
Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 13.Jun.2020, 15:16
Izbore odlučuje poverenje u lidere, a ne ideološke priče
Na izbore 21. juna izaći će oni koju su jasno politički opredeljeni, a čije poverenje partije stiču, pre svega, na osnovu imidža svog lidera, ponuđenih konkretnih rešenja i postignutih rezultata, kaže analitičar Dejan Vuk Stanković.
''Velike ideološke priče su 'demisionirane'. Ovo je vreme kada se sve svodi na imidž stranke i njenog lidera u javnosti i poverenje u lidera i vrh partije, a ne na velike ideološke priče i lake odgovore na 'teška istorijska pitanja'", >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << kaže Stanković.
Oštra ideološka razvrstavanja, koja su u Srbiji postojala do 2012. godine, u drugom su planu i više nemaju velikog uticaja na tzv. običnog čoveka, koji ''glasa na osnovu toga kako živi'', kaže Stanković u razgovoru o tome koja su to ključna pitanja po kojima se razlikuju stranke, šta će opredeljivati birače - lideri, ideologija ili stabilnost stranaka, kakve šanse imaju stranke bez istaknutih lidera...
On, takođe, smatra da manje partije imaju i manje šanse na ovim izborima, jer, kako kaže, nemaju stabilno biračko telo, a velika ideološka kriza na globalnom nivou otežava im kreiranje svog znaka raspoznavanja i nečega što bi privuklo građane koji su, kaže, zasićeni izborima i politikom.
''Baviti se politikom sa stanovišta početnika je izuzetno teško, a manje-više sve ideološke opcije su na glasačkom listiću za 21. jun i skoro da nema političke stranke koja nije bila na vlasti ili u opoziciji'', navodi Stanković.
Primećuje da u ovoj kampanji nema ključnih poruka koje bi se izdvojile, već da svaka politička opcija ističe svoj ''znak prepoznavanja''.
Radikali su, kako kaže, 'retuširali stari model komunikacije uz drugačiji grafički dizajn spotova i plakata, dok, recimo, socijalisti potenciraju na tome da su čvrst, stabilan i pouzdan partner.
Vladajuća SNS odlučila se za slogan "Za našu decu", kojim ističe brigu za najmlađe i generacije koje dolaze, kao i želju da se vodi pozitivna kampanja u uslovima "postkovid stanja", u kome su ljudi umorni od vanrednog stanja i stresa koji je izazvala zarazna bolest.
Ostale stranke, poput Ujedinjene demokratske Srbije (UDS), pokušavaju da kroz "miks" svakodnevnih životnih tema priđu biračima, a Pokret SPAS Aleksandra Šapića iskoristio je slogan "Pobeda za Srbiju", koji podseća na vaterpolo karijeru nosioca te liste.
"To je na simboličan način Šapićeva prednost u odnosu na druge liste, jer on dolazi iz sfere sporta, čiji su akteri omiljeni za razliku od političara'', ocenjuje Stanković.
Kako kaže, u kampanji su pokazane određene političke i programske razlike, ali za razliku od prethodnih, nije bilo otvorenih međustranačkih polemika i sukoba.
''Dueli se odvijaju uglavnom u pristojnoj atmosferi i bez teških reči. Naboj u kampanji je mnogo blaži nego ranije, što je posledica 'iseckanosti' kampanje i okolnosti da izlazimo iz epidemije korona virusa.
Stanković smatra da će mnogo veći uticaj na politički život u Srbiji od samih izbora imati dva ključna događaja koja slede - pregovori o Kosovu i Metohiji i skupština SNS.
To su pitanja od političkog i državnog karaktera sa većim uticajem na život i na politički život u Srbiji nego što su sami izbori.
''Nastavak pregovora o KiM je trenutno najznačajniji državni projekat, koji nadilazi dinamiku izbornog kretanja, dok je s druge strane, veliko zanimanje za to kako će izgledati najmoćnija stranka u Srbiji posle skupštine'', zaključuje Stanković.
Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...