Nova tržišna osećajnost: rizik stvara inovacije

Izvor: Politika, 31.Maj.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Nova tržišna osećajnost: rizik stvara inovacije

Najviše rizikuje onaj ko ništa ne rizikuje – moda generisanja pozitivnih promena najpre se zapatila u najdinamičnijem plemenu učesnika na tržištu, u marketingu

Danas se svaki četvrti zaposleni Amerikanac nalazi na radnom mestu na koje je stupio pre manje od godinu dana. Ovogodišnjih top 10 poslova nisu ni postojali pre jednu deceniju, a studenti u SAD trenutno se pripremaju za – poslove koji još ne postoje i za rad sa tehnologijama koje još nisu izmišljene! Njima >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << će, razume se, rešavati sadašnje probleme koji još nisu prepoznati kao prilike za popravku postojećeg.

Na našoj planeti svetlo dana iz štamparskih presa ugleda po 3.000 knjiga! Dnevno.

Svakoga meseca najveći svetski pretraživač obradi 2,7 milijardi upita za pretragu. Prava je enigma kome su ova pitanja bila postavljana pre pojave Gugla? Samo prošle godine prodato je 47 miliona laptopova. Računa se da će godišnje brodovima proputovati između 50 i 100 miliona prenosnih računara takozvane stodolarske tehnologije namenjenih deci zemalja u razvoju.

Kako onda biti inovativan, individualan i kreativan?

U marketingu su iznenađenja najvažnija, čulo se na SEEMAR 07, nedavnoj konferenciji o inovativnom biznisu.

– Ako nema iznenađenja, gubimo klijente – kaže Srđan Bogosavljević, generalni direktor Stratedžik marketinga.

Nova moda generisanja promena najpre je zahvatila najdinamičnije pleme na tržištu – one koji su tu da odgovore na buduće potrebe potrošača, kako glasi novi kredo marketinških poslenika. Onaj ko se hvali da ne pravi greške, bolje bi mu bilo da se pokrije ušima, tvrdi Jonas Riderstrale, guru nove ekonomske osećajnosti.

– To znači da niste dovoljno rizikovali! Jer, ako bismo želeli da budemo stvarno, istinski inovativni, možda bi trebalo da razmislimo o tome da počnemo da nagrađujemo veličanstvene, divne, neophodne greške! Sva ljudska bića teže da razviju rutinu, a inovacija ne nastaje u zoni udobnosti – kaže Riderstrale.

Potreban je svež pristup, onaj koji uključuje duboke odnose sa klijentima, ponire u njihove prave želje, definiše potrebe i okreće smer proizvoda u pobedničkom pravcu.

To znači, za početak, početi od početka, a to je – obična prostonarodna komunikacija i saradnja na istom zadatku. S jedne strane, oni koji angažuju marketinške agencije žale se da su ponude agencija tipske, nedovoljno precizne i maglovite. Pominje se često i kajgana svetog Petra, a oko proizvoda i potrošača koji ga koriste gotovo da su svi sigurni da postoji – nerazumevanje. Marketinške agencije kažu da se neretko dešava da, kada isporuče proizvod, klijenti odmahnu rukom i kažu: "Daj samo ključne analize, ne bih da čitam ceo izveštaj"!

Epilog – klijent nezadovoljan gomilom rutinskih podataka, grafikona i tabela ne zna odakle da počne da razmišlja o marketinškom zaokretu, agencije se vajkaju da klijent nije znao šta tačno hoće, ne vlada metodologijom istraživanja a pri tom su "neverne Tome". Ovo je delić istraživanja o neispunjenim očekivanjima na relaciji klijent – agencija koje je sprovela Masmi grupa, istočnoevropska kompanija koja se, suprotno uvreženim običajima, uspešno "izvezla" na Zapad.

Da stvar bude zamršenija, i potrošači se ubrzano menjaju. Od 1995. godine do danas, zajedno sa hamburgerom koji je evoluirao u piletinu sa "cezar" salatom, promenio se i potrošač, razmazio se, postao je sklon izmenama u navikama i ponašanju – pravo iz ovisništva o mobilnim telefonima i internetu upao je u "vajrles" doba u kome je svakome sve dostupno...

Nazire se i budućnost: veliki će postati još veći, srednji i prosečni će nestati, a mali će pronaći svoje profitabilne niše. Fuzija industrija zahvatiće i fuziju profesija: oni koji prikupljaju podatke udružiće se sa konsultantima jer će uspeh nalagati sintetizovano znanje, jedinstveni, holistički pristup – zaključak je Masmi grupe.

– Važnije nego ikada je biti inovativan i individualan, treba nam kreativan pristup koji je bez emocija nemoguć! Nama nisu potrebni direktni odgovori na direktna pitanja, ni odgovori o onome što postoji i na šta su potrošači navikli. Treba gledati unapred, postići takav duboki uvid u um potrošača. To je fora marketinga – tvrdi Janja Božić-Marolt, direktor agencije Mediana.

Jelena Jovanović

[objavljeno: 31.05.2007.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.