Izvor: RTS, 23.Nov.2009, 13:15 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Dženeral motors: Čekajući pomoć
"Dženeral motors-Evropa" očekuje podršku evropskih vlada u iznosu od 3,3 milijarde dolara. Britanija, Španija, Belgija i Poljska nezvanično obećale pomoć. Komesar EU za industriju Ginter Ferhojgen takve najave smatra "alarmantnim".
Komesar Evropske unije za industriju Ginter Ferhojgen kritikovao je neformalna obećanja Britanije, Španije, Belgije i Poljske da će finansijski pomoći "Dženeral motorsu" u pokušaju da spasu radna mesta u fabrikama koje u njihovim zemljama >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << pripadaju evropskoj filijali američkog auto-giganta.
"Razumeo sam da su neke zemlje upravo izašle sa nezvaničnim obećanjima. Smatram da je to alarmantno", rekao je Ferhojgen nemačkom "Špiglu".
Prema pisanju nemačkog lista, grupa "Dženeral motors-Evropa" dobila je ponudu od 400 miliona evra od Britanije i između 300 i 400 miliona evra od Španije, dok je Poljska najavila poreske olakšice.
Belgija je predložila pomoć od 500 miliona evra za "Dženeral motorsovu" fabriku u Antverpenu, pod uslovom da taj pogon nastavi da radi, ali to nije prihvaćeno, tvrdi nemački list.
Ferhojgen je naglasio da želi da se "izbegne licitacija radnim mestima" u evropskim pogonima "Dženeral motorsa", "Opelu" i "Voksolu".
"Dženeral motors" je šokirao evropski auto-sektor kada je, početkom meseca, odustao od odluke da proda evropske filijale konzorcijumu kanadske "Magne" i ruske "Sberbanke".
Umesto toga, nekada najveći proizvođač vozila na svetu je odlučio da zadrži "Opel" pod svojim okriljem i da, uz finansijsku pomoć evropskih zemalja, sam obavi restrukturisanje evropskih pogona.
"Dženeral motors" računa na finanisku podršku evropskih vlada u iznosu od 3,3 milijarde dolara.
Vlada u Berlinu je podržala prvobitni plan prodaje "Opela" kanadsko-ruskom konzorcijumu i ponudila 4,5 milijard dolara kredita kao pomoć toj transakciji, kao bi se sprečila masovna otpuštanja radnika.
U Nemačkoj je u "Opelu" zaposleno 25.000 radnika, od kupno 50.000 radnika "Dženeral motorsa" u Evropi.
Nemački radio "Dojče vele" u današnjem izveštaju tvrdi da je Nemačka i dalje pri stavu da pomoći za "Dženeral motors" i "Opel" nema, bez obzira što su Velika Britanija, Španija, Belgija i Poljska ponudile kredite i poreske olakšice, tražeći za uzvrat obećanja o opstanku radnih mesta u tim zemljama.
Predsednik "Opelovog" sindikata Klaus Franc je rekao da ponude "nisu dostigle nivo" koji je kompanija "Dženeral motors" očekivala.
"Poljska nema novca i zato ga ne nudi, a Španija nije ponudila onoliko koliko se očekivalo", rekao je Franc.
"Dojče vele" navodi da nemački ministar privrede Rajner Bruderle i dalje odbija poseban tretman "Opela", odnosno njenog vlasnika "Dženeral motorsa".
"Činjenica da druge države nude novac ne menja moj stav. U interesu je svih država u kojima 'Opel' ima fabrike, da izbegnu trku subvencijama", rekao je Bruderle.
Nemački ministar je pomenuo mogućnost da "Opel", poput drugih firmi u Nemačkoj, zatraži pomoc iz državnog fonda koji je formiran 1. jula 2008. godine.
Ovaj fond obuhvata 115 milijardi evra i nudi kredite firmama koje su zapale u nevolje zbog privredne krize.
Komesar Ferhojgen, kako je najavljeno, trebalo bi da se sastane sa evropskim ministrima i predstavnicima "Dženeral motorsa" da razgovaju o budućnosti evropskih poslova američke kompanije, a najavljeno je i prisustvo novog šefa "Dženeral motors-Evropa" Nika Rajlija.