I žene za oltarom

Izvor: Večernje novosti, 29.Jan.2013, 10:05   (ažurirano 02.Apr.2020.)

I žene za oltarom

ŠANK i separei kao iz noćnog kluba neobičan su inventar za jednu crkvu. U ovakvom ambijentu, pod krovom evangelističke crkve u Zemunu, zgrade čiji enterijer je „dizajnirala“ burna istorija Srbije posle Drugog svetskog rata, u nedelju je održana pomalo nesvakidašnja služba. Sa propovedaonice vernicima se obratila Ana Petrak, sveštenica Slovačke evangelističke crkve i prva žena sveštenik u Beogradu.Sveštenice nisu neuobičajene za protestantske crkve. Slovačka evagelistička crkva >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << u Srbiji ima pet rukopoloženih žena. Dolazak jedne od njih u Beograd skrenuo je pažnju na malu i često neprimetnu zajednicu slovačkih protestanata u prestonici.- Mnogi ljudi i ne znaju da je u ovoj zgradi evangelistička crkva - priča nam Ana Petrak posle nedeljne mise. - Neki su zbog oblika ubeđeni da je sinagoga, a drugi je pamte kao mesto na kojem su se krajem osamdesetih i devedesetih okupljali sumnjivi tipovi. Ana Petrak rođena je u Zemunu, a magistrirala je na Teološkom fakultetu u Bratislavi. Ima muža i dvoje dece. Rukopoložena je devedesetih godina i donedavno je bila na službi u Kovačici. Ne voli da govori o sebi i ne sviđa joj se pažnja koju je dobila u medijima.- Kao i bilo koji drugi sveštenik ja ne želim da veličam sebe i to nije razlog zašto sam izabrala ovaj poziv - objašnjava. - Svesna sam da u centralnoj Srbiji nije uobičajeno da žena nosi svešteničku odoru. Srećem se sa čudnim pogledom ljudi koji ne znaju da je u evangelističkoj crkvi normalno da žene budu sveštenici. U Vojvodini to nije neobično ni vernicima drugih crkava jer imaju mnogo više kontakta sa pripadnicima protestantskih crkava. “ZVANIČNI“ OD KNEZA MILOŠA EvangelistiČka crkva jedna je od tradicionalnih verskih zajednica u Srbiji poput Pravoslavne i Katoličke - objašnjava Ana Petrak. - Još je Knez Miloš proglasio za jednu od zvaničnih religija tadašnje Kneževine Srbije. Pa ipak, za mnoge u Srbiji i dsanas je nepoznanica i često je gledaju sa sumnjom.Uverena je da u shvatanju i razumevanju teologije nema razlike između nje i muških kolega. Primećuje da na liturgijama ipak ima više žena, ali i da su one sklonije da poruke jevanđelja shvataju ličnije. Veliki deo svog vremena posvećuje radu sa ženama.- Ne izgleda možda tako na prvi pogled, ali Sveto pismo može da pruži odgovor na mnoge probleme sa kojima se žene sreću u savremenom društvu - kaže Petrak. - Ima stvari kojima se Pismo ne bavi direktno, ali se pravilnim tumačenjem može doći do odgovora.Neke protestantske crkve, posebno u skandinavskim zemljama imaju sve liberalnije stavove o homoseksualnosti, transrodnosti, istopolnim brakovima... Ima i pokušaja da se u Sveto pismo uvede rodna ravnopravnost, Bog se „prevodi“ u ženski rod, govori se o Svetom duhu i Majci. Slovačka crkva, kaže Ana Petrak, drži se konzervativnih stavova poput katoličke i pravoslavne crkve.- Nisu mi bliski pokušaji uvođenja rodne ravnopravnosti u Pismo, crkvena venčanja homoseksualaca i slične inicijative - kaže. - Naša crkva odbacuje takve ideje. To što je crkva konzervativna ne znači da je zatvorena u prošlost. Jevanđelja su svevremena i uvek treba živeti u skladu sa njihovim učenjima.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.