoci su pravog "buma" podžanra poznatog kao dabstep na globalnoj "andergraund" sceni u poslednje dve godine. Ovaj hibridni muzički pravac nastao je u Londonu početkom ovog veka. U pitanju je nusprodukt izveden iz daljeg procesa evolucije tzv. grajma koji se odlikovao distorziranim bas linijama i veoma brzim i nerazumljivim repovanjem. Grajm je u široj javnosti popularisao engleski izvođač Dizi Reskal, koga smo imali prilike da vidimo >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << i na "Egzitu" 2006. godine. Ono što je i grajmu i dabstepu zajedničko jeste njihova idejna povezanost sa dve važne savremene muzičke forme – dram end bejsom i tu-stepom koje su, svaka za sebe, definisale londonsku klupsku muziku prošle decenije na osnovama crnačkog nasleđa.

Kao što samo ime sugeriše, dabstep svoju inspiraciju crpi iz dab muzike – instrumentalnog regea zasnovanog na manipulaciji različitim tehnikama snimanja čiji je cilj tzv. prostranost zvuka. Dabstep se odlikuje raštrkanim i nepravilnim ritmovima zasnovanim na zvuku basa, i karakteriše ga mračna i otuđena atmosfera urbanih pejzaža londonskih predgrađa.

Uspon ove muzičke forme vezuje se za di-džeja Meri En Hobs sa Radija Bi-Bi-Si 1, koja je od početka 2006. puštala ploče andergraund izvođača u emisiji "Dabstep ratovi". Muzičko podzemlje, oličeno u internet blogovima i forumima, brzo je prihvatilo novinu, šireći glas o ovom potpravcu i do zvaničnih medija koji su ga momentalno označili kao veliko osveženje na svetskoj sceni.

Prvi, istoimeni album Bjuriela objavljen krajem 2006. godine za "Hajperdab", ekspresno je postao klasik žanra završivši na samom vrhu većine relevantnih godišnjih lista.

Bjuriel je izgradio enigmatičan imidž, pošto u javnosti nije poznat njegov pravi identitet. Sporadično je u svetskoj štampi mogućno pročitati neki od njegovih retkih intervjua. Nedavno se na tržištu pojavio i njegov drugi album "Untrue", na kome je dabstep osnova obogaćena vokalima. I ovaj album naišao je na veoma povoljne kritike i, uspevši da ponovi uspeh prethodnika, našao se u samom vrhu godišnjih lista albuma.

Iako je rodno mesto ovog žanra londonsko predgrađe Krojdon, odakle se ovaj pravac širio svuda po engleskoj prestonici, sve je više međunarodnih autora koji su ga prihvatili kao obrazac svog muzičkog izražavanja. I mnogi tehno di-džejevi, poput Rikarda Viljalobosa, uvrštavaju dubstep teme u svoje di-džej setove, a poznati dabstep umetnici kao što su Skrim i "Didžital mistikz" sve su češći gosti na svetskim muzičkim festivalima.

Kritičari ovog pravca tvrde da dabstep ne pruža ništa suštinski novo, aludirajući na njegove sličnosti sa dabom, dram end bejsom i drugim plesnim podžanrovima. Ostaje da se vidi da li je dabstep samo još jedna od prolaznih moda na britanskoj klupskoj sceni ili žanr koji ni izdaleka nije iscrpeo svoje kreativne limite.

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.