Izvor: Southeast European Times, 22.Sep.2011, 23:16 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Mediji u Makedoniji: Nije za javnost?
Novinare u Makedoniji čekaju teška vremena zbog zatvaranja A1 TV prošle godine i posledica koje je to donelo.
22/09/2011
Goran Trajkov za Southeast European Times iz Skoplja -- 22.9.2011.
Makedonski institut za medije (MIM) je neprofitna organizacija koja promoviše izvrsnost u medijima i javnoj komunikaciji. Njegov glavni cilj je da pruža obuku novinarima.
Od svog osnivanja 2001, MIM je organizovao preko 100 obuka, radionica, seminara i konferencija >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << -- i ugostio preko 1.000 domaćih i stranih medijskih profesionalaca, a takođe je slao mnoge makedonske novinare na slične obuke i konferencije izvan zemlje.
Razgovor izvršne direktorke MIM Biljane Petkovske sa dopisnikom SETimesa Goran Trajkovim prenosimo u ekskluzivnom intervjuu iz dva dela o novinarstvu u Makedoniji.
SETimes: Kako ocenjujete novinarstvo u Makedoniji? Koje metričke kriterijume koristite da odredite mere efektivnosti učinka kada ocenjujete rad medija?
Biljana Petkovska: Novinarstvo u Makedoniji suočava se sa ozbiljnim problemima. Većina uticajnih medija ne poštuje profesionalne standarde i etičke principe. Oni koji pokušavaju da se drže profesionalizma su u manjini -- [oni se suočavaju] sa pritiscima iz raznih izvora, kao što su političari, vlasnici medija, državni zvaničnici, poslovne elite.
Posle 25. novembra 2010, kada je policija ušla u prostorije najuticajnije nacionalne komercijalne stanice A1 TV, konfrontacije između nacionalnih medijskih kuća i određenih novinara ključna su pitanja u medijima. Taj fenomen pruža beskonačan komfor političarima, institucijama i javnim zvaničnicima, koji bi trebalo da budu ključna meta medija. Autocenzura je rasprostranjena.
Novinarstvo ne služi više javnom interesu, nego se uglavnom drži interesa politike, a kao posledica toga i interesa biznisa, jer su oni međusobno povezani.
MIM pažljivo prati kvalitet medijskog izveštavanja i sva pitanja vezana za medije i redovno iznosi analize i istraživačke izveštaje o konkretnim pitanjima i temama, kao što su kvalitet izveštavanja o izborima, situacija sa novim medijima, status javne službe u vezi sa evropskim standardima i slično.
Ti izveštaji se rade u skladu sa metodologijama koje preporučuju istaknuti svetski univerziteti i regulatorne institucije, OEBS, Savet Evrope. Mi ih koristimo kao sredstvo propagiranja i lobiranja za poboljšanja.
SETimes: Kakav je uticaj imalo bankrotstvo A1 TV na elektronske medije i medije generalno u Makedoniji?
Petkovska: Tužno je reći da posle svega što se događalo sa A1 i dalje ne vidimo spremnost vlade, medija ili odgovornih institucija da uđu u ozbiljan dijalog o stvarnim problemima u medijima.
Nepostojanje pluralizma u sadržaju veliki je izazov trenutno za tržište, uprkos relativno velikom broju medijskih kuća.
Bankrotstvom A1 i tri dnevnika bliska toj stanici preko 200 medijskih profesionalaca ostalo je bez radnih mesta. S obzirom na ukupnu lošu ekonomsku situaciju u zemlji, to će dodatno spustiti „cenu“ novinara na tržištu i učiniti ih još podložnijim pritiscima i zloupotrebama.
Način na koji je frekvencija emitovanja A1 isključena je zabrinjavajuć jer se postavljaju razarajući standardi za zatvaranje medijskih kuća bez poštovanja zakona.
SETimes: Kako mislite da vaša organizacija može da zastupa interese novinara u Makedoniji i koja će vam sredstva biti potrebna da biste bili efektivni?
Petkovska: MIM pokušava da održi korak sa potrebama medijske zajednice i tržišnim uslovima. Mi pružamo obuku za medijske profesionalce u raznim aspektima profesionalnog novinarstva i doprinosimo akademskom obrazovanju novinara kroz Školu novinarstva i odnosa sa javnošću.
Trenutno smo više fokusirani na naša istraživanja i inicijative propagiranja, kroz analizu medijskih sadržaja, istraživačke izveštaje, zalaganje za unapređivanje zakona o medijima i sprovođenje etičkih principa. Paralelno sa svojim zalaganjima za prava novinara, pokušavamo da budemo kritični u pogledu kvaliteta novinarskih proizvoda kada su u pitanju profesionalni standardi, kao i da stvaramo kulturu samokritike i samoocenjivanja među medijskim profesionalcima, a posebno među novinarima i urednicima.
U drugom delu ovog intervjua Petkovska govori o globalnim problemima sa kojima se mediji suočavaju i nastojanjima da se unapredi sektor.
Nastavak na Southeast European Times...