Izvor: Vesti-online.com, 10.Dec.2014, 00:21   (ažurirano 02.Apr.2020.)

I limun iz Španije tretiran opasnim fungicidom?

Limun uvezen iz Španije takođe je tretiran opasnim fungicidom imazalilom, potvrđeno je iz Regionalne organizacije za zaštitu potrošača (ROZP) sa sedištem u Karlovcu.

"Današnjom proverom u nekim velikim trgovačkim centrima ustanovio sam takođe da je u prodaji i limun poreklom iz Španije tretiran imazalilom - jednim od najopasnijih pesticida. Štaviše, taj limun dvostruko je skuplji od onog iz Turske, iako je druge klase", izjavio je Hini predsednik ROZP-a Željko Tomašić.
>> Pročitaj celu vest na sajtu Vesti-online.com << />
On pojašnjava da neki stručnjaci kažu da tako tretiran limun nije opasan po zdravlje, ako se konzumira mala količina, ali da ROZP ima pravo da izrazi sumnju, jer je reč i o kumulativnom efektu.

"Mi imamo informacije od stručnjaka da pojedena jedna tako tretirana limunska kora dnevno, po propisima, ne predstavlja trovanje, jer je u granicama normale, ali već dve su prekogranična kontaminacija, odnosno trovanje", naglasio je Tomašić, a argumentaciju ostavio institucijama nadležnim za to. On dodaje da je ovaj slučaj pobudio interes ROZP-a jer smatraju da je reč "o nepoštenoj poslovnoj praksi, koja je prema Zakonu o zaštiti potrošača zabranjena i kažnjiva".

Iz ROZP-a navode da fungicid imazalil prodire kroz koru limuna na celi plod, da je kancerogen, da kod beba i male dece izaziva probleme u centralnom nervnom sistemu, a kod odraslih deluje loše na reproduktivne organe.

"Kupujući limun u rinfuzu, kupci ne dobijaju informaciju koja piše na deklaraciji proizvoda pakovanog u mrežicu da kora nije za konzumaciju, odnosno na limunu u rinfuzi trgovci tu deklaracije ne ističu, na šta su obavezni prema zakonu", tvrdi Tomašić i podseća da proizvodi koji se na području Hrvatske nude potrošačima moraju na ambalaži ili na samom proizvodu sadržati osnovna obeležja proizvoda potrebna da bi potrošač doneo odluku o kupovini - kao što su naziv proizvoda, tip i model proizvoda, naziv pod kojim se proizvod prodaje, sastav proizvoda, svojstva i tehnička obeležja proizvoda.

Ovi podaci, kaže Tomašić, moraju biti jasni, vidljivi i čitljivi.

"Uprkos tome, u prodavnicama se limun, kao i ostalo voće, prodaje u rinfuzi, a da pored njega na privesku ili nalepnici nema nikakvih podataka o proizvodu", dodaje Tomašić i upozorava da su na proizvodima koji se prodaju zapakovani informacije prisutne, ali se moraju čitati s lupom, a to je "nepoštena poslovna praksa jer je informacija važna za odluku o kupovini".

"Limun koriste svi, a najčešće ga ipak koriste ranjive grupe potrošača, deca, starije i bolesne osobe", kaže Tomašić i zaključuje da kampanja ROZP-a "nije pokrenuta protiv turskog limuna već da bi se upozorili potrošači da se informišu šta kupuju i da imaju pravo na tačnu informaciju kod kupovine".

"Pročitajte deklaracije na proizvodima, nije uvek povoljnije ono šta je jeftinije, a ako nema deklaracije na proizvodu, tražite od trgovca da je postavi i da vam je saopšti", savet je ROZP-a povodom nestašice limuna na svetskom tržištu i s tim povezanog rasta cena, ali i prodaje limuna tretiranih fungicidima.

Nastavak na Vesti-online.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Vesti-online.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Vesti-online.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.