Ajahuaska: Seksualno zlostavljanje kao problem u centrima za psihodelike

Izvor: B92, 31.Jan.2020, 22:01   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Ajahuaska: Seksualno zlostavljanje kao problem u centrima za psihodelike

Psihodelične moći ajahuaske privlače sve više i više turista. Ali, izgleda da ova scena ima tamnu stranu.

Psihodelične moći tradicionalne amazonske lekovite biljke ajahuaske privlače sve više i više turista. Za nju se kaže da donosi duhovno prosvetljenje i pomaže kod zavisnosti, depresije i traume. Ali niz optužbi ukazuje na to da postoji i mračnija strana ajahuaska scene.

Upozorenje: Ovaj članak sadrži detalje navodnih seksualnih napada
>> Pročitaj celu vest na sajtu B92 <<
Rebeka je prvi put probala ajahuasku "iz čistog hira" kad je putovala u Peru 2015. godine.

"Mislila sam da zvuči zanimljivo i mislila sam da mi neće biti ništa ako probam", kaže Rebeka, Novozelanđanka u dvadesetim koja je zamolila BBC da ne koristi njeno prezime. "I tako sam našla odmaralište za koje sam smatrala da je dobro, samo to uradila i bilo je fantastično."

Ajahuaska može da izazove vizije koje uključuju zmije, palate i vanzemaljska bića - i prizove davno zaboravljena sećanja. Kao i mnogi drugi koji su ispili ovaj napitak, Rebeka razrogačeno zuri u daljinu dok se priseća iskustva.

"Bilo je to kao da me je neko veoma pažljivo i veoma nežno sproveo kroz neka istinski užasna iskustva kojima sam prisustvovala u prošlosti", kaže Rebeka. "I kad sam se vratila kući posle toga, osećala sam da su moji odnosi među ljudima postali mnogo jači. Osećala sam da mi je mnogo lakše da pružam i primam ljubav."

"Ljudi kažu da je ajahuaska kao 20 godina psihoterapije. I ja potpuno verujem u to."

Rebeka kaže da ju je iscelitelj seksualno zlostavljao, navodeći je na seksualne činove.

"Odvratno je", kaže ona. "Zato što je bio šaman, mislila sam da je na neki način moralno nadmoćan i verovala sam mu."

Nakon što je bila zlostavljana, Rebeka je napustila centar - i zemlju: "Rezervisala sam let i pobegla odatle glavom bez obzira."

Ostala joj je mešavina bolnih emocija: "Gađenje, odvratnost, izdaja - zbunjenost, kao i pitanje zašto bi vodič uradio tako nešto, zašto bi učitelj uradio to i zašto bi zloupotrebio moć na taj način."

Rebekin navodni zlostavljač i dalje je glavni šaman u tom centru - koji dobija ocene od pet zvezdica na sajtovima za ocenjivanje.

"On je još uvek tamo", kaže Rebeka, očigledno duboko razgnevljena situacijom. Njene ruke se vidno tresu. "Postoje i drugi centri za koje znam koji takođe i dalje rade. Više žena je seksualno zlostavljano u tim centrima."

Iskustva seksualnog zlostavljanja čini se da su široko rasprostranjena u ovom svetu. Čuli smo brojne navode protiv brojnih iscelitelja i pročitali mnoga svedočanstva o seksualnim zlostavljanjima na onlajn forumima.

Jedno ime koje se često pominje je Giljermo Arevalo, dobro poznati iscelitelj kog je peruanski Kongres nagradio zbog rada na održivom razvoju.

"On je dolazio u Kanadu mnogo puta", kaže jedna žena u četrdesetim koju ćemo zvati Ana.

"Bilo je prilično unosno - to su velike ceremonije. Napunile bi se brzo, ljudi bi plaćali 175 funti da dođu i samo sede sa Giljermom. Imao je određeni status. Bila je čast sedeti na ceremoniji s njim."

Ana, koju je odavno zanimala alternativna medicina, nadala se da će joj ajahuaska pomoći da se izbori sa zavisnošću od heroina.

Isprva ju bila impresionirana Arevalom.

"Kao i mnogi drugi, bila sam očarana čovekovim šarmom, njegovom snagom i sposobnošću da vodi ceremoniju - ostavljao je prilično jak utisak", kaže ona. "Svo to pojanje. On je dobar iscelitelj."

Ali jedna ceremonija pre sedam godina dramatično je izmenila Anino mišljenje.

"Bio je mrkli mrak, prostorija nije imala prozore. Bilo je mnogo ljudi."

"Bila sam pod uticajem leka. Kad ste pod dejstvom, čujete mnogo različitih zvukova. Ljudi plaču, verbalizuju stvari koje nemaju nikakvog smisla, čiste se ili zapomažu."

"Čak i da sam bila sposobna da kažem nešto, niko ne bi reagovao."

Ani nije bilo dobro. Seća se da je ležala na zemlji, zapomažući i stenjući. "Giljermo je došao, seo kraj mene i isprva sam osetila olakšanje zato što sam mislila da ću dobiti pomoć", kaže ona.

"Počeo je da mi poja u lice i stavio je ruke na moj stomak preko odeće, što je normalno. A onda je zavukao ruke u moje gaćice. Osećala sam se kao da sam se zamrzla. Ležala sam tamo u strahu, a onda mi je on zavukao ruke pod majicu i ispipao grudi."

Ona se seća kako je pomislila: "'Šta se tu, kog vraga, desilo?' Obuzeo me je osećaj neverice i zbunjenosti."

Moralo je da prođe šest godina da bi Ana smogla snage da ispriča šta joj se desilo.

"Žene su uslovljene da ćutke prihvate takvo ponašanje. Što se mene tiče, budući da imam istorijat zavisnosti - i imala sam u životu zlostavljačke veze s muškarcima koje sam tolerisala - kao i istorijat seksualnog zlostavljanja u detinjstvu, postojao je osećaj dobro poznatog u svemu tome, da je to normalno."

"A za mene je tu bio i taj neobičan uzajamno zavisni odnos, u kom mi lek pomaže, tako da nisam želela da se oglasim jer sam se plašila da bih bila izopštena iz zajednice i onda bi mi lek bio uskraćen."

Iako preliminarne naučne studije sugerišu da bi ajahuaska mogla da ima terapeutska svojstva, ona sadrži DMT, koji je ilegalan u Velikoj Britaniji, a postoje i potencijalni rizici.

U izveštaju iz 2015. godine, šest dobrovoljaca sa depresijom pokazalo je smanjenje simptoma nakon uzimanja leka. Jedna sasvim druga studija dve godine kasnije ukazala je na to da ajahuaska ima potencijal da bude lek od poremećaja u ishrani. Psiholozi su spekulisali da bi mogla da pomogne i onima sa PTSP-om.

Forin i Komonvelt ofis upozorava da su se neki ljudi "ozbiljno razboleli, pa čak i umrli" nakon što su učestvovali u ceremonijama s ajahuaskom. On ističe da se odmarališta obično nalaze daleko od naseljenih oblasti i dok neka od njih imaju ustanove za pružanje osnovne medicinske pomoći, druge ih nemaju.

Negde u isto vreme, grupa koja sebe naziva Svest ajahuaska zajednice Kanade - u kojoj se kao članovi nalaze viši akademici - potpisali su pismo o Arevalovom ponašanju i podelili ga po ajahuaska sceni. Pisci pisma kažu da su se odlučili da delaju zbog broja pritužbi iznesenih protiv iscelitelja, navodeći žalbe na nedobrovoljno ili neprimereno seksualno ponašanje.

Kad se još imena našlo među potpisnicima pisma 2015. godine a ono bilo obelodanjeno u javnosti, Arevalo je prestao da dolazi u Kanadu da bi vodio ceremonije s uzimanjem ajahuaske.

Ali kad smo ga pronašli, ispostavilo se da je u međuvremenu bio aktivan širom sveta i sada je situiran u jednom odmaralištu u Peruu. Mesto se nekad zvalo Anakonda, ali kad smo mi stigli tamo je bila prva grupa stranih turista otkad ima mesto novo ime - Bena Šinan.

Oni se muvaju po trpezariji iza nas kad iznosimo optužbe za seksualno zlostavljanje Arevalu, sićušnom 71-godišnjaku sa srebrnom kosom i zlatnim zubima.

"Ne prihvatam te optužbe jer nisu istinite", kaže on odlučno. "Jer ljudi ponekad umisle takve stvari."

On kaže da je čuo za pismo članova ajahuaska zajednice iz Kanade, ali ga nikad nije čitao.

"Ne zanima me, jer te optužbe nisu istinite", kaže on. "Ne smeta mi jer ne mislim da će optužbe da me ubiju."

Tvrdnje izrečene protiv njega, kaže on, "izmišljale su osobe kojima nije dobro."

"Kad dodirnete nekog ko je bio zlostavljan ili silovan, on misli da ste svi vi isti takvi. To se dešava. Tako ja to vidim."

Kad mu iznesemo Anine konkretne optužbe, on kaže da se ne seća da je ikad dodirnuo pacijentkinju tokom ceremonije u Kanadi, dodavši da mora da je ona to umislila.

"A šta će drugo da radi nego da laže i poriče to", odgovara Ana. "U protivnom bi morao da stisne zube, preuzme odgovornost i potencijalno bude kažnjen za način na koji se poneo."

Emili Sinkler, britanska doktorantkinja koja istražuje ajahuasku, deo je grupe koja pokušava da ukaže na problem seksualnog zlostavljanja u svetu ajahuaske.

Radeći sa Institutom Čakruna, organizacijom osnovanom da bi delila istraživanja o lekovitim biljkama i psihodelicima, Sinkler je pomogla da se sastavi Vodič zajednice ajahuaske za svest o seksualnom zlostavljanju.

Smernice ističu tipične scenarije u kojima se odigrava zlostavljanje. One podstiču ljude i da ispijaju ajahuasku sa proverenim kompanjonima i da istraže centre proverivši prvo sajtove sa ocenama pre nego što ih posete.

Sinkler je delila ovu zelenu knjižicu po kafićima, turističkim kancelarijama i ajahuaska centrima u oblasti Ikvitos u Peruu, poznatom kao žarište ajahuaska turizma.

"Dobar deo zlostavljanja koje smo otkrili dešava se u kontekstu individualnih izlečenja, kada se od žene nepotrebno traži da skine odeću", kaže ona. "I kad se nađe u tom nepoznatom kontekstu, ona ne zna da li je to normalno ili nije."

Sinkler ističe da nisu samo starosedelački iscelitelji ti koji zlostavljaju Zapadnjake. "Zlostavljanje se dešava među svim kulturama i u okviru njih", kaže ona.

"Ali jedan od velikih problema je da mnogi ljudi koji dolaze ovamo romantizuju šamane. Stavljamo ih na pijedestal. I veoma je lako da se taj imidž zloupotrebi."

"Tu su i pretpostavke koje neki ljudi ovde imaju o zapadnjačkim ženama i njihovoj kulturi."

Neki od znakova upozorenja koje Sinkler ističe veoma liče na Rebekino iskustvo.

Informacije i podrška:

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Izvor: BBC News na srpskom

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.