Inovacija, prioritet za opstanak u krizi

Izvor: Blic, 16.Feb.2009, 12:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Inovacija, prioritet za opstanak u krizi

Mnoge kompanije, bilo one male ili velike, više ili manje uspešne imaju pred sobom težak zadatak - da povećaju svoj rast za X procenata godišnje. U većini slučajeva vrlo je neizvesno na koji način se ovi često ambiciozni ciljevi mogu dostići, ali ono što je sada već sasvim jasno je da se ovaj rast ne može postići uobičajenim načinom poslovanja u ovako dinamičnoj tržišnoj utakmici.

Zbog toga nije ni čudno da je 80 odsto američkih kompanija navelo inovaciju kao >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << jedan od svoja tri glavna prioriteta. Istraživanje koje je sprovela jedna od najpoznatijih britanskih poslovnih škola otkrilo je da je 70 odsto organizacija sa pozitivnim stavom prema inovacijama, dostiglo značajnu prednost u odnosu na svoju najbližu konkurenciju, gledano sa aspekta porasta profita. Dakle, postalo je sasvim izvesno da bi jedan od ključnih ciljeva svake moderne kompanije trebalo da bude i povećanje inovativnosti i inovacionih performansi njihovih zaposlenih, a kako bi se ostvarila značajna prednost u odnosu na konkurenciju, u smislu porasta profita i povećanog tržišnog učešća.

Naravno, razvoj kompanije nije samo rezultat inovacije. Povećanje inovativnih performansi predstavlja veliku borbu za većinu menadžera, jer se uglavnom u kompanijama srećemo sa organizacionom kulturom i strategijom koja teži da održi efikasnost, istovremeno snižavajući troškove, i fokusira se na poslovanje od danas do sutra. Ali problem je još kompleksniji jer kompanije u kojima se ne vrednuje inovacija teže da ovekoveče takvu organizacionu kulturu, u kojoj se regrutuju i treniraju menadžeri samo na osnovu njihove efikasnosti i efektivnosti, a ne i na osnovu njihove spremnosti da eksperimentišu i prihvate rizik. Međutim, spremnost da se prihvati rizik, ali i da se eksperimentiše, upravo su dve važne osobine koje bi trebalo da poseduju menadžeri, zaduženi za povećanje inovacionih performansi organizacija. Naravno, ovo nije tako striktno određeno, jer ljudi koji su efikasni i efektivni takođe mogu biti i inovativni. Međutim, to je svakako prvi korak u razumevanju i upoznavanju sa činjenicom da su izvesne sposobnosti i veštine ipak neophodne da bi neko bio uspešan inovator.

Inovativnost podrazumeva između ostalog i sposobnost sagledavanja problema iz različitih uglova i dolaska do potpuno novog rešenja, ali i naglašenu stalnu težnju za svakodnevnim poboljšavanjem kvaliteta sopstvenog rada kako bi se efikasnije ostvarili postavljeni ciljevi. Upravo zato jedan od ključnih zadataka svakog menadžera kompanije jeste da identifikuje one zaposlene koji poseduju menadžerske sposobnosti i da im omogući da upravljaju projektima unutar granica kompanije u kojoj rade, ali i sopstvenih veština, i koji će pre svega biti sposobni da pokrenu i realizuju svaki započeti projekat. Na ceni su oni zaposleni koji znaju da pretoče svoja znanja, veštine i iskustvo u kreativna rešenja koja vode ka uspešnom poslovanju.

Veštine koje se zahtevaju od zaposlenih u savremenim i uspešnim kompanijama su pre svega sposobnost primene znanja i razrešavanja kompleksnih problema, smisao za organizaciju, racionalizaciju, koordinaciju i saradnju, spremnost preuzimanja odgovornosti i rizika, umeće samoocenjivanja i procenjivanja sopstvenih mogućnosti i sposobnosti, samoinicijativan i permanentan rad na razvoju sopstvenih i tuđih potencijala, sposobnost prihvatanja multidisciplinarne uloge, razumevanje korporativnog okruženja, ali i ohrabrivanje otvorene diskusije među kolegama i saradnicima.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.