Kako sprečiti saobraćajne nesreće

Izvor: Southeast European Times, 24.Okt.2012, 22:27   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kako sprečiti saobraćajne nesreće

Svake godine u regionu strada na stotine, a povredi se na hiljade osoba u saobraćajnim nesrećama, pa se preventivne akcije moraju pojačati.

24/10/2012

Dražen Remiković za Southeast European Times iz Podgorice -- 24.10.2012.

Saobraćajna policija širom regiona pojačala je sprovođenje saobraćajnih zakona, ali ljudi i dalje ginu u saobraćajnim nesrećama, pa država i nevladine organizacije moraju da preduzmu dodatne mere.

Četiri osobe poginule >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << su u Tuzli, u Bosni i Hercegovini (BiH), prošle nedelje, samo nekoliko dana nakon što su četiri 20-godišnjaka stradala u sličnoj nesreći u Podgorici, u Crnoj Gori, 9. oktobra.

Crnogorska policija kaže da je najčešći uzrok nesreća vožnja pod uticajem alkohola.

„Svakog meseca uhapsimo više od 300 osoba zbog vožnje u pijanom stanju u Podgorici. Vodimo ih u pritvor dok se ne otrezne, obično za osam sati“, kaže zaSETimesIlija Janjušević, načelnik saobraćajne policije u Podgorici.

Janjušević kaže i da policija svakog meseca oduzme 800 vozačkih dozvola i da će izricati kazne za prekoračenje brzine u iznosima i do 2000 evra po novom zakonu o saobraćaju koji će stupiti na snagu u januaru.

Pedeset i osam osoba stradalo je u saobraćajnim nesrećama u Crnoj Gori u 2011. godini, a 2075 ih je povređeno. U BiH je poginulo 375 osoba, a deset hiljada je teško povređeno. U Hrvatskoj je stradalo još više – 415.

„Većina mladih vozi kao ludi, posebno kada se vraćaju kući posle kasnog provoda u centru grada. Napiju se i onda voze“, kaže Enver Neimani (34), taksista iz Podgorice.

Neimani kaže da je posebno opasno kada se pijani mladići trkaju jedni sa drugima. O mladim mušterijama poručuje da je bolje da uzmu taksi, pa čak i nudi besplatne vožnje kući.

„Lično sam prevezao kući na stotine pijanih mladića bez da im naplatim vožnju“, dodaje Neimani.

Prema podacima srpske policije, ove godine su život izgubile 442 osobe, dok je 12.000 teško povređeno.

„Glavni problem ... su stavovi vozača po tom pitanju i uverenje da vožnja u pijanom stanju nije opasna“, kaže zaSETimesDamir Okanović, predsednik srpskog Komiteta za bezbednost u saobraćaju, nevladine organizacije koja se bavi bezbednošću na putevima.

„Policijska kontrola je poslednja mera bezbednosti i ne može se nazvati prevencijom. Prevencija obuhvata edukaciju o saobraćaju. Sistem bezbednosti saobraćaja koji isključivo zavisi od policijskih provera nije uopšte sistem, već kontrolisani haos“, dodaje Okanović.

Iz tih razloga, udesi se i dalje svakodnevno događaju, iako policija radi svoj posao i kazne su pooštrene, kaže Dražen Blažić, predsednik fondacije Anita Fetić, nevladine organizacije iz Podgorice nazvane po devojčici koja je stradala 2009. godine u saobraćajnoj nesreći i koja se bavi bezbednošću u saobraćaju.

Da bi pokušala da reši taj problem, fondacija je pokrenula kampanju postavljanja ogromnih znakova „Uspori, zbog nas koji te volimo“ na kritičnim saobraćajnim punktovima.

„Želeli smo da pošaljemo takve dirljive poruke kako nekako naterali vozače da budu pažljivi. To daje rezultate, ali nažalost ljudi i dalje ginu“, kaže Blažić zaSETimes.

„Iako policija daje sve od sebe, svi moraju da učestvuju u prevenciji saobraćajnih nesreća: obrazovne ustanove, saobraćajne škole i roditelji“, kaže Janjušević.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.