Makedonija će profesionalizovati javnu administraciju

Izvor: Southeast European Times, 24.Mar.2011, 23:24   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Makedonija će profesionalizovati javnu administraciju

Stvaranje makedonskih javnih institucija je „izuzetno važno pitanje za nas“, kaže ministar informacione tehnologije i administracije Ivo Ivanovski u intervjuu za SETimes.

24/03/2011

Miško Taleski za Southeast European Times iz Skoplja – 24.3.2011

Novoosnovano makedonsko Ministarstvo informacione tehnologije i administracije odgovorno je za profesionalizaciju javne administracije u zemlji i njeno usklađivanje sa standardima EU.

Ivo Ivanovski, >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << koji se nalazi na čelu ministarstva, govorio je za SETimes o predstojećim reformama i njihovom značaju za integraciju Makedonije u EU.

SETimes: Koje su glavne izmene koje donosi novi zakon o javnoj administraciji?

Ivo Ivanovski: Zakon će stupiti na snagu u aprilu i sve javne institucije moraju, u roku od tri meseca, da dostave podatke o broju zaposlenih, njihovom polu, ravnopravnom zapošljavanju i zanimanju zaposlenih. Ukratko, stvaramo registar javnih institucija.

Za razliku od prethodnih vlada u Makedoniji, ova vlada će sprovesti analizu javnih institucija da bi administracija postala efikasnija. To je izuzetno važno pitanje za nas i biće centralni deo vladinih aktivnosti u 2011. godini, kako bi mogli da zadovoljimo zahteve građana.

SETimes: Do kakvih će institucionalnih promena doći?

Ivanovski: Prebacili smo mnoge zaposlene u drugim ministarstvima u novo ministarstvo informacione tehnologije i administracije, koje sada ima 144 zaposlena. Ono će brže sprovesti značajan broj kvalitetnih reformi.

U pogledu efikasnosti, u sledeće tri do četiri godine ministarstvo će inicirati brojne projekte da bi se potpuno transformisao koncept po kojem rade javni službenici. Naš cilj je da zadovoljimo zahteve naših građana i poslovne zajednice: blagovremen odgovor javnih institucija na svako pitanje ili zahtev i stručnije obavljanje posla.

Takođe, uvešćemo IT tehnologije i praksu za javne službenike, zbog čega će njihov rad postati lakši, a i efikasniji. Građani će dobijati većinu usluga elektronski, čime se štede i vreme i putovanja. Živimo u vremenu tehnološke međupovezanosti i moramo da držimo korak sa unapređenjima.

SETimes: S obzirom na tvrdnje da je javna administracija politizovana, kako može da se depolitizuje?

Ivanovski: Glavni cilj reformi u administraciji je depolitizacija. Makedonija mora da ima stručnu i odgovornu administraciju, sposobnu da se suočava sa političkim i ekonomskim izazovima. Novim zakonom postavljaju se mnogo veći kriterijumi za zapošljavanje javnih službenika. Želimo da sprečimo da se politika upliće u javnu administraciju i spremni smo da sprovedemo kriterijume, koji su deo vrednosti Evropske zajednice i preduslovi za članstvo.

SETimes: U kojoj meri je vlada koristila međunarodno iskustvo, kao i kontakte u inostranstvu, u vezi sa reformama u javnoj administraciji?

Ivanovski: Svakako da su nama međunarodna iskustva i kontakti pomogli u pronalaženju primenljivih rešenja kroz novi zakon. Na primer, prošle godine smo pažljivo proučili IT reforme estonske vlade, koje su pomogle profesionalizaciju i veću efikasnost rada javnih službenika. Proučili smo mogućnosti za implementaciju njihovih najboljih praksi u Makedoniji. To su procesi koji će omogućiti i veću transparentnost. Estonija ih je ostvarila na najvišem nivou, isključujući ili smanjujući broj ljudi u procesu donošenja odluka. Pored toga, proučili smo najbolje prakse u Sjedinjenim Državama i drugim evropskim zemljama.

SETimes: Kako javni službenici mogu da napreduju u okviru novog sistema i istovremeno imaju veće odgovornosti ?

Ivanovski: Prema novom zakonu, javni službenici moći će da napreduju mnogo brže, ali moraju da prođu novi sistem „probne godine" na poslu. Pored standardnih testova, takođe uvodimo psihološki test i test ličnog integriteta. Obrazovanje i prosečna ocena kandidata već su uračunati kao faktori.

Takođe ne olakšavamo mogućnost otpuštanja zaposlenih. Ako je javni službenik sklonjen sa radnog mesta zbog neobavljanja svog posla, Agencija za administraciju postupaće kao drugostepena komisija i ustanoviće, na osnovu žalbe zasposlenog, da li on može da se vrati na posao. Vremenski okvir procedure -- koja je nekada vrlo dugo trajala -- biće znatno smanjen. Biće formirana komisija koja će odlučivati, na osnovu relevantnih dokaza, da li je zaposleni postupao odgovorno u svom poslu, a Agencija može -- ali ne mora -- da vrati javnog službenika na njegovo radno mesto za mnogo kraće vreme.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.