Nova pravila SAD o električnim vozilima mogla bi da ubrzaju promene u lancu snabdevanja

Izvor: VOA, 13.Apr.2023, 22:40

Nova pravila SAD o električnim vozilima mogla bi da ubrzaju promene u lancu snabdevanja

Predlog administracije Džoa Bajdena primorao bi američke proizvođače automobila da naglo povećaju proizvodnju električnih automobila i kamiona u narednoj deceniji, dajući veću hitnost naporima da se izgrade lanci snabdevanja sirovinama koji smanjuju zavisnost te industrije od Kine. Agencija za zaštitu životne sredine (EPA) objavila je u sredu predloženo pravilo koje bi postavilo stroža ograničenja na prosečnu emisiju izduvnih gasova vozila proizvedenih u Sjedinjenim Državama. Predlog bi smanjio dozvoljenu granicu za toliko da proizvođači automobila ne bi imali načina da se povinuju osim ako oko dve trećine vozila koja proizvode do 2032. ne budu električna vozila - bez emisije štetnih gasova. Proizvođači automobila su generalno prepoznali da električna vozila predstavljaju budućnost industrije, ali predlog od srede bi uveliko ubrzao trend. Predlog, koji će biti otvoren za komentare javnosti pre nego što bude finalizovan, uveliko bi smanjio vodeći uzrok zagađenja vazduha u SAD, kao i gasove staklene bašte koji doprinose globalnom zagrevanju. "Predlažući najambicioznije standarde zagađenja ikada za automobile i kamione, ispunjavamo obećanje administracije Bajden-Haris da ćemo zaštititi ljude i planetu, obezbeđujući kritično smanjenje opasnog zagađenja vazduha i uticaja na klimu i osiguravajući značajne ekonomske koristi kao što su jeftinije gorivo i manji troškovi održavanja za porodice", rekao je administrator EPA Majkl Regan. Predlog, koji bi se odnosio na nova laka vozila proizvedena 2027. godine i kasnije, bio bi najstroži ekološki standard koji je federalna vlada ikada primenila na automobile. Ako primora industriju da učini da električna vozila čine dve trećine proizvodnje, to bi takođe moglo da premaši prethodno najavljeni cilj predsednika Džoa Bajdena da do 2030. godine napravi 50 odsto novih automobila bilo plug-in hibrida ili potpuno bez emisije štetnih gasova. Pitanja u vezi sa lancem snabdevanja Mnogo pre nego što je EPA objavila svoje predloženo pravilo u sredu, Bajdenova administracija je krenula u ojačavanje tržišta električnih vozila u SAD i u izgradnju lanca za nabavljanje sirovina koji bi smanjio oslanjanje automobilske industrije na Kinu, kada je reč o ključnim sirovinama. Postizanje tog smanjenja neće biti mali zadatak. Prema analizi Međunarodne agencije za energiju (IEA) prošle godine, Kina je proizvela tri četvrtine svetskih litijum-jonskih baterija, ključnu komponentu većine električnih vozila. Kina takođe ima dominantno držanje na većem delu tržišta za komponente tih baterija, uključujući litijum, kobalt i grafit. Prema IEA, više od polovine svetskog kapaciteta za preradu i rafinisanje tih materijala nalazi se u Kini. Prema IEA, od prošle godine, SAD su činile samo 10 odsto proizvodnje električnih vozila širom sveta i samo sedam odsto proizvodnog kapaciteta za baterije. Infrastrukturni projekti Prošlogodišnje usvajanje Zakona o smanjenju inflacije, koji je sadržao stotine milijardi dolara potrošnje u vezi sa klimom, uključivalo je stvaranje velikih poreskih olakšica ograničenih na električna vozila napravljena barem delimično u SAD. Poreske olakšice treba da se produže na nekoliko godina, ali ograničenja postaju stroža kako vreme odmiče, stvarajući podsticaje za proizvođače da proizvode na teritoriji SAD. Poreske olakšice specifične za baterije koje se koriste u električnim vozilima zahtevaju da sirovine koje se koriste za njihovo sklapanje dolaze iz domaćih izvora ili iz zemalja sa kojima SAD imaju postojeće trgovinske sporazume. Drugi delovi zakona čiji je cilj da podstaknu ulaganja u SAD, uključujući veliki dvopartijski zakon o infrastrukturi i CHIPS, kao i Zakon o nauci, takođe sadrže novac i podsticaje koji će pomoći u izgradnji električne infrastrukture u SAD. Ostvarljivi ciljevi Luk Tonačel, viši direktor za čista vozila i zgrade u Savetu za odbranu prirodnih resursa, rekao je za Glas Amerike da je izgradnja lanca snabdevanja za električna vozila usredsređenog na domaću proizvodnju i uvoz iz prijateljskih zemalja ambiciozna, ali ostvariva. Tonačel je rekao da su neophodne sirovine dostupne od saveznika SAD, ali da kapacitete za njihovu preradu treba izgraditi u zemlji. On je rekao da je stvaranje tog kapaciteta već u toku. "Postoje snažni podsticaji za izgradnju tog lanca proizvodnje i snabdevanja baterija ovde u SAD", rekao je on, dodajući da veruje da je vremenski okvir administracije izvodljiv, posebno sada kada su novi standardi stvorili sigurnost o budućoj potražnji za električnim vozilima. "To je realno", rekao je on. "To su tehnologije koje su poznate. Svakako možemo postići veću ekonomiju obima dok povećavamo proizvodnju". Proizvođači automobila o preduslovima uspeha Predstavnici industrije rekli su da će postizanje cilja administracije zahtevati da mnogo različitih napora bude uspešno u isto vreme, od kojih svi nisu pod njihovom kontrolom. Na primer, mreža stanica za punjenje širom zemlje i povećani kapaciteti za zadovoljavanje nove potražnje za električnom energijom biće od suštinskog značaja za podsticanje potražnje kupaca. "Agresivno je i mnogi delovi moraju savršeno da funkcionišu zajedno", rekla je za Glas Amerike Dženeviv Kalen, predsednica Udruženja za transport na električni pogon. "Pored tehnološkog dela, tržište mora da funkcioniše, a brzina lanca snabdevanja je deo toga. Podsticaji potrošača rade tako što im pomažemo da se dovedu u jednačinu, a mi moramo da nastavimo da širimo infrastrukturu tempom koji zadovoljava, a možda i prevazilazi potrebe u početku, tako da ljudi osećaju samopouzdanje da treba da pređu na električne baterije". Džon Bozela, predsednik trgovinske grupe Alijansa za automobilske inovacije, rekao je u blog postu u sredu da je plan administracije "agresivan po svakoj meri" i da će uspeh zavisiti više od toga da li će proizvođači automobila moći da povećaju proizvodnju. "U određenoj meri, osnovni politički okvir za tranziciju je došao u fokus", rekao je Bozela. "Ali ostaje da se vidi da li su podsticaji za infrastrukturu za dopunu goriva i odredbe Zakona o smanjenju inflacije, dvopartijskog zakona o infrastrukturi i CHIPS i zakona o nauci dovoljne da podrže elektrifikaciju na nivoima predviđenim predloženim standardima u narednim godinama".

Nastavak na VOA...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta VOA. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta VOA. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.