Obavezni sastojak svakog automobila

Izvor: Mondo, 09.Nov.2017, 14:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Obavezni "sastojak" svakog automobila

Pre pola veka "Boš" je predstavio elektronsko ubrizgavanje goriva

Foto: promo/Bosch

Kada su zaposleni kompanije "Boš" (Bosch) kupili prvo test vozilo 1959. godine, odlučeno je da ga koriste kao da je u pitanju regularno vozilo kompanije. Zapravo inženjeri su na njemu u potpunoj tajnosti stvarali novu tehnologiju – elektronski upravljano ubrizgavanje benzina.

Nijedan kupac u automobilskoj industriji nije mogao da sazna bilo šta o revolucionarnoj >> Pročitaj celu vest na sajtu Mondo << tehnologiji na kojoj su inženjeri "Boša" radili. Da je reč o nečemu toliko bitnom najbolje govori podatak da je pre svakog servisa na vozilo vraćan originalni karburator kako niko ne bi posumnjao da "Boš" radi na nečem novom.

Foto: promo/Bosch Glavna jedinica sistema "džetronik"

Vodeću ulogu u razvoju elektronskog sistema ubrizgavanja benzina imao je sadašnji počasni predsednik kompanije, Herman Šol, koji se priseća tih dana – "Kada smo 1964. godine predstavili sistem, naš kupac 'Folksvagen' je prvobitno bio skeptičan. A takođe i ostali proizvođači automobila, kad smo pokušali da ih uverimo u vrednost našeg inovativnog sistema ubrizgavanja."

Kupci su dali kompaniji "Boš" samo dve godine kako bi pripremili sistem za proizvodnju. Sistem je bio daleko ispred svog vremena i u tom trenutku i nijedan sličan sistem nije bio u serijskoj proizvodnji.

Nova tehnologija nazvana „džetronik“ (Jetronic) imala je svoju premijeru 1967. godine na Međunarodnom autosalonu (IAA) u Frankfurtu. Prvi model sa ovim revolucionarnim rešenjem bio je "folksvagen 1600 TLE" za američko tržište.

Foto: printscreen/YouTube "folksvagen 1600 TLE"

Još su krajem šezdesetih godina oštriji zakoni o emisiji štetnih gasova u SAD zahtevali ovakva rešenja u novim vozilima.

Na početku, veoma mali broj kupaca je poručilo automobil sa ovom tehnologijom. Međutim, proizvođači su primetili dve ključne prednosti "džetronik" sistema, a to su manja potrošnja benzina i povećanje performansi motora.

Ovo je dovelo do toga da BMW, "Sitroen", "Jaguar", "Lanča", "Mercedes-Benc", "Opel", "Reno", "Sab" i "Volvo" počnu od 1969. godine sa primenom ove tehnologije u svojim najskupljim modelima, poput "mercedesa 300 SEL" i "BMW-a 3.0Si".

Na kraju, elektronika je ubedljivo pobedila u pripremi smeše vazduh-gorivo i donela je značajno smanjenje potrošnje i emisije štetnih gasova.

Koji je bio vaš prvi automobil sa elektronskim ubrizgavanjem goriva, da ne kažemo,  "ajnšpricom"?

Nastavak na Mondo...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Mondo. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Mondo. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.