Migovima rok ističe 2018.

Izvor: B92, 25.Avg.2014, 23:19   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Migovima" rok ističe 2018.

Odlaganje nabavke borbenih aviona preti da za tri godine državu ostavi bez zaštite neba, pišu "Novosti".

Naše letelice ne mogu da se remontuju, a pitanje je koliko je isplativo kupovati polovne.

Neuspeh dogovora sa Rusijom oko nabavke novih aviona za Vojsku Srbije dovelo je domaću borbenu avijaciju u najtežu situaciju u poslednjih 100 godina. Na državnom nebu trenutno su svega tri "miga 29“ i jedan "mig 21“.

Kraj njihovog veka upotrebe se bliži, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << a ukoliko država hitno ne povuče neki konkretan potez, najdalje za tri godine ostaće bez ikakve odbrane neba.

Nedavna poseta ministra odbrane Bratislava Gašića Moskvi razvejala je i poslednji tračak nade da će u Vojsku Srbije ući makar jedna eskadrila ruskih letelica „mig 29M2“. Posle dve godine gromoglasnih najava i velikih očekivanja, ministar je saopštio istinu - robni kredit od gotovo 1,5 milijardi dolara je zamrznut, a nabavka aviona odlaže se za bolja vremena.

ŠKRIPE I HELIKOPTERI

Lovačka avijacija trenutno je u najtežoj poziciji, mada ni u drugim granama vazduholovstva stanje nije bolje. Trenutno leti šest od osam helikoptera „Mi-8“, odnosno „Mi-17“. Oni su relativno skoro remontovani, ali već za par godina naći će se na ivici roka korišćenja. Procenjeno je da je Vojsci Srbije hitno potrebno najmanje četiri ovakve letelice, čija je cena veća od 10 miliona dolara. Pitanje kupovine helikoptera posebno je važno za treću misiju vojske, pomoć stanovništvu, ali i buduće aranžmane u međunarodnim vojnim misijama.

Čekanje na nova ratna krila, međutim, preti da potpuno prizemlji srpsko ratno vazduhoplovstvo. Istekom resursa avionima „mig 21“ ono je već desetkovano, a poslednja linija odbrane vazduha su tri „dvadeset devetke“ čiji je vek trajanja ograničen na 2018. godinu. Zbog loše snabdevenosti delovima i opremom, nekoliko puta se dešavalo da van stroja ostane čak i dežurni par aviona, zadužen za reagovanje u slučaju upada letelice u domaći vazdušni prostor. Razloga je bilo više - pocepane gume, pokvareni akumulatori, nedostatak delova za katapulituranje pilota...

Kao moguće rešenje u stručnoj javnosti pominje se kupovina nekoliko polovnih letelica i modernizacija postojećih aviona, čime bi se premostilo vreme do nabavke. Domaći stručnjaci, međutim, kažu da je to gotovo nemoguće. Oni su saglasni u jednom - vojnom vazduhoplovstvu namaknuta je omča oko vrata, koja se već godinama steže. Njeno konačno pritezanje označiće potpunu propast lovačke avijacije i njen odlazak u muzejske vitrine.

Nekadašnji komandant RV i PVO Vojske Jugoslavije, general-potpukovnik Spasoje Smiljanić, kaže da je ključ za spas srpske lovačke avijacije u opredeljenju države kojim putem želi da ide u budućnost. Prema njegovim rečima, Srbija ne može da se ugleda čak ni na susednu Hrvatsku i remontuje postojeće letelice i tako kupi vreme do konačne kupovine.

"Nažalost, naše letelice ne mogu ni da se remontuju ", objašnjava Smiljanić. "Migovi 21' u takvom su stanju da će vrlo brzo moći samo u staro gvožđe. Kupovina nekoliko polovnih aviona jedno je od mogućih rešenja, ali i za to su potrebna ozbiljna sredstva, koja država trenutno nema. Čak i da se nađe novac, veliko je pitanje koliko je takav posao uopšte isplativ".

NE MOŽEMO SAMI

"Odustajanjem od robnog kredita sa Rusijom ugašena je i poslednja nada da će Srbija moći da spase svoju lovačku avijaciju ", smatra Zlatomir Grujić, penzionisani pilot i predsednik Udruženja vojnih letača i padobranaca. Prema njegovim rečima, Srbija je time dovedena u stanje direktne zavisnosti od velikih sila i saveza. "Situacija je teška, a sami iz nje ne možemo da se izvučemo", jasan je Grujić.

Smiljanić smatra da situacija u vazduhoplovstvu po mnogo čemu liči na bezizlaznu. Ona je posledica činjenice da naša država nema jasnu strategiju o svom mestu u globalnoj bezbednosti. U takvim uslovima, očuvanje borbene avijacije gotovo je nemoguće.

Prizemljenje lovačke avijacije, osim što će ostaviti otvoreno nebo nad Srbijom, zaustaviće i proces obuke vazduhoplovaca. Vojna akademija već danas školuje pilote lovačke avijacije koji, sve je izvesnije, neće imati na čemu da lete.

Vojni analitičar Bojan Dimitrijević kaže da će Srbija imati lovačku avijaciju onoliko dugo koliko bude moguće prudužavanje resursa preostalih aviona.

"Loše stanje u borbenom vazduhoplovstvu konstanta je već više od 10 godina ", objašnjava Dimitrijević. "Najveći problem je nedostatak novca, ali i volje u društvu da se stanje popravi. Lista političkih prioriteta je dugačka i na njoj nema vojne avijacije".

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.