Španija prelazi na superbrze vozove

Izvor: B92, 24.Mar.2010, 16:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Španija prelazi na superbrze vozove

Put od 525 km između Madrida i Barselone danas traje samo 2 sata i 38 minuta, dok se ista distanca autom prevaljuje sa čitavih 6 sati, piše New York Times.

U novim španskim vozovima možete gledati neki od novih holivudskih filmova dok uživate u sendviču i koka koli, ili jednostavno kroz prozor posmatrati okolinu koja munjevito promiče dok voz zuji 300 km/h.

Od kada je 2008. Španija uvela superbrze vozove AVE (Alta Velocidad Española), put od 525 km između >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << Madrida i Barselone traje samo 2 sata i 38 minuta. Ista distanca se autom prevaljuje sa čitavih 6 sati.

Pre nego što je ova linija otvorena, 90 odsto od šest miliona ljudi koji redovno putuju između Madrida i Barselone koristilo je avion. Međutim, početkom 2010, broj ljudi koji ovu distancu prevaljuje vozom premašio je korisnike aviona. I ne samo to – broj putnika koji idu vozom je u neprekidnom porastu.

Ovaj preokret doneće i političke i ekonomske koristi Španiji, koja je, kao i druge države u Evropskoj uniji, rešena da u sledećih 10 godina smanji emisiju ugljen dioksida za 20 odsto. Stručnjaci tvrde da se putovanjem vozom emisija štetnih gasova po putniku smanjuje za jednu četvrtinu u odnosu na avion ili auto.

Zaštita okoline je jedna od glavnih posledica, ali ne i jedini razlog zbog kojeg ljudi počinju više da putuju vozom. Kao i u Francuskoj, španska železnica obezbedila je putnicima pre svega udobnost i jednostavnije putovanje, a to je ono što ih najviše stimuliše da odustanu od aviona i izaberu voz.

"Onog dana kada je otvorena ova linija, rekao sam se bida nikad – nikad više – neću sesti u avion,” kaže Karlos Martines, tridesetogodišnji advokat koji dvaput nedeljno putuje od Madrida do Barselone.

Kreatori superbrzih vozova u Španiji rešeni su da preokrenu tradicionalne stereotipe o putovanju vozom i avionom, baš kao što su to učinile njihove kolege u Francuskoj i Nemačkoj.

Ali za razliku od Francuza kojima je cilj da vozovi zadrže low cost imidž, a da pritom povećaju brzinu, Španci su rešili da se okrenu nešto platežnijem tržištu, kaže Josep Valls, profesor marketinga u Barseloni.

Karte za španske superbrze vozove koštaju isto koliko i za avion – u jednom pravcu karta izađe od €120 do €200, mada je moguće naći jeftinije opcije ako rezervišete unapred. Ali zato ćete u vozu imati preudobna sedišta, kompjuter, nove filmove, slušalice, dobru klopu, pa čak i stjuarde u belim rukavicama.

"Stvar je u tome da su ljudi izuzetno zadovoljni uslugom koju dobiju na ovim vozovima,” kaže Valls. Osim linije Madrid-Barselona, postoji i superbrza linija madrid-Sevilja, kao i Madrid-Mlaga.

Valls predviđa da će na kraju na svim evropskim rutama kraćim od 1,200 km dominirati vozovi, a kao primer navodi distancu između Barselone i Pariza od 830 km, koja će budućom brzom prugom moći da se prevali za nešto više od četiri sata. Trenutno se ova razdaljina vozom prelazi za najmanje devet sati.

Valls kaže da su Španci toliko čvrsto rešeni da izaberu udobnost i jednostavnost vozova, da tradicionalne aviokompanije neće biti u stanju da im konkurišu. Broj letova između Madrida i Mlage opao je za polovinu od kada su 2007. brze pruge između ova dva grada puštene u saobraćaj.

Jedini razlog zbog kojeg avioni i dalje lete između barselone i Madrida je uvođenje low cost, niskobudžetnih letova u 2010, kaže Valls. Putnici koji let kompanijom Ryanair bukiraju u martu, moći će da lete za samo €8, ali tek u aprilu. S druge strane, cene su drastično više ukoliko karte rezervišete neposredno pred put.

Ujedinjene nacije neprekidno ponavljaju da emisija štetnih gasova usled transporta mora da se zauzda da bi se klimatske promene zaustavile. Prema podacima Evropske agencije za zaštitu životne sredine, u periodu od 1990. do 2007, emisija štetnih gasova koji potiču od transporta skočila je u Evropskoj uniji za 26 odsto. Tome su najviše doprineli putnički avioni, a Španija je ispred svih. Broj letova u Španiji se tokom ovog perioda udvostručio, jer je ta zemlja jedna od glavnih destinacija za low cost kompanije.

Istovremeno, američki predsednik Barak Obama je podržao projekat da se iz federalnog budžeta izdvoji 8 milijardi dolara kako bi se podstaklo investiranje u brze pruge, s tim što će taj novac dobiti samo pojedine države, kao što su Florida, Kalifornija, i Ilinois. S druge strane, u Španiji će do 2020. godine polovina od 160 milijardi dolara namenjenih transportu, otići će na železnicu.

Da bi podstakla konkurentnost železnice, Evropska unija će najverovatnije tokom sledećih nekoliko godina izdejstvovati povećanje cena avio karata. Od 2012, od kompanija koje najviše zagađuju će se zahtevati dodatna naknada za emisiju ugljen dioksida, a taj trošak će platiti pre svega putnici.

Ali mnogi ljubitelji španskih brzih vozova uopšte ne nameravaju da se vrate avio prevozu. Ono što im sigurno neće nedostajati su kašnjenja i dugi redovi pred ulazak u avion. Na kartama za voz stoji da putnici treba da se ukrcaju najmanje 2 minuta pred polazak, a jedina komplikovanija bezbednosna procedura je da se veći koferi proteraju kroz stanični skener.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.