Otkazana Gerina izložba u Ozonu

Izvor: Politika, 01.Mar.2013, 23:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Otkazana Gerina izložba u Ozonu

Razlog mogao da bude neslaganje galerijesa koncepcijom moje izložbe, tačnije, sa pojedinim delovimainstalacije, smatra Živko Grozdanić Gera

U beogradskoj Galeriji „Ozon” otkazana je samostalna izložba Živka Grozdanića Gere, pod nazivom „U ime oca i sina i Svetog duha”, koja je trebalo da bude otvorena sinoć. Predstavnici Galerije „Ozon” nisu želeli da obrazlože zvanično za „Politiku” svoju odluku, ali nju pojašnjava sam umetnik, čije su izložbe ranijih >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << godina izazivale kontroverze i oko kojih se dizala prašina.

Živko Grozdanić Gera je vajar, slikar, osnivač Bijenala mladih u Vršcu, nekadašnji direktor Muzeja savremene umetnosti u Novom Sadu, komesar 54. Bijenala umetnosti u Veneciji. Rado koristi nesporazum kao deo umetničkog procesa, a o tome koji je razlog za otkazivanje izložbe, juče je rekao za naš list:

– Moguć razlog otkazivanjabi nezvanično mogao da bude neslaganje Galerije „Ozon” sa koncepcijom moje izložbe, tačnije, sa pojedinim delovima instalacije koji su sporni i neprimereni za izlaganje. Kao autor izložbe ne slažem se sa obrazloženjem kustosa i vlasnika galerije da bi izloženi radovi mogli povrediti verska osećanja, Srpsku pravoslavnu crkvu, kao i da bi mogli izazvati neželjene posledice po bezbednost galerije!

U objašnjenju čitave situacije oko izložbe i o tome šta, zapravo, predstavlja njegov najnoviji rad, Živko Grozdanić nam je kazao:

– Ciklus „Pop art”, u koji sam krenuo pre par godina, ukazuje na bizaran upliv Crkve u društveno polje. Zapravo, stalno problematizujem aspekt klerikalizacije društva, sa aspekta politike i Crkve, i koristim se tim pojmom na bukvalan način. Napravio sam rad koji ovako izgleda: svešteno lice, koje je alegorija vladike, u vladičanskoj je, liturgijskoj odori i pravi stoj na glavi na velikom krstu od pet metara, i fascinira jednog ogromnog medveda od tri i po metra visine. Medved i krst su povezani ogromnim lancem. Instalacija je vrsta triptihona, dakle imamo krst s jedne strane sa sveštenikom koji žonglira na glavi i drži srp i čekić u rukama. Instalacija se nalazi u ogromnom prostoru, a svaki element u njoj je alegorija sa puno tarantinovskog, u smislu igranja sa žanrovima iz mojih prethodnih radova. Dan uoči izložbe, kad sam rekao galeristima šta izlažem, oni su se uplašili, smatrali su da će imati problema.

Naš sagovornik je potom istakao:

– Izložba se ne sme zabraniti, možemo o njoj diskutovati, raspravljati, pričati da je rad vulgaran, banalan. Smatram da je galerija važna, ona je poslednje mesto u kom može da se izrazi neki stav danas, pre svega stav o društvenom polju. U ovom momentu nije tema rad Živka Grozdanića ili uloga Crkve, već je tema da li je umetnost opasna. Da li ona ima pravo da nešto kaže i da li je ona neki novi politički diskurs? Da li je ona neki Gajgerov brojač da meri intenzitet entropije.?

Živko Grozdanić Gera nam je otkrio da će spornu instalaciju izložiti u svom privatnom muzeju „Gera muzeumu”, na 1.000 kvadrata, koji pravi u selu Veliko Središte kod Vršca, gde ću predstaviti i druge radove iz ciklusa „Pop arta”. On ističe da ne koristi samo nesporazume, već je sam umetnički proces njegova igra sa konfliktom. Ne pravim umetnička dela, već relacione predmete koji uspostavljaju komunikaciju između raznih strana, navodi Grozdanić. 

B. Lijeskić

objavljeno: 02.03.2013.

Nastavak na Politika...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.