Od estetskog do funkcionalnog

Izvor: Politika, 06.Maj.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Od estetskog do funkcionalnog

Već je postala praksa u svetu i kod nas da se napušteni i disfunkcionalni prostori namenski redefinišu, a njihov novi život najčešće je u funkciji predstavljanja različitih projekata recentne umetničke prakse. Oktobarski salon je proteklih godina uspešno promovisao alternativne izlagačke prostore, a jedan od njih je i Javno kupatilo na Dorćolu. I ovogodišnja Majska izložba ULUPUDS-a prezentovana je u ovom neformalnom galerijskom ambijentu. Ambicije organizatora podsećaju na srećna >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << vremena velikog entuzijazma i potrebe da se stvari pomere sa mrtve tačke uprkos tehničko-operativnim i tržišnim uslovima, da se potencira pojam kreativnosti i da se naglasi nedovoljno iskorišćen potencijal primenjene umetnosti u Srbiji.

Ova ambicija se ispoljava u izboru zavodljivog prostora druge namene i istorije, ali i u tematskom konceptu izložbe čiji je naslov "Ubrzanje" referira na provokativni savremeni fenomen i aludira na dominantne procese informatičke ere.

Ipak, ideja organizatora da se ova, 39. postavka radova primenjenih umetnosti osveži i svojom koncepcijom i prezentacijom ostvarena je delimično. Naime, primenom kompromisnog dualnog principa – i tema i konkurs – razvodnjena je osnovna strategija koncepta, i izostala je stroža i manje kompromisna selekcija. Postavka, uglavnom, prati radove po sekcijama (arhitektura, keramika, dizajn, slikarstvo i grafika, scenografija i kostimografija, tekstil i savremeno odevanje, fotografija, vajarstvo, istorija umetnosti); tema "Ubrzanje" afirmisana je u različitim medijima, ali su ova dva segmenta tema-konkurs spojena jer je "podjednako važan, revijalni deo sa tendencijom da se prikaže najkvalitetnija tekuća godišnja produkcija članova ULUPUDS-a".

Socijalistički princip tzv. jednakosti, živ još iz decenija kada su naša staleška udruženja imala određeni društveni značaj, nije više produktivan. Zato imperativ vremena danas, i ovde, najbolje razumeju mladi. Više od sintagme dizajn je svuda oko nas, utemeljene u Bauhausu i umetničkim praksama 20. veka, dizajn je u relaciji sa našom duhovnom i fizičkom okolinom, i njegova socijalna dimenzija je nesumnjiva. O temeljnim razlikama između prirode umetničkog predmeta i prirode predmeta dizajna, relaciji između estetske i funkcionalne oblikovne prakse pišu teoretičari, i ovi fenomeni su uvek aktuelni. Umetnička praksa Srbije u tranziciji gura dizajn sa margine da bi se sačuvali profesionalni standardi i model kreacija-naručilac-realizacija, kao i značaj autorskog dela.

Pored prekobrojnih eksponata na Majskoj izložbi (200 autora sa oko 250 radova) druga zamka je i sam prostor, jer ni nekonvencionalan prostor ne obezbeđuje nov idejni kontekst upadljivom broju sasvim konvencionalnih radova. Samim tim i postavka se, manje ili više uspešno, prilagođava gabaritu i specifičnim prostornim jedinicama Javnog kupatila. U kontekstu afirmacije rada u prostoru izdvojili bismo video-instalaciju Dragane Dražović-Ilić, koja iz jednog veoma provokativnog ugla istražuje fenomen dizajna. Velika nagrada 39. majske izložbe ove godine pripala je Nenadu Galantiću za poster "Acceleration – Heart attack/Brainstorming/Epilogue", sofisticiran rad rešen ubedljivo i sa malim brojem elemenata.

Prateće manifestacije: predstavljanje Isidore Nikolić, laureata Velike nagrade prethodne Majske izložbe, potvrđuje izuzetan autorski potencijal koji sintetizuje pulsacije umetnosti, kulture i dizajna. Trodnevna tematska postavka "Cipela" (galerija Ozon), autorski izbori istoričara umetnosti, predstavlja dobar kompatibilan projekat sa temom centralne izložbe "Ubrzanje". Nažalost, prateće izložbe nisu vremenski sinhronizovane pa će se poslednja, plakati Alfreda Lehnera (Galerija Singidunum), održati u maju, posle zatvaranja centralne postavke.

Ljiljana Ćinkul

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.