Istorija i književnost: Od Ane Frank do Virdžinije Vulf - dnevnici koji svedoče bolje od udžbenika

Izvor: B92, 01.Avg.2022, 16:06

Istorija i književnost: Od Ane Frank do Virdžinije Vulf - dnevnici koji svedoče bolje od udžbenika

Od Semjuela Pipsa do Bridžet Džons, privatni dnevnik spaja banalne životne detalje sa ispovešću. Lusi Skols otkriva zašto dnevnici i dalje fasciniraju čitaoce.

Ova priča je toliko dobro poznata da ne traži preveliko zalaženje u detalje.

Šestog jula 1942, samo mesec dana pošto je Ana Frank dobila na poklon dnevnik koji je u međuvremenu postao toliko slavan, ona, njen otac Oto, njena majka Edit i njena starija sestra Margo, počeli su da žive u tajnom skrovištu >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << u Amsterdamu.

Pridružila im se još jedna jevrejska porodica Herman (Otoov kolega) i Augusta Van Pels i njihov sin Petr, zajedno sa Francom Pfeferom, zubarom familije Van Pels.

Njih osmoro skrivalo se dve godine i mesec dana, sve dok u avgustu 1944. godine nisu otkriveni i poslati u koncentracione logore.

Anin dnevnik pronašle su Otove koleginice koje su ga sačuvale u odsustvu porodice.

Ana je umrla od tifusa zajedno sa sestrom u logoru Bergen-Belsen u martu 1945, neposredno pre nego što su ga oslobodili britanski i kanadski vojnici.

Oto je bio jedini član porodice koji je preživeo rat.

"Nadam se da ću uspeti sve da ti poverim, jer još nikad nisam uspela da se poverim bilo kome, i nadam se da ćeš mi poslužiti kao veliki izvor utehe i podrške", piše Ana u prvoj dnevničkoj belešci 12. juna 1942, savršeno opisavši motivaciju jednog adolescenta koji vodi dnevnik.

"Kakva vrsta dnevnika bih volela da bude moj?", pita se Virdžinija Vulf u dnevničkoj belešci napisanoj 1919.

"Nešto opušteno, a opet ne aljkavo, toliko elastično da obuhvati sve živo, uzvišeno, neznatno ili prelepo što mi padne na pamet.

"Volela bih da podseća na neki masivni stari radni sto, ili prostrani ranac, u koji čovek ubacuje masu nepovezanih sitnica bez detaljnog unošenja u njih."

Ogromna većina dnevnika obuhvaćana je metaforom Virdžinije Vulf o rancu, ali oni koji na kraju budu objavljeni moraju da poseduju koherentnost kojoj ona teži.

Mnogi pisci vode dnevnike, bilo kao medijum u kom bruse svoju veštinu, kao rezultat potrebe za pisanjem ili prosto kao isti egoistički impuls koji nagoni sve nas ostale da prinesemo olovku papiru.

Poređenja radi, naše interesovanje za čitanje tih radova malko je komplikovanije.

Napetost između javnog i privatnog očigledno je prisutno u svim objavljenim dnevnicima.

Dnevnici bi po samoj svojoj prirodi trebalo da budu tajni: njihovo čitanje, bez obzira koliko ih legitimno predstavi i upakuje izdavačka kuća, čini neku vrstu prekršaja.

To, delimično, objašnjava zašto su toliko popularni; taj ukus izgreda je zavodljiv, naročito kad su u pitanju skandalozniji primeri.

Od Markiza de Sada do Anais Nin, ozloglašeni dnevnici podjednako oduševljavaju i odbijaju.

Dnevnik očigledno ima veliku vrednost kao istorijski dokument; ono što saznamo o Londonu iz perioda Restauracije iz dnevnika Semjuela Pipsa, na primer - njegova svedočanstva kao očevica Velike vatre i kuge - od nemerljive je vrednosti za one koji proučavaju period.

A zatim je tu pisac dnevnika kao voajer, onaj čiji dnevnici pružaju čitaocu osećaj da je direktni posmatrač sveta koji mu je inače uskraćen.

Od Doroti Vordsvort (sestre slavnog pesnika Vilijama) do Endija Vorhola, i svih američkih predsednika i predsedničkih savetnika između njih, ti ljudi koji su vodili dnevnike nude nam nešto slično grešnom zadovoljstvu koje pružaju časopisi i internet stranice koji povlađuju našoj kulturi opsednutoj slavnima.

Ali ima i onih autora dnevnika koji kao da grade mit o samima sebi dok pišu.

Možda najbolji primer za ovo nije pojedinac koliko čitav kolektiv: grupa Blumzberi.

"Jesu li njihovi životi stvarno bili toliko fascinantni", piše kritičarka kulture Dženet Malkolm, "ili je to prosto tako zato što su pisali toliko dobro i toliko neumorno o samima sebi i jedni drugima da se nama čini da je tako?"

Njihovo najveće dostignuće, pretpostavlja ona, jeste to što su "stavili u ruke potomstva dokumente koji su neophodni da bi se privukla nestalna pažnja potomstva - pisma, memoare i dnevnike koji otkrivaju njihove unutrašnje živote i nagone na onu vrstu bespomoćne empatije na koju nagoni proza."

Ovo poslednje opažanje posebno je zanimljivo - dnevnici najbolje zaokupljuju pažnju čitalaca kad funkcionišu slično kao romani, budeći saosećanje u čitaocu.

Sa druge strane medalje, naravno, nalazi se privlačnost fiktivnih dnevnika.

To je struktura koju često koriste pisci dečje ili omladinske književnosti - od serijala Dnevnik šonjavka Džefa Kinija i Princezinih dnevnika Meg Kebot, do Zamka u mom srcu Dodi Smit i skorijeg Prednosti jednog marginalca Stivena Šboskog - upravo zato što je to najbrži način uvlačenja čitaoca u svest protagoniste o kom čitaju.

Satiričari obožavaju formu dnevnika zbog iste te neposrednosti.

Parodija Džordža i Vidona Grosmita Dnevnik nikogovića koji na stub srama stavlja svog fiktivnog autora, snobovskog gospodina Putera, ne samo da je bio momentalni hit po prvobitnom objavljivanju (u nastavcima između 1888. i 1889. u časopisu Panč), već nikad nije ni izašao iz štampe u Velikoj Britaniji od tada.

Napisan u istom humorističkom ključu je Dnevnik jedne provincijalke E.M. Delafild, kaustično smešna kritika porodičnog života engleske srednje klase tridesetih.

U skorije vreme, komični Tajni dnevnikAdrijana Mola Sju Taunsend bio je bestseler osamdesetih, iznedrivši sedam nastavaka, isprativši protagonistu sve do "godina prostate" 2009.

I, naravno, devedesete su imale vlastitu junakinju koja je vodila dnevnik: Bridžet Džons iz pera Helen Filding, raspričanu samicu koja ispija belo vino i pali cigaretu za cigaretom u potrazi za svojim gospodinom Darsijem.

Mi uživamo u fiktivnom dnevniku, čini se, iz istog razloga iz kog uživamo u pravom: privlačnost čini potencijal portreta lišenog izveštačenosti (element "i ružno sa lepim" je onaj iz kog se tako lako izvlači komedija).

Pogledajte video: Eva Kor, žena koje je preživela Holokaust i oprostila nacistima

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Povezane vesti

Istorija i književnost: Od Ane Frank do Virdžinije Vulf - dnevnici koji svedoče bolje od udžbenika

Izvor: Radio 021, 01.Avg.2022

Od Semjuela Pipsa do Bridžet Džons, privatni dnevnik spaja banalne životne detalje sa ispovešću. Lusi Skols otkriva zašto dnevnici i dalje fasciniraju čitaoce.

Nastavak na Radio 021...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.