CEP: Raditi na pomociji elektronskih uslugas

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 22.Jan.2021, 16:24

CEP: Raditi na pomociji elektronskih uslugas

Rezultati regionalnog istraživanja koje je sproveo Centar za evropske politike (CEP) pokazuju da pandemija nije u velikoj meri promenila navike građana po pitanju korišćenja elektronskih usluga administracije, izjavila je FoNetu programska direktorka CEP Milena Lazarević.

Ona je u serijalu razgovora Destinacija o društvenim posledicama korone precizirala da je istraživanje obavljeno u maju 2020. godine, "kada je pandemija bila u jeku".

"Tada su građani bili sprečeni >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << da imaju direktnu interakciju sa administracijom", podsetila je Lazarević i ukazala da oko 50 odsto ispitanika na regionalnom nivou "uopšte nije koristilo elektronske usluge".

Prema njenom objašnjenju, građani su u tom periodu odložili mnoge svoje poslove, jer su bili usmereni "na preživljavanje tokom vanrednog stanja i čitave krize".

Iznenadilo je to što se interesovanje dve trećine ispitanika za korišćenje elektronskih usluga nije povećalo posle izbijanja pandemije, ocenila je Lazarević.

Kako je objasnila, to pokazuje koliko građani u regionu nisu "generalno upoznati sa elektronskim uslugama i prednostima koje one pružaju".

S druge strane, primetila je Lazarević, to možda ukazuje "da uprave u našem regionu nisu dovoljno proaktivne i nisu dovoljno snažno radile na razvoju elektronskih usluga".

Lazarević je istakla da Srbija "jeste nešto iznad regionalnog proseka i tu se prepoznaje fokus stavljen na elektronske usluge".

Napominje, međutim, da Srbija "nije najbolja regionu", jer su građani Albanije i Crne Gore "u većoj meri koristili elektronske usluge posle izbijanja pandemije".

Prema proceni CEP, takvi rezultati su možda posledica "neupućenosti građana" u mogućnosti dobijanja elektronskih usluga, ali i "kompleksnosti i zahtvenosti procedura, jer još nije lako nekome ko je prosečno informatički pismen da dobije elektronske usluge".

U nekim zemljama je to tek u povoju, pa tako Bosna i Hergecovina "ima dosta lošije rezultate nego ostatak regiona", rekla je Lazarević.

Prema očekivanju, najmlađa starosna grupa ispitanika, od 18 do 24 godine, pokazala je najveću zainteresovanost za korišćenje elektronskih usluga nakon izbijanja pandemije.

Ta se zainteresovanost, uočila je Lazarević, smanjuje u starosnoj grupi do 60 godina, a povećava kod građana starijih od 60 godina.

To je posledica toga što je njihovo kretanje bilo ograničeno, a time i mogućnosti da direktno, fizički odu u neku instituciju, objasnila je Lazarević i dodala da je "tu sigurno prisutan i elemenat straha od zaraze".

Ona smatra da je sada "interesantna prilika da se najstarijim građanima pomogne i da im se ponudi da u većoj meri postanu korisnici elektronskih usluga".

U tom slučaju bi, kako je istakla, koristi tih usluga mogli "da uživaju" i posle prestanka pandemije, ukoliko imaju zdravstvenih i problema sa kretanjem.

Preporuke CEP su da bi uprave trebalo da rade na razvoju elektonskih usluga, kako bi bile jednostavne i lake za korišćenje, koncipirane i dizajnirane iz ugla samog korisnika, a ne iz ugla administracije.

Mora se raditi i na promociji elektronskih usluga, dodala je Lazarević i zaključila da bi država trebalo da pruži građanima pomoć i "bazičnu obuku" za korišćenje tih usluga.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.