Cinizam situacije

Izvor: Politika, 24.Nov.2007, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Cinizam situacije

Izložba Intermezzo Dragane Radivojević je serija objekata izvedenih i prikazanih u oblasti likovne umetnosti. Njihova pseudoleksikografska likovnost relativizuje značaj pojma čitanje u svetu umetnosti čija jezička platforma ograničava neverbalnu inventivnost i implicira svojevrsno poltronsko poslušništvo. U Intermezz-u sinkopirano recitovanje je složena alatka umetničine autorefleksije koja uodnošavanjem percepcije, konceptualizacije i tumačenja teži >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << da zagospodari mentalnim poljem posmatrača istovremeno podstičući njegovu potrebu da "uvidom" i "razumevanjem" naruši njenu privatnost. Ta napetost postoji i u materiji pojedinačnih objekata čija pažljivo impregnirana, preparirana i islikavanjem uravnotežena koža‑fetiš upornim grebanjem‑pisanjem‑nabrajanjem regradira u jezik.

Hibridizacijom elegantne likovne tehnike, koja pokazuje koliko slikarstvo može biti superiorna umetnost i izrazite emotivne energije transmutacijskog narativa u kojem svaki sledeći pojam‑slika nastaje iz prethodnog, Intermezzo predstavlja i diskretnu posvetu zanosno himeričnom ali gotovo zaboravljenom opusu Stevana Kneževića čiji je Dragana Radivojević bila student. Tome doprinosi i izvesna nenametljivost u prezentaciji ovog projekta ukazujući na temeljnu činjenicu da se u širem društvenom kontekstu umetnost ne shvata ozbiljno izuzev, razume se, kroz obrt kapitala u kojem je moguće ostvariti egzistenciju.

To više nije cinizam pojedinca već cinizam situacije u kojoj pozicija umetnika postaje dosadna i prilično sumorna pošto je umetnost kao specifičan oblik organizovanja slobodnog vremena svedena na običan posao. U rutini kulturno indukovane umetničke produkcije, praćenoj logičnim proređivanjem inteligentne kritike ili provokacije, inflacija "znakova", "pojmova" i njihovih "značenja" diskredituje ne samo govor i pisanje već i događaje koji, iako se odvijaju, u većini slučajeva nemaju efekta.

Intermezzo je nastao na ambivalentnoj liniji između neposredne artikulacije ovog problema i efemernog obitavanja u tišini "lične priče" kao jedne od legitimnih opcija savremenog autorskog pluralizma u kojem se mogućnost relevantnog stvaralaštva pomera u polje mišljenja – apstraktnog, netransparentnog, stranog i isključivog. U Dišanovo doba to je bio umetnički koncept, danas je to stvarnost, a Intermezzo je tekst koji to nije.

Dragana Radivojević je likovna umetnica. Rođena je 1965. godine, diplomirala je slikarstvo 1997, a 2000. godine magistrirala crtanje na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Izlaže od 2000. godine. Projekat Intermezzo nastao je tokom 2005. i 2006. godine. Sastoji se od tri grupe radova – Bukvar, Rečnici i Spiskovi – urađenih u kombinovanoj tehnici (pigment, vosak, ulje i grafit na platnu i gipsu). Prikazan je u Galeriji Zadužbine Ilije M. Kolarca tokom novembra 2006. godine.

[objavljeno: ]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.