Izvor: Politika, 13.Dec.2006, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Neumoljivi datumi

Prilikom suđenja pilotu Emiru Šišiću, koji izdržava kaznu zatvora, kao da se nije dovoljno vodilo računa o nekim datumima, pravnim dokumentima i činjenicama.

Na osnovu zajedničke deklaracije od 7. jula 1991. helikopterima Evropske zajednice dat je poseban tretman utvrđen u Memorandumu o razumevanju koji se odnosi na proširenje Posmatračke misije u Jugoslaviji. U ovom dokumentu se navodi da će strane domaćini biti "odgovorne za punu zaštitu i bezbednost Posmatračke >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << misije i njenih članova", te da će njeno ljudstvo, kao i vozila, brodovi, vazduhoplovi i oprema imati neograničenu slobodu kretanja na području misije.

Već 23. septembra 1991. Savezna uprava za kontrolu letenja je u Saopštenju za letače br. 1176. precizirala: "Smatraće se da je letenje helikoptera misije Evropske zajednice za posebne namene u smislu člana 117. Pravilnika o letenju. Prema tome, treba ih tretirati kao helikoptere organa unutrašnjih poslova prilikom najava, prijava i odobravanja letenja".

Pošto su 15. septembra 1991. otpočela oružana dejstva u Hrvatskoj, Oblasna kontrola letenja Beograd je 28. septembra uspostavila zabranu letenja do visine 500 fita prema propisima Međunarodne standard atmosfere (do koje obično lete helikopteri), a radi bezbednosti letenja u celokupnom vazdušnom prostoru SFRJ preuzela je nadležnost i nad vazdušnim prostorom Oblasne kontrole Zagreb (zapadno od 18. meridijana, približno vertikalne linije Slavonski Brod – Dubrovnik).

Ovo je potvrđeno na sastanku Sajrusa Vensa, izaslanika generalnog sekretara UN, predstavnika JNA i hrvatskog ministra odbrane, kada su (2. januara 1992) usaglašene obaveze na osnovu kojih su RV i PVO kontrolisali celokupni jugoslovenski vazdušni prostor.

Ni 2. januara 1992, ni pet dana kasnije, 7. januara, kada je oboren helikopter Posmatračke misije, Hrvatska kao država nije bila pravno priznata od međunarodne zajednice, nego je priznanje usledilo četiri dana kasnije, 11. januara 1992. na osnovu Mišljenja broj 5. Uslova za priznanje Hrvatske. Ovo mišljenje je retroaktivno (!?) potvrdilo stav Ministarskog saveta Evropske zajednice od 16. decembra 1991, što tada nije bilo poznato i Hrvatskoj i RV i PVO.

Sporazumom o načelnim i tehničkim pitanjima saobraćaja u vazdušnom prostoru za potrebe Unprofora i posle dogovora za ponovno otvaranje za saobraćaj gornjeg sloja vazdušnog prostora iznad Hrvatske i iznad Slovenije, regulisano je letenje za vojne potrebe jugoslovenskog RV i PVO (obuka i zaštita tog prostora).

SFRJ je tada bila članica UN i član Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo (ICAO), te je bila obavezna da poštuje sve međunarodne vazduhoplovne pravne propise.

Ministarstvo za saobraćaj i veze Republike Hrvatske, međutim, prenebreglo je ovo i svojim Saopštenjem za letače povredilo je pravne propise i postojeću organizaciju vazdušnog prostora SFRJ i ozbiljno narušilo i zaštićeni vazdušni prostor za potrebe Unprofora. Hrvatska nije bila članica UN, niti potpisnik ICAO.

Sve pripadnike RV i PVO obavezivalo je Uputstvo o primeni pravila međunarodnog ratnog prava u Oružanim snagama SFRJ (SVL 10. od 10. juna 1988) da poštuju načela i pravila međunarodnog ratnog prava. RV i PVO je imalo posebne odredbe za oružani sukob u vazdušnom prostoru, odnosno postupke za zaštitu jugoslovenskog vazdušnog prostora. Suverenost nad vazdušnim prostorom – kao i za sve države sveta – proizlazi iz zaštite državne teritorije, na osnovu čl. 2, st. 1. Zakona o vazdušnoj plovidbi (Sl. list SFRJ broj 45/1986).

U Naredbi o primeni Pravila međunarodnog ratnog prava u Oružanim snagama SFRJ, tačka 3 (SVL 7. od 28. aprila 1988) naglašena je odgovornost komandanata jedinica i svakog pripadnika Oružanih snaga.

S obzirom na to da je došlo do povrede vazdušnog prostora, pilot Emir Šišić je 7. januara 1992. ispoštovao naređenje Glavnog operativnog centra RV i PVO da obori cilj. Sve je zabeleženo na traci kontrole letenja. Pilot je pri velikoj brzini ispalio raketu vazduh – vazduh, koja je direktno pogodila jedan od helikoptera.

Hrvatske vlasti nisu dozvolile našim zvaničnim organima da učestvuju u ispitivanju udesa, što je inače uobičajeni međunarodni proceduralni postupak.

Doktor vojnih nauka, vazduhoplovni pukovnik u penziji

Predrag Pejčić

[objavljeno: 13.12.2006.]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.