
Izvor: Kurir, 04.Jan.2008, 13:00 (ažurirano 02.Apr.2020.)
KLANICA!
Za 17 godina u udesima poginulo 18.000, a povređeno 270.000 ljudi. Materijalna šteta iznosi 13 milijardi $ i jednaka je ukupnoj vrednosti svih puteva u Srbiji
BEOGRAD - Pogibija troje ukućana „Velikog Brata“ u saobraćajnoj nesreći i desetine udesa za vreme praznika užasnuli su javnost i ponovo otvorili naoko nerešiv problem: kako sprečiti pogibije na srpskim drumovima. Već godinama se na našim putevima gine kao na ratištu, a floskulom „brzina neprilagođena uslovima >> Pročitaj celu vest na sajtu Kurir << puta“ objašnjava se uzrok gotovo svih saobraćajnih nesreća.
Dr Branimir Ujdur, bivši pomoćnik ministra za putnu mrežu i bezbednost saobraćaja, za Kurir tvrdi da bi se usvajanjem zakona o bezbednosti saobraćaja i uvođenjem standarda ITS kontrole saobraćaja broj udesa, poginulih i povređenih znatno smanjio.
- Od 1990. do 2007. u Srbiji je u saobraćajkama poginulo više od 18.000, a povređeno 270.000 ljudi. Materijalna šteta nastala u ovim udesima jednaka je ukupnoj vrednosti svih puteva u Srbiji - 13 milijardi dolara, što je i kompletan spoljni dug Srbije! Iako je zakon o bezbednosti saobraćaja završen, duže od godinu dana čeka se na usvajanje, a samom njegovom primenom broj udesa smanjio bi se za skoro 10 odsto, što nije malo. Uvođenje ITS (Inteligentnih transportnih sistema), koji nadgledaju i upravljaju saobraćajem, uredili bi se ne samo putevi nego i život u Srbiji - kaže Ujdur.
ITS je sistem kamera i izmenjive saobraćajne signalizacije preko koje se vozači iz jednog centra obaveštavaju o uslovima za vožnju, brzini kretanja, vetru, stanju kolovoza, temperaturi, usmeravanju saobraćaja... Izumeli su ga, naravno, Amerikanci, ali je u primeni u gotovo celoj zapadnoj Evropi i jedan od uslova za srpske integracije u EU. Korist bi, pored vozača, imali i policija, BIA, carina i mnogi drugi, jer se ITS zasniva na sistemu optičkih kablova koji se pre asfaltiranja provlače ispod kolovoza. Kao u „Velikom Bratu“, operativni centar bi u svakom trenutku nadzirao saobraćajne mreže i na terenu kontaktirao sa ekipama za hitne intervencije.
- Usvajanje zakona o bezbednosti saobraćaja, u čijem sam pisanju i sam učestvovao, na godišnjem nivou donelo bi državi uštedu od 60 miliona evra - navodi Ujdur.
METRO JEDINI SPAS
Beograd je poslednjih godina usko grlo evropskog Koridora 10, a tranzitni saobraćaj se sa ulaskom Rumunije i Bugarske u EU sve više seli na pravce kroz ove zemlje.
- Ne smemo da dozvolimo da Srbija ostane bez tranzitnog saobraćaja zbog gužve u Beogradu. Uvođenje ITS i preusmeravanje saobraćaja na obilaznicu, kao i rekonstrukcija i izgradnja nekoliko mostova, a posebno metroa, dugoročno bi nas lišili gužve.
JEFTIN ŽIVOT U SRBIJI
Jedan od sastavnih delova budućeg ITS je helikopterska služba na područjima Beograda, Niša, Novog Sada i Čačka koja bi pokrivala celu zemlju. Po procenama eksperata jedna poginula osoba u saobraćaju u SAD računa se kao trošak od šest miliona evra, U Švajcarskoj 1,4, a kod nas - 600.000 evra. Ova računica ne znači da ljudski život u Srbiji manje vredi, već je izvedena na osnovu cena zdravstvenih usluga i nacionalnog dohotka.