
Izvor: Southeast European Times, 27.Okt.2014, 17:31 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Međupolicijskom saradnjom smanjena stopa krađe automobila na Balkanu
Napori vlasti, kao i ukidanje carina na uvoz automobila dali su rezultate.
27/10/2014
Miki Trajkovski za Southeast European Times iz Skoplja -- 27.10.2014.
Pojačana policijska saradnja na Balkanu povećala je pritisak na organizovani kriminal i dovela do smanjenja broja ukradenih automobila u regionu, kažu zvaničnici. „Bolja policijska saradnja dovodi do efikasnije borbe protiv krađe automobila, kao i povezanog organizovanog kriminala“, kaže Zoran >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << Dragišić, profesor na Fakultetu za bezbednost u Beogradu.
„To više nije profitabilan biznis jer su ukinute carine na uvozne automobile. Automobili se danas mogu legalno uvoziti iz zemalja EU bez carine i po cenama koje su niže nego pre nekoliko godina. Automobile i dalje kradu, ali je to daleko od onoga što je nekada bilo“, kaže Dragišić za SETimes.
Interpol kaže da su nedavna hapšenja više pripadnika kriminalnih grupa, kao i pojačane policijske provere autentičnosti registarskih podataka automobila direktno uticale na smanjenje broja ukradenih automobila.
„U 2013. godini bilo je 36.317 provera uvezenih automobila. Od ukupnog broja zahteva za proveru vozila podnetih od strane lokalne policije, koje su prethodile proveri baze podataka o ukradenim vozilima, Interpol je utvrdio da je prijavljen nestanak 25 vozila“, stoji u saopštenju Interpola koje prenosi dnevni list Dnevnik.
Prema Interpolovim podacima, u regionu je najviše automobila ukradeno u Grčkoj – 27.000 u 2013.
„Poslednjih godina, krađa automobila bila je veliki problem u Bugarskoj i Srbiji. Imali smo brojne pritužbe naših državljana kojima su ukradeni automobili. Dobili smo informaciju da su lopovi tražili i otkup za te automobile,“ kaže za SETimes Ivo Kotevski, portparol makedonskog ministarstva unutrašnjih poslova.
Strože provere vozila dovele su do smanjenja broja ukradenih automobila. [Miki Trajkovski/SETimes]
Makedonska policija nedavno je uhapsila Arslana Podu, koji je živeo na selu na granici sa Kosovom i koji je navodno bio vođa organizovanih kriminalnih grupa koje su krale automobile i trgovale drogom.
Stručnjaci kažu da su organizovane kriminalne grupe na Kosovu i u Albaniji proširile svoje ilegalne aktivnosti krađe automobila na Makedoniju i region.
Krađa automobila je ozbiljan problem na Kosovu, gde su vlasti udvostručile napore i napravile strateški plan koji obuhvata period do 2016. godine. Kosovska policija kaže da je izgradila potrebne kapacitete za borbu protiv organizovanog kriminala i pripremila se da primi dodatno ljudstvo.
„Saradnja sa policijom u drugim zemljama regiona i šire na istraživanju i prevenciji organizovanog kriminala i trgovine drogom je pojačana,“ kaže za SETimes Baki Kelani, portparol Kosovske policije.
Kotevski kaže da je regionalna policijska saradnja na sprečavanju krađe automobila rezultat odluke zemalja da zauzmu čvrst stav protiv organizovanog kriminala.
„Sarađivali smo sa bugarskom i srpskom policijom u borbi protiv takve vrste kriminala. Pomažemo smanjivanje stope kriminala time što smo zauzeli poziciju nulte tolerancije“, kaže Kotevski.
„Policijska saradnja mora da se prenese na niže nivoe kako bi se ostvario maksimalan efekat na organizovani kriminal,“ kaže Pavle Trajanov, bivši ministar unutrašnjih poslova Makedonije. „Sporazumi o saradnji regionalnih policija trebalo bi da budu fleksibilniji kako bi se omogućila saradnja operativaca i njihovo bolje funkcionisanje. Uz to, granična policija bi trebalo da komunicira svakodnevno, a graničari bi trebalo da budu mobilniji i reaktivniji kako bi sprečavali prelaženje granice bez dozvole“, kaže Trajanov za SETimes.
Trajanov kaže i da je ostvaren veliki napredak od kraja 90-ih godina, kada je krađa automobila u Albaniji i Bugarskoj bila raširena pojava i da je policija u tim zemljama napravila početne uspehe u predupređivanju nelegalne trgovine automobilima.
„Sarađivali smo sa policijama u regionu, ali posebno sa policijama u Albaniji i Bugarskoj. Zaključili smo sporazume o borbi protiv organizovanog kriminala, ali se ta saradnja mora odigravati na operativnom nivou kako bismo ostvarili bolje rezultate,“ kaže Trajanov.
Policije u Albaniji i Bosni i Hercegovini sprovele su seriju operacija ove godine, a u Albaniji je zaplenjeno na desetine luksuznih vozila ukradenih u zemljama EU. Albanske vlasti imale su pomoć, pošto su te akcije izvedene u saradnji sa Evropolom, Fronteksom, Interpolom i Evrogestom.
„Balkan mora da formira zajedničke interventne grupe kako bi demoralisao potencijalne lopove i trebalo bi da u tu svrhu iskoristi postojeću pomoć EU“, kaže Vladimir Pivovarov, profesor na Univerzitetu FON u Skoplju.
„Organizovane kriminalne grupe pokušavaju da naprave profit tamo gde je najslabija karika i uvek su [regionalno] povezane. EU je pre dve godine stvorila mogućnost za osnivanje balkanskih snaga slično evropskim bezbednosnim snagama, radi uspešnije borbe protiv organizovanog kriminala. Nažalost, predlog nije još naišao na pozitivno mišljenje političara“, kaže Pivovarov za SETimes.
Dopisnica Linda Karadaku iz Tirane učestvovala je u izradi ovog teksta.
Šta još države na Balkanu mogu da urade kako bi dodatno smanjile broj ukradenih automobila? Podelite svoje mišljenje u komentaru.
Nastavak na Southeast European Times...