Broj lične karte na čeku traže NELEGALNO

Izvor: Mondo, 03.Sep.2018, 08:33   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Broj lične karte na čeku traže NELEGALNO

Srpska trgovačka praksa da se na poleđini čeka upisuju lični kupaca u trgovinama i turističkim agencijama je "nedozvoljena obrada podataka", izjavio je Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

Foto: MONDO, Lana Stošić

Poverenik Rodoljub Šabić je za današnju "Politiku" podsetio da Zakonom o čeku nije regulisano pitanje upisivanja imena, prezimena, broja lične karte i broja telefona na poleđini čeka, kao i da primalac čeka >> Pročitaj celu vest na sajtu Mondo << nema zakonsko ovlašćenje za takvu vrstu obrade podataka o ličnosti.

Kako je objasnio, za takvu obradu podataka možda bi moglo da se tvrdi da postoji osnov u članu 12 Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, koji ostavlja mogućnost da se, "ako je nužno u svrhu izvršenja obaveza određenih ugovorom između prodavca i kupca, obrada podataka može izvršiti i bez posebnog pristanka", ali da je ta odredba izuzetak.

Kako nas banke sve "deru"

"Da li su neophodni i broj lične karte i telefona, da li je nužno upisivati ih na poleđini čeka i koliko to sve ima smisla. Pogotovo, s obzirom na pouzdanost podataka jer je krajnje neizvesno da li neko proverava tačnost broja lične karte, pogotovo broja telefona", rekao je Šabić.

O tome šta treba uraditi ukoliko trgovac prodaju uslovljava ostavljanjem tih podataka, Šabić kaže da uvek "sugeriše otpor" građana.

ZAŠTO NE:Jedna tužba za hiljade prevarenih kupaca?

"Ako uskrate podatke i zbog toga ostanu bez robe ili usluge neće doći do nezakonite obrade podataka, ali će doći do nečeg drugog takođe nezakonitog. Bez zakonom predviđenog razloga niko ne bi smeo da vam uskraćuje prodaju robe ili pružanje usluge i u takvim situacijama građani bi trebalo da mogu da računaju na pomoć državnih organa nadležnih za zaštitu potrošača i inspekcije", rekao je Šabić.

Privatnost na poslu: Da li gazda sme da špijunira?

Poverenik je podsetio i da nijednim zakonom nije predviđeno da trgovac prilikom reklamacije proizvoda uzima lične podatke od kupca i dodao da je ta obaveza uvedena u sistem zahvaljujući obrascu NI (nalog za ispravku) koji je uvršten u Pravilnik o načinu vrsenja ispravke.

Nastavak na Mondo...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Mondo. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Mondo. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.