Настанак и развој туризма у Новом Саду

Izvor: GradskeInfo.rs, 05.Apr.2023, 09:09

Настанак и развој туризма у Новом Саду

Почетком марта у Нови Сад је пристао туристички брод са око 100 путника из Америке, чиме је отворена годишња туристичка сезона крузера у целој Србији. Фото: Градске инфо Статистички подаци говоре да Нови Сад постаје све атрактивнија туристичка дестинација. Странци који желе >> Pročitaj celu vest na sajtu GradskeInfo.rs << добро да упознају наш град, за све информације обраћају се Туристичкој организацији Града Новог Сада, која се налази у Аполо центру. На том месту они проналазе најразличитије промотивне материјале, карте града, Петроварадинске тврђаве, Фрушке горе, као и Сремске Каменице на различитим страним језицима. Ове карте дају информације о дешавањима у Граду, као и најпосећенијим местима. Одговоре на сва додатна питања добијају од туристичких информатора.
У том смислу може се рећи да је Град Нови Сад добро организован по питању услуга које пружа туристима,  због чега се чак 98,2 одсто страних и 99,6 посто српских туриста изјаснило да би поново посетило Нови Сад.
Без сваке сумње, велики успех за наш град, посебно ако се има у виду да је туризам у Новом Саду почео да се развија пре мало више од сто година.
Наиме, пре 1918. године у Новом Саду организован и уређен туризам није постојао, а тек после завршетка Првог светског рата почиње озбиљније да се развија туристички живот града. Фото: Wikimedia Commons/Goonie Bagheera Тих година ствара се прво туристичко друштво, под именом „Фрушка гора“, које се након скромних почетака у периоду између два рата врло брзо развило у значајну туристичку организацију. Ова организација се својим активностима трудило да обухвати све гране туристичке делатности, а посебну пажњу су поклањали промотивним активностима, које су тада биле маркетиншка новина на овим просторима.
Њиховом заслугом на фрушкогорском Иришком венцу изграђен је први и тада најмодернији туристички дом, једини такав на овим просторима. Туристима су нуђене пешачке туре по уређеним стазама и излети. Колико су успешне биле активности туристичког друштва, говори и чињеница да су због великог интересовања чак уведене и редовне аутобуске линије до Фрушке горе, али до других туристичких дестинација у близини Новог Сада.
И, опет ти Амерички туристи. Један од најстаријих сачуваних докумената везан за развој туризма у Новом Саду потиче из 1927. године и њиме Туристичко друштво „Фрушка Гора“ обавештава да се број Американаца који туристички долазе у нашу земљу, у знатној мери умножио.
Веома важну улогу за развој туризма у Новом Саду одиграла је и Јодна бања, која је након рата потпуно сређена, по свим европским стандардима. Фото: Градске инфо Сталан прилив странаца који су туристички посећивали Нови Сад имало је за последицу да привреда града у знатној мери осети материјални значај ове гране привреде, толики да се јавила потреба за доношењем прописа који ће значајно унапредити и развијати туристичку делатност.
Толики је био значај туризма, да је Друштво за унапређење туризма Нови Сад издало свој часопис „Путник“, у којем је изашао извештај о раду на унапређењу туризма у Новом Саду.
Даље, на нивоу тадашње Дунавске бановине, а на основу Уредбе о унапређењу туризма, 20. фебруара 1936. године донет је Правилник о саставу и раду бановинског туристичког Савета Дунавске Бановине. Задатак Банског туристичког Савета био је, између осталог, да учествује у изради годишњег програма и извештаја о раду Бановине на унапређењу туризма и да даје мишљење у погледу финансија и слично.
На основу смерница Банског туристичког Савета, већ 1937. године основан је Стални градски Туристички одбор Града Новог Сада, са циљем даљег развоја и унапређења туризма у Новом Саду.
Од великог значаја за туризам у Новом Саду су и сајамске манифестације, Новосадски сајам као институција крајем марта 2023. године прославио је 100 година постојања. Фото: Градске инфо Раније су се сајамске изложбе одржавале на простору код Шумадијске улице, а на новој локацији, у Хајдук Вељковој улици, где је сајам и данас, одржавају се од 1940. године.
Године 1948. у Новом Саду је одржана прва земаљска пољопривредна изложба ондашње Југославије, која је имала више од 80.000 посетилаца. Те изложбе организоване су до 1951. године.
Тада је Сајам прерастао у опште југословенску комерцијалну установу, с новим, заштитним знаком, а 1954. обављена је специјализација Новосадског сајма, тако што су јесењи постали пољопривредни, а пролећни занатско-индустријски. Од 1958. године најчувенији од свих сајмова – Пољопривредни сајам.
Током година прошириван је сајамски садржај, па се данас одржавају Сајмови аутомобила, туризма, спорта, коњарства, лова, риболова, медија, моде, књига, енергетике, златарства, часовничарства и многи други, а сваки од њих привуче велики број посетилаца у Нови Сад.
Осим Новосадског сајма, кључне атракције Града Новог Сада са значајним развојним потенцијалом и атрактивношћу укључују културно-историјске целине, музеје и галерије, природне ресурсе и догађаје, а то конкретно укључује Петроварадинску тврђаву, старо градско језгро, Дунав, подземне војне галерије, кућу Милеве Марић Ајнштајн, EXIT фестивал, салаше и увек атрактивни НП „Фрушка гора“.
Фото: Градске инфо Крајем 2008. године донета је одлука о оснивању Туристичке организације Новог Сада (ТОНС), која се финансира из буџета Града Новог Сада, прихода остварених обављањем делатности и из других сопствених прихода, донација, из прихода и спонзорстава домаћих и страних правних и физичких лица, као и других извора у складу са законом. ТОНС је започео са радом у јулу 2009. године.
Нови Сад данас има јаке адуте у смислу туристичког потенцијала и простора да развија ову привредну грану. Фото: Градске инфо Град поседује комбинацију природних и културних вредности – Дунав, богатство и вредност дунавског биодиверзитета с једне стране, те снажну културно-историјску компоненту са друге стране. Ова комбинација природних и културних вредности и атракција су снажна основа за могућу убрзану валоризацију Новог Сада. Нови Сад се с правом схвата као „скривено благо Европе“.
Користећи примере успешне туристичке комерцијализације Дунава у другим земљама, Нови Сад има могућност да изгради јединствен подунавски туристички идентитет.
Петроварадинска тврђава представља један од највреднији културни ресурса Града и даје јак централни идентитет Граду. Значај Петроварадина у европској историји градитељства подунавских утврђења представља кључни елемент изградње туристичког идентитета Града и позиционирања на међународној туристичкој мапи.
Мултикултуралност, креативност, снага, одважност, разиграност, младост и амбициозност које красе Нови Сад препознате су као карактеристике Града, које су база за креирање модерног туристичког идентитета и комплетне туристичке понуде.
Gde sve možete pojesti dobru ribu u Novom Sadu? (Drugi deo)

 
Преузмите андроид апликацију.
Чланак Настанак и развој туризма у Новом Саду се појављује прво на Градске инфо.

Nastavak na GradskeInfo.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta GradskeInfo.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta GradskeInfo.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.