
Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 12.Jun.2024, 11:51
Markus: Srbija u protekloj deceniji postala važan dobavljač nemačkih kompanija
Izvršni član Upravnog odbora Nemačko-srpske privredne komore Aleksander Markus izjavio je danas da je, u okviru regionalnog B2B projekta "Nemačka inicijativa za pronalaženje dobavljača u zemljama Zapadnog Balkana", održano više od 5.000 sastanaka u proteklih deset godina, kao i da je Srbija u tom periodu postala veoma važan dobavljač nemačih kompanija.
Markus je za Tanjug istakao da srpske kompanije podižu kvalitet, dobijaju sertifikate i spremaju se za svetsko tržište.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << />
"Rast nemačko-srpske trgovine poslednjih godina pokazuje da imamo dobre ekonomske odnose. Od 2020. do 2021. i od 2021. do 2022. imali smo rast od 25 odsto. Od 2022. do 2023. imamo rast izvoza i uvoza od 13 odsto. To je zbog toga što su nemački investitori u Srbiju podigli proizvodne pogone i sada je Srbija integrisana u lanac dodate vrednosti nemačkih kompanija", rekao je Markus na desetom po redu B2B projektu u Privrednoj komori Minhena.
Na pitanje da li su nemačke kompanije zadovoljne radom srpskih firmi, Markus kaže da Nemci imaju poverenja u srpske partnere.
"Poverenje je veoma važno kada sarađujete. Moram da budem iskren, nikada nismo imali mnogo kritičara, a nemamo ni pritužbe", rekao je Markus.
Izvršni član Upravnog odbora Nemačko-srpske privredne komore ističe da je, poslujući u drugim zemljama, imao problema da nađe pouzdane kompanije, ali da u Srbiji, za 10 godina, takav slučaj nije imao.
Kada su u pitanju prepreke na koje nailaze nemačke i srpske kompanije prilikom povezivanja, Markus naglašava da te prepreke nisu vezane ni za Nemačku ni za Srbiju.
"One su više vezane za prelazak granice, odnosno za logistiku. Imamo ograničenja, jer su nemačkim kamionima potrebne posebne dozvole za ulazak u Evropsku uniju i Nemačku. Imamo veoma duge redove na granici, posebno od Srbije do Mađarske. Vreme isporuke nije toliko predvidljivo i to otežava situaciju, jer ne znamo da li je kamion 12 sati na granici ili 24 sata. To je prepreka na kojoj radimo", zaključio je Markus.
Deseti po redu regionalni B2B projekat "Nemačka inicijativa za pronalaženje dobavljača u zemljama Zapadnog Balkana" okupio je u Minhenu 20 kompanija iz Nemačke i 22 kompanije iz Srbije sa ukupno 99 dobavljača iz regiona Zapadnog Balkana.
Cilj projekta jeste da omogući nemačkim firmama da pronađu dobavljače iz traženih industrijskih oblasti u Srbiji i zemljama Zapadnog Balkana.
Zainteresovane nemačke kompanije dolaze pretežno iz metaloprerađivačkog sektora, dobavljačkog sektora za autoindustriju, sektora prerade i proizvodnje materijala od plastike, kao i manji broj kompanija iz elektro i elektronskog sektora.
Projekat se sprovodi pod pokroviteljstvom Ministarstva za ekonomiju i energetiku Nemačke u okviru Programa za razvoj stranih tržišta za mala i srednja preduzeća Nemačke, uz podršku predstavništva nemačke privrede u zemljama Zapadnog Balkana (AHK), kao i nemačkog Udruženje za upravljanje materijalima, uvoz i logistiku (BME e.V).
Dobavljači Zapadnog Balkana danas u Minhenu razgovaraju o jačanju lanca snabdevanja
Ukupno 99 dobavljača sa Zapadnog Balkana, od kojih 22 iz Srbije, danas u Minhenu vode "biznis tu biznis" (B2B) razgovore sa predstavnicima 20 nemačkih kompanija s željom da se ojača saradnja i pojača prisustvo u lancima snabdevanja.
Razgovori se vode u okviru regionalnog B2B projekta "Nemačka inicijativa za pronalaženje dobavljača u zemljama Zapadnog Balkana", koji se sprovodi već desetu godinu zaredom s ciljem da nemačke kompanije pronađu dobavljače iz traženih industrijskih oblasti u Srbiji i zemljama Zapadnog Balkana.
Zainteresovane nemačke kompanije dolaze pretežno iz metaloprerađivačkog sektora, dobavljačkog sektora za autoindustriju, sektora prerade i proizvodnje materijala od plastike, kao i manji broj kompanija iz elektro i elektronskog sektora.
Izvršni član Upravnog odbora Nemačko-srpske privredne komore Aleksander Markus istakao je da je inicijativa pokrenuta 2015. godine i da ona još uvek napreduje doprinoseći uspostavljanju struktura snabdevanja u Srbiji i regionu.
On dodaje da je tokom poslednjih godina primetan trend diversifikacije snabdevanja među nemačkim kompanijama, što je, kako je naveo, dovelo do povećanog interesovanja za dobavljače sa Zapadnog Balkana.
"Ključni faktori koji su doveli do toga odnose se pre svega na geografsku blizinu i mogućnost fleksibilnih porudžbina, uključujući male serije i ad hok porudžbine", kazao je Markus.
Markus navodi da prilikom saradnje ne treba zanemariti ni mehanizam za prilagođavanje granica ugljenika (CBAM), koji ima značaj za obe strane.
"Evropska unija je naložila kompanijama da se prilagode, a prelazni period je počeo 1. oktobra, a završava se 31. decembra 2025. godine. Tokom ovog perioda uvoznici iz EU će morati tromesečno da izračunavaju i izveštavaju o nivoima emisije ugljenika svojih dobavljača", kazao je Markus.
Šef sektora za odnose sa inostranstvom iz nemačkog Udruženja za nabavku i logistiku (BME) Olaf Holcgrefe naglasio je da je projekta pokrenut u okviru Berlinskog procesa, koji je počeo 2014. godine.
"U proteklih deset godina organizovali smo oko 5.000 B2B sastanaka sa najboljim kompanijama sa Zapadnog Balkana", rekao je Holcgrefe.
Kristof Angebauer ispred Privredne komore Minhena istakao je da su Minhen i Bavarska okrenuti ka jugu, te da im je zbog toga tržište Zapadnog Balkana izuzetno pivlačno.
"Privredna komora Minhena ima ukupno 420.000 kompanija članica, u Bavarskoj je ukupno jedan milion kompanija članica u privrednim komorama. Ako pogledamo Nemačku, Zapadni Balkan je na 20. mestu kada je u pitanju uvoz, a ako pogledamo Bavarasku, onda je Zapadni Balkan na 10. mestu", rekao je Angebauer.
Nina Vunderlih iz nemačkog Ministarstva za ekonomska pitanja i klimatske promene rekla je da je projekat u proteklih deset godina beležio uspehe, a da je cilj bio da se, kroz jačanje regionalne saradnje, pomogne zemljama Zapadnog Balkana u pridruživanju Evropskoj uniji
"Zapadni Balkan postao je fokus nemačkih kupaca", istakla je.
Inicijativa za pronalaženje dobavljača u zemljama Zapadnog Balkana organizovana je pod pokroviteljstvom Ministarstva za ekonomiju i energetiku Nemačke u okviru Programa za razvoj stranih tržišta za mala i srednja preduzeća Nemačke, uz podršku predstavništva nemačke privrede u zemljama Zapadnog Balkana (AHK), kao i nemačkog Udruženje za upravljanje materijalima, uvoz i logistiku (BME e.V).
Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...