Brišući let iz propasti

Izvor: Vesti-online.com, 06.Okt.2017, 00:12   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Brišući let iz propasti

Prvo se javnost bavila spekulacijama kada će i da li će uopšte stići, a sada kada je četiri od ukupno šest aviona MiG 29 već na vojnom aerodromu Batajnica, Srbija se ubi u raspravi da li su nam ti avioni uopšte bili potrebni, ali i zbog čega će se remont i modernizacija letelica plaćati više nego da su kupljeni novi lovci.

Sagovornici "Vesti" i stručna javnost saglasni su da Srbija ima ozbiljan problem pošto ističu resursi postojeće borbene avijacije. Bivši ministar >> Pročitaj celu vest na sajtu Vesti-online.com << odbrane Dragan Šutanovac kaže za "Vesti" da Vojsci Srbije definitivno treba osveženje lovačke avijacije, ali da je veliko pitanje da li smo na ovaj način rešili problem.

- Kupili smo mačku u džaku jer niko ne zna ni šta smo dobili, ni po kojoj ceni, osim da je reč o letelicima koje su gotovo 30 godina stare što iziskuje velika sredstva za remont - kaže Šutanovac.

"Vesti" saznaju da su domaći mehaničari i piloti već bili na obuci u Rusiji, ali i da je objektivno malo njih osposobljeno za ovako komplikovan posao. Pri tom, od nekadašnjih oko 1.500 radnika Vazduhoplovnog zavoda "Moma Stanojlović" u Batajnici, ostalo ih je tek nekoliko stotina, a kroz razne programe odlaska u penziju izgubljeni su oni najkvalifikovaniji.

Prema trenutno dostupnim informacijama, modernizacija i remont dobijenih migova država će platiti oko 186 miliona evra. Nekadašnji ratni komandant RV i PVO, general Spasoje Smiljanić ne želi da komentariše da li je to mnogo ili malo para, ali ističe da jedna nova letelica košta između 30 i 50 miliona dolara.

Šutanovac je određeniji i ističe da ukoliko država tvrdi da ima novca za remont, onda je bilo mnogo pametnije umesto šest polovnih kupiti četiri novih lovačkih aviona.

Avioni MiG 29 su u naoružanju 25 zemalja uključujući i neke članice NATO-a poput Slovačke, Poljske i Bugarske koja je na pragu da odustane od kupovine švedskih gripena kako bi zadržala ove ruske lovce. Samo su se neke bivše članice Varšavskog ugovora lišile ovih aviona kada su prešle u NATO, dok ih je Moldavija zbog bede rasprodala, od čega 21 letelicu Americi.

Poslednjih godina Alžir je kupio 30 aviona MiG-29, dok velesila Indija pregovara o nabavci 29 ovih letelica u mornaričkoj verziji.

- To bi bilo logičnije jer bismo dobili avione operativne u sledećih nekoliko decenija. Međutim, nabavka ovih aviona je od početka bila politički motivisana. U svakom slučaju, ukoliko ćemo ovako skupo plaćati remont i modernizaciju, to znači da će biti uposleni nečiji kapaciteti i to za avione koji su u ovom trenutku samo staro gvožđe - decidan je Šutanovac.

Ministar odbrane Aleksandar Vulin je najavio da će građani nove avione MiG 29 moći da vide na vojnom aerodromu u Batajnici 20. oktobra povodom Dana oslobođenja Beograda. Međutim, Tango siks tvrdi da je malo izvesno da će novi avioni tada i poleteti, već da je mnogo izvesniji nastup ruske akrogrupe Striži.

"Nakon priredbe 20. oktobra, jedan avion odmah ide nazad za Rusiju jer je ušao u zemlju zbog administrativno-carinskih razloga. Na pet novih aviona zatim se pristupa radovima nakon čega zvanično mogu ući u sastav 101. eskadrile", navode stručnjaci ovog sajta.

Narodni poslanik i jedan od najcenjenijih srpskih vojnih analitičara Miroslav Lazanski se ne slaže sa ovakvim ocenama.

- Kupili smo avione koji će modernizacijom biti na nivou generacije 4 plus i to je za čuvanje vazdušnog prostora Srbije sasvim dovoljno - demistifikuje celu priču Lazanski.

Na naše pitanje zar nije bilo pametnije kupiti avione tipa gripen ili F16 što je ranije bio predlog stručnih službi Ratnog vazduhoplovstva koji se dugi niz godina nalazio u fioci Generalštaba, Lazanski iznosi kontraargument.

- Generacija aviona 4 plus je svakako bolja i od gripena i od polovnih F16. Svi koji tvrde da je bolje bilo kupovati gripene ne poznaju materiju i ne znaju da je reč o jednomotorcu. Nijedan pilot lovačkog aviona ne voli da jednomotrni avion. Kad motor stane, on pada kao kamen - kategoričan je Lazanski.

Specijalizovani vazduhoplovni portal Tango siks u svojoj poslednjoj analizi navodi da postojeća četiri MiG-a 29 imaju problem s istekom međuremontnog resursa. Tri letelice dolaze do kraja u maju 2018. godine, a jedna 2021. Novi migovi pune 30 godina upotrebe 2019, a jedan 2021. To im daje mogućnost letenja još dve, najviše četiri godine. Idealno je da se za to vreme naši stari migovi pošalju na produženje veka sa 30 na 40 godina i naknadno na održavanje. Trenutni plan bi, dakle, trebalo da obezbedi da u zemlji uvek postoji određen broj aviona na dežurstvu i da nakon 2021. godine imamo letelice koje ćemo koristiti još desetak godina. Šta god da pričaju političari, nemamo informaciju o okonačnim pregovorima i ugovoru za modernizaciju čiji nivo takođe ne znamo. Najavljivano je svašta, od boljih radara do najboljih raketa, ali jedino što će se u bliskoj budućnosti desiti je posao za mehaničare.

Boriša Mandić, predsednik Udruženja nadzvučnih pilota, nekadašnji pilot i instruktor, kaže da je to lepa, korisna i radosna vest ne samo za pilote nego i za tehnički kadar.

- Za svaku zemlju dobro je da ima svoju lovačku avijaciju jer ona i u mirnodopskim uslovima zemlji donosi profit kroz zaštitu komercijalnih letova. U protivnom, za taj posao morali bismo da plaćamo Rumuniji ili Bugarskoj. Ružno je licitirati s godinama jer mnogo faktora utiče na operativnu sposobnost aviona - naveo je Mandić koji smatra da je ova navika iznuđen potez, ali da je nađeno praktično rešenje.

Pre 55 godina na aerodrom Batajnica je sleteo i prvi MiG 21 koji je u tom trenutku predstavljao jedan od najsavremenijih aviona na svetu. Prvi MiG 29, tadašnja RV i PVO JNA je kupila pre tri decenije

JNA, Vojska Jugoslavije, Vojska SCG i Vojska Srbije koristile su ukupno 277 lovaca MiG 21 i MiG 29. Do poslednje nabavke iz Rusije VS je u svom sastavu imala ukupno sedam lovaca, od čega su dva u funkciji.

On je dodao da su srpski piloti u proseku stari 40 godina, dok je u svetu je ta granica 28 do 30 godina.

- To se dogodilo jer nije bilo resursa (aviona ) da se osposobi dovoljan broj ljudi - objasnio je Mandić koji kaže da na prostoru bivše Jugoslavije možemo da se poredimo s Hrvatskom, ali ne i sa drugima, jer oni prosto nemaju lovačku avijaciju.

Građani Lipecka, ruskog grada jugoistočno od Moskve, pomalo s ponosom i šeretski žale se na društvenim mrežama da dugo nisu mogli da zaspu od buke avionskih motora. Oni su navikli na vratolomije svojih miljenika, a sada znaju da nad njihovim gradom lete ruski u srpski piloti na već trećoj zajedničkoj vojnoj vežbi BARS 2017.

U vežbama učestvuje ukupno 20 helikoptera MI8 i aviona MiG-29, kakvi upravo sleću u Srbiju da bi obnovili naše ratno vazduhoplovstvo. Srpski piloti, njih 17, u Lipecku su dočekani kao rođena braća. Za njih su izdvojeni najbolji automobili i hotel, a kuva se i srpska hrana.

Iskusni srpski piloti s najboljim ruskim instruktorima u dnevnim i noćnim uslovima uvežbavaju presretanje neprijateljskih aviona, bliski manevarski boj (kao u čuvenom filmu "Top gan"), evakuaciju oborenih pilota, zaštitu vazdušnog desanta i jurišnih bombardera.

Nastavak na Vesti-online.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Vesti-online.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Vesti-online.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.