Izvor: Politika, 17.Nov.2010, 19:39   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Odgovor Ambasade Republike Kipra

Odgovor Ambasade Republike Kipra povodom tekstova Kipar – ljubav na prvi pogled, autorke Dušice Pavićević i Burna istorija mediteranske lepotice, autora Branislava Seničića, koji su objavljeni 10. novembra 2010. godine u dodatku „Putovanja”

Poštovani,

Povodom članka objavljenog u Vašem dodatku „Putovanja“ lista „Politika“ od 10. 11. 2010. godine, pod naslovom „Kipar – ljubav na prvi pogled“, želeo bih da Vas informišem o situaciji u severnom >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << delu Kipra, koji je pod turskom okupacijom poslednjih 36 godina.

Nakon turske vojne invazije 1974. godine Turska nastavlja da upotrebom vojne sile ilegalno okupira oko 37% teritorije Republike Kipar. Međunarodna zajednica reagovala je pružajući više puta kategoričnu podršku međunarodno priznatom suverenitetu celokupne teritorije Republike Kipar, uključujući okupirani deo.

Okupacioni režim, uz podstrek i odobrenje od strane Turske, proizvoljno i jednostrano proglašava nezavisnost okupiranog dela Kipra 1983. godine. Savet bezbednosti Ujedinjenih nacija osudio je Rezolucijom 541 (1983) ovu deklaraciju, smatrajući je pravno nevažećom i tražio je njeno povlačenje. Pored toga, svojom Rezolucijom 550 (1984) Savet bezbednosti osudio je sve separatističke aktivnosti i pozivao sve države da ne priznaju navodni entitet, tzv. „Tursku Republiku Severni Kipar“ i da ne olakšavaju ili na bilo koji način pomažu secesionističkom entitetu. Cela međunarodna zajednica, sa jedinim izuzetkom – Turskom, koja je podstakla proglašenje nezavisnosti okupiranog dela, priznaje samo jednu državu na Kipru, Republiku Kipar i njenu zakonitu Vladu.

Osim toga, po međunarodnom pravu, suvereno je pravo svake države da odluči koje će od svojih luka i aerodroma otvoriti i koristiti, kao i da odredi uslove funkcionisanja i pristupa ovim lukama i aerodromima. Posle turske vojne invazije, Republika Kipar je primenjujući prethodno već pomenuto legitimno i suvereno pravo, odlučila da zatvori luke i aerodrome na okupiranom delu svoje teritorije. Imajući u vidu da Republika Kipar nije u mogućnosti da kontroliše i odredi uslove funkcionisanja luka i aerodroma, koji se nalaze na okupiranom delu Kipra, kao ni da obezbedi izvršenje svojih obaveza po međunarodnom zakonu ili zakonu EU, očigledno je da je odluka Vlade Republike Kipar bila ne samo zakonski opravdana, već i neophodna.

Prema tome, svako mesto ulaska koje se nalazi na okupiranom delu Republike Kipar jeste ilegalno. Tzv. aerodrom „Erkan“ nije priznat od strane ICAO (Međunarodna organizacija civilnog vazduhoplovstva) i svaka njegova upotreba u međunarodnom saobraćaju krši međunarodno pravo, rezolucije Saveta bezbednosti UN, konvencije Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva i konvencije Evropske kontrole letenja i njihove odgovarajuće norme, standarde, procedure i uobičajenu praksu. Stoga, putnici, koji ulaze u Repuliku Kipar preko ilegalnih mesta ulaska, mogu se suočiti sa zakonskim posledicama.

Štaviše, s obzirom na to da više od 4/5 imovine na područjima koja se nalaze severno od zone razdvajanja pripada nasilno raseljenim vlasnicima – kiparskim Grcima, koje turske oružane snage do današnjeg dana sprečavaju da se vrate u svoje domove i mirno uživaju u svojoj imovini, očigledno je da najveći deo te imovine, koja se nalazi na okupiranom delu Republike Kipar, uključujući hotele, restorane, prodavnice i ostale objekte, ne poseduju, niti njima upravljaju, niti ih vode njihovi zakonski vlasnici. Ova imovina je protivzakonito otuđena posredstvom okupacionog režima i data na upravljanje nekom drugom, bez saglasnosti njenih zakonskih vlasnika. Svesno korišćenje ove imovine i boravak u prethodno pomenutim hotelima ili drugim odmaralištima je nezakonit i podleže zakonu Republike Kipar koji se odnosi na namerno korišćenje ukradene imovine.

Pored toga, Republika Kipar niti može garantovati standardizaciju ustanova na okupiranom delu svoje teritorije, niti može obezbediti sigurnost posetilaca na okupiranom području. Stoga, pošto je sprečena od strane turskih oružanih snaga da sprovodi efikasnu kontrolu na okupiranom delu ostrva, vlada Republike Kipar nije u mogućnosti da u slučaju nesreće, povrede, krađe, bolesti i slično, pruži bilo kakvu pomoć. Zbog toga se strani državljani, u slučaju potrebe, mogu naći izolovani.

Vlada Turske optužena je u Evropskom sudu za ljudska prava u višestrukim predmetima koje su podneli kiparski Grci, vlasnici imovine na okupiranom delu Kipra i naloženo joj je od strane Suda da nadoknadi podnosiocima tužbi (zakonskim vlasnicima) kompenzaciju za vreme nemogućnosti korišćenja njihove imovine i da obezbedi potpunu dostupnost i mirno uživanje u njihovoj imovini.

U skladu sa gorenavedenim, više puta ponovljena praksa i insistiranje turskih organa i organa tzv. „vlasti” turskih Kiprana, na reklamiranju turističkih aranžmana za okupirani deo Kipra, koje ukazuje na dve „države“ na teritoriji Kipra, u suprotnosti je sa međunarodnim pravom i obmanjuje potencijalne putnike. Štaviše, putovanja na okupirani deo imaju osnovni cilj da poboljšaju položaj secesionističkog entiteta i da promovišu postojanje dve zasebne „države“ na Kipru priznavanjem tzv. „Turske Republike Severni Kipar“ (TRNC), što je u direktnoj suprotnosti sa međunarodnim pravom i što krši relevantne rezolucije 541/1983 i 550/1984 Saveta bezbednosti UN.

Charalambos Hadjisavvas

ambasador Republike Kipar


.................

Redakcija dodatka „Putovanja” ovom prilikom se izvinjava zbog učinjenih propusta

objavljeno: 17.11.2010.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.