Exit gleda u budućnost

Izvor: Southeast European Times, 30.Jun.2011, 23:51   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Exit gleda u budućnost

Sa Miloševićevim režimom na smetlištu istorije, u svetu poznati srpski muzički festival pronalazi relevantnost u novoj eri.

30/06/2011

Ivana Jovanović za Southeast European Times iz Novog Sada – 30.6.2011.

Kada je 2000. godine održan prvi festival Exit, organizator Dušan Kovačević bio je 22-godišnji student elektrotehnike i član anti-Miloševićeve grupe Оtpor. Čeznuo je da svetski muzički događaji dolaze u Srbiju i da ima mogućnost komunikacije >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << sa ljudima različitih kulturnih pozadina.

Iako nije mnogo znao o organizacionom menadžmentu, to ga nije zaustavilo. Uz podršku dvoje svojih najboljih prijatelja -- koji su mu takođe bili saborci u borbi protiv Miloševićevog režima i protiv turbo-folk muzike, koja je bila predstavnik tog doba -- Kovačević je osnovao Exit i uspeo da ubedi CNN i BBC da predstave drugačije viđenje Srbije.

Festival Exit osnovan je 2000. godine u Srbiji kao studentski pokret u borbi za demokratiju. Zbog svojih jedinstvenih karakteristika, Exit je proglašen najboljim evropskim i međunarodnim festivalom i izabran je za najbolju turističku destinaciju, pored ostalih priznanja. Exitu je prisustvovalo preko 1,5 miliona posetilaca, a hiljade novinara iz celog sveta izveštavalo je o njemu, uključujući Njujork tajms, Gardijan, Tajms, BBC, MTV i ostale. Svake godine preko 30.000 turista iz celog sveta poseti Exit, uključujući one iz Australije i Kanade, kao i oko 10.000 mladih iz Velike Britanije.

SETimes: Šta se desilo u Novom Sadu 2000. godine što je dovelo do Exita? Da li ste bili svesni da će 100 dana protivljenja Slobodanu Miloševiću postati jedan od najznačajnijih međunarodnih brendova Srbije?

Dušan Kovačević:Dogodili su se koncerti, žurke, pozorišne predstave, filmovi, javne debate i umetnički performansi, koji su pružili srpskoj omladini drugačiji kulturni model od onog koji je promovisao režim.

Odmah posle demokratskih promena 5. oktobra te godine shvatio sam da budućnost -- kada je reč o festivalima -- leži u razvoju velikog međunarodnog muzičkog festivala. Prošao sam velike evropske festivale i shvatio da je to put kojim treba ići.

SETimes: Slogan prvog Exita „Srbijo da li si spremna za budućnost?“ može da se shvati kao poziv novim političkim liderima. Da li su bili spremni da podrže Exit?

Kovačević: U borbi za demokratske promene bili smo u istom rovu sa većinom političara koji su kasnije preuzeli vlast; oni su bili među prvima koji su pružili podršku. Nekoliko godina kasnije, kada su prerasli u drugačije i suprotstavljene političke opcije na lokalnom, pokrajinskom i nacionalnom nivou, njihova podrška Exitu bila je jedna od retkih stvari koja ih je povezivala.

SETimes: Da li su se strani izvođači, ugovarači i posetioci plašili u Srbiji u početku?

Kovačević: Jesu, to je tada bio jedini problem. Izvođači i publika nisu bili sigurni da li će biti bezbedni. Međutim, prvih nekoliko festivala razbilo je njihovu dilemu. Srbija je bila izolovana deset godina, ali naša prednost je bila svest o tome da je normalan život upravo ono što nam je nedostajalo. To je razlog što je Exit posle 5. oktobra jednostavno morao da se desi, energija je bila tako fenomenalna -- slična energiji hipi pokreta u Americi šezdesetih godina. Publika je želela da doživi sve odjednom.

Dušan Kovačević je osnivač Exita, jednog od najpoznatijih muzičkih festivala. Osim toga što radi na Exitu, Dušan je autor i producent mnogih projekata na polju kulture, kao i humanitarnih i društvenih aktivnosti. Magistrirao je menadžment na Londonskoj školi ekonomije i elektrotehniku na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu. Dušan trenutno radi na doktoratu iz investicionog menadžmenta.

Dušan je jedan od osnivača Otpora (u Vojvodini) i bio je osnivač i predsednik Studentske unije Univerziteta u Novom Sadu od 1997. do 2000. godine. Takođe je bio predsednik jedine srpske nacionalne studentske organizacije -- Studentske unije Srbije -- od 2000. do 2002. godine.

SETimes: A publika?

Kovačević: Prvi posetioci bili su naši susedi iz Bosne, Hrvatske, Slovenije i Makedonije. Ta činjenica pokazuje da ne bi bilo ratova da to zavisi od nas. S vremenom su posetioci počeli da dolaze zajedno sa izvođačima iz celog sveta -- Velike Britanije, Skandinavije, Kanade. Zahvaljujući svim tim divnim ljudima Exit je postao jedini festival na svetu čiji je jedini -- i glavni -- način reklamiranja njegova publika.

SETimes: Exit je vrlo popularan na međunarodnom planu, što doprinosi imidžu Srbije u svetu. Koje su lokalne prednosti Exita i njegov najveći doprinos?

Kovačević: Exit ne prestaje da ima kulturni značaj, posebno u smislu odbrane od [muzičkih takmičenja tipa Idola], nekulture Granda i sličnih kreacija. Naravno, to će biti glavna karakteristika narednih godina. Međutim, činjenica da Exit doprinosi našem društvu preko turizma možda nam dozvoljava da kažemo da su kulturni i turistički aspekti sada jednaki.

SETimes: Da li je Exit isplatljiv sa ekonomskog i marketinškog gledišta?

Kovačević: Preko 30.000 stranaca poseti Exit; oni potroše preko 10 miliona evra svake godine. Marketinška vrednost unapređivanja imidža naše zemlje je nekoliko puta veća. Takođe, potencijal za širenje turizma i poboljšanje imidža Srbije preko Exita je još veći i mi nameravamo da iskoristimo taj potencijal u narednom periodu.

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.