Okanović: Putari moraju da odgovaraju za propuste

Izvor: N1 televizija, 16.Nov.2017, 23:03   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Okanović: Putari moraju da odgovaraju za propuste

Prema zvaničnoj statistici za Srbiju, stradalih zbog nebezbednih puteva nema, a broj krivičnih prijava protiv preduzeća koja upravljaju putevima govori da "put nikada nije odgovoran", rekao je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.

U Srbiji se godišnje dogodi između 40 i 50 hiljada saobraćajnih nezgoda. Putevi u Srbiji spadaju među najlošije u Evropi. Godišnje, u proseku između 400 i 600 ljudi pogine na srpskim putevima. U Srbiji se grade putevi koji >> Pročitaj celu vest na sajtu N1 televizija << nigde ne vode, ili vode kako to sami nadležni kažu, "iz njive u njivu”. Desetak inspektora kontroliše preko 17.000 kilometara puteva. Brojne su afere upravo u vezi sa izgradnjom putne infrastrukture, pa se tako nedavno desilo da deonica autoputa Ub-Lajkovac, koja nije u upotrebi, dođe u središte pažnje javnosti, zbog toga što iako nije korišćena, mora da se popravlja. A za to će biti potrebno preko milijardu dinara državnog novca. I upravo na tom putu, pre četiri dana, jedna osoba je poginula a dve su teško povređene.

 Prema zvaničnim podacima, u Srbiji bezbednost puteva nije uzročnik saobraćajnih nezgoda, iako to u stvarnosti nije tako, rekao je Okanović u emisiji N1 direktno.

"Postoje tri faktora saobraćajnih nesreća: greška čoveka, tehnička greška vozila i nebezbedost puta, ali ako pogledamo zvaničnu statistiku za Srbiju ispada da su kriva samo dva faktora - čovek i tehnička neispravnost vozila. Što se tiče puteva, ako pogledamo broj zvanično stradalih zbog nebezbednih puteva, videćemo da je to nula za 2015, a ako pogledmo broj krivičnih prijava, postupaka preduzetih protiv upravljača puta videćemo da put nikada nije odgovoran", kaže Okanović.

To ne odgovara statistici u Evropi, dodaje, gde je put uzročnik do pet odsto nezgoda. "Kod nas ispada da nije nijedan (odsto)".

Sedam godina nije podneta nijedna prijava preduzeća Putevi Srbije i nijedan rukovodilac preduzeća nije proglašen odgovornim za ovakve propuste.

"Bio bih srećan da put apsolutno nikad nije uzročnik nesreća, ali bojim se da to nije tako. Putari moraju da odgovaraju za propuste, kao i lekari, mora da postoji odgovornost u svakoj vrsti profesije i to važi i za putare. Ali ispada da toga nema pa se priča završava na tome da se vozač okrivi za neprilagođenu brzinu", ocenio je on.

Epilog ovih nereća je da nije nađena krivična odgovornost upravljača puta, što jasno govori da neka javna tužilaštva nisu spremna da pokrenu postupak protiv onoga ko je odgovoran za održavanje puta, dodaje on.

Okanović navodi da je zakonom predviđena odgovoronost preduzeća koja upravlja putevima da odgovaraju za nesavesno obavljanje posla, ali da će se retko ćuti da je taj član primenjen.

Bivši direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Božović je rekao da će istraga utvrditi čiji su propusti u ovim nesrećama, ali da svakako učesnici u saobraćaju ne smeju da dođu u takve situacije zbog nebezbednog puta.

On je rekao da je pitanje za tužilastvo iz kojih razloga zašto nisu podnošene prijave protiv odgovrnih u nadležnim preduzećima, ali da je činjenica da u "saobraćajnim nezgodama u kojima je odgovonost na upravljaču puta, epilog slučaja bude drugačiji".

Često stradamo zbog sporosti administracije, ne brzine na putevima

Veliki broj problema na putevima može da se promeni i ne zahteva velika sredstva, ali su procedure duge i čeka se dugo da se reše jednostavni probleme, kaže Okanović.

"Veliki problem je sa nedostajućom saobraćajnom signalizacijom, što je problem koji može da se reši za 30 minuta, stavi se novi znak…Nije brzina ono što ubija na putevima, već često stradamo i zbog sporosti".

Okanović je rekao da glomazne i spore procedure sprečavaju brze reakcije putara koji u slucaju u opasnosti moraju da reaguju odmah.

"Ne možemo reagovati tako da se reakcija meri u godinama, već u minutama, kao sa vatrogascima,

zato apel nadležnima da se uproste procedure i uprosti sistem, da putari mogu odmah da odgovore", kaže.

Govoreći o novom Zakonu o saobraćaju i većim kaznama za kršenje propisa, gosti su ocenili da one imaju efekat.

Božović smatra da su sankcije jedini alat koji trenutno imamo, a koji brzo može dati dobar rezultat u cilju bezbednosti saobraćaja.

Okanović je ocenio i da poskupljenje kazni za prekršaje u saobraćaju ima efekat na bezbednost u saobracaju, i te mere su dobre, ali je ukazao i da su kratkotrajne. Nije dovoljno osloniti se samo na povećanje kazni, potrebne su sistemske mere, bezbedne puteve, bezbedne učesnike u saobraćaju, potrebno je podizati nivo svesti, obrazovati građane da bismo doblili odgovornog učesnika u saobraćaju, ali ne zato što se boji kazne.

Okanović je dodao i da je desetostruko veća šteta od saobraćajnih nesreća nego od onoga što se slije u budžet od kazni.

"Dešavalo se da bude toliko nesreća na teritoriji Beograda da se potroše sve zalihe krvi, pa se zbog toga otakazuju sve operacije zakazane za taj period", kaže.

Nastavak na N1 televizija...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

N1 direktno: Damir Okanović i Milan Božović o bezbednosti na putevima

Izvor: N1 televizija, 17.Nov.2017, 00:32

Prema zvaničnoj statistici za Srbiju, stradalih zbog nebezbednih puteva nema, a broj krivičnih prijava protiv preduzeća koja upravljaju putevima govori da "put nikada nije odgovoran", rekao je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović...Izvor: N1

Nastavak na N1 televizija...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta N1 televizija. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta N1 televizija. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.