Izvor: B92, 10.Jun.2008, 03:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Kamioni zaobilaze Srbiju
Beograd -- Ulaskom Bugarske i Rumunije u EU glavni drumski saobraćajni tokovi su počeli da zaobilaze Srbiju.
Kako piše današnja "Politika", vozači su se preselili na Koridor 4 koji povezuje Mađarsku sa Rumunijom i Bugarskom, pa je tako 2007. godine kroz Srbiju prošlo 30 odsto manje kamiona nego 2005. godine. Iako je put Koridorom 10 bolji i kraći, zadržavanje na granici zbog carinske procedure učinilo ga je neprivlačnim.
Uprava carina i Privredna komora najavile >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << su formiranje mešovite komisije stručnjaka koja bi trebalo da pojednostavi proceduru na graničnim prelazima i omogući primenu standarda Svetske carinske organizacije.
"Prevozniku koji putuje za Grčku isplati se da zaobiđe kvalitetnijiu infrastrukturu i kraći pravac preko Srbije i Makedonije, pa da preko Bugarske stigne na odredište. Skraćenjem vremena provedenog na granici, on pokriva troškove nešto dužeg puta", objašnjava Uroš Jovanović, predsednik odbora Udruženja za saobraćaj i telekomunikacije Privredne komore Srbije.
On objašnjava da bi država mogla da privoli vozače da prolaze kroz Srbiju ukidanjem PDV-a na gorivo. Time bi, prema rečima Jovanovića, država praktično izvezla gorivo iz Srbije i ubirala prihod od marže i akciza.
Koridor 10 gubi trku i zbog cena putarine. Prema podacima Auto-moto saveza Srbije, putarina za kamione u Hrvatskoj staje 44,75 evra dok je za prolaz kroz Srbiju i Makedoniju potrebno izdvojiti 155 evra. Jovanović, međutim, smatra da je to privremeno i da će se cene uskoro izjednačiti.
Uprkos dobrom geografskom položaju saobraćajna mreža Srbije nije dovoljno iskorišćena, pa tako Železnica zauzima tek sedam odsto ukupnog udela u transportu, dok je udeo plovnog puta zanemarljiv - samo jedan odsto.