
Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 17.Dec.2019, 16:36 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Pozivi da Crna Gora spreči iznošenje mošti Svetog Vasilija Ostroškog
U Crnoj Gori ne prestaju kritike i napadi na Mitropoliju crnogorsko-primorsku i Srpsku pravoslavnu crkvu zbog odluke da se mošti svetog Vasilija Ostroškog izlože u Nikšiću, 21. decembra, u vreme održavanja crkveno-narodnog sabora, a protiv Predloga zakona o veroispovesti.
Najava da će na crkveno-narodnom saboru u Nikšiću, biti izložene mošti Svetog Vasilija, naišla je na orkestriranu osudu i "nerazumevanje" režimskih "stvaralaca" i raznih novoideologa, a neki od njih >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << su čak pozvali državu da svim sredstvima to spreči, piše portal In4s.
Ne pomažu ni poruke rimokatolika u Crnoj Gori, koji se pitaju šta je problem sa moštima Svetog Vasilija, ako oni mogu u procesiji da nose mošti Svetog Tripuna.
"Godinama se mošti sv. Tripuna u procesiji nose kroz Kotor sa porukom mira, Božije ljubavi i suživota. Samo antiteistima i bezbožnicima smeta da se mošti svetoga Vasilija, kojeg poštuju i pohode pripadnici svih konfesija, nose kroz narod...Zbog čega?", zapitao je Duško Ivanović Konte na svom fejsbuk nalogu.
Da to, kaže, nisu usamljeni slučajevi u hrišćanstvu, a posebno pravoslavlju, govori i činjenica da mošti Svetog Spiridona Krfljani iznose četiri puta godišnje.
Profesor Milenko Perović misli drugačije.
Za podgoričke Dnevne novine Perović kaže da je Sveti Vasilije nekoliko vekova bio sakralno blago Crnogoraca, koje je, kako kaže, kao i sve drugo pravoslavno sakralno blago, privatizovao mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije na "klasičan tajkunsko tranzicioni način".
Perović smatra i da ne bi bilo iznenađujuće da u katastarske knjige mitropolit Amfilohije, kako kaže, "na ime SPC uknjiži i svečeve kosti, kao što je uknjižio sve što su mu crnogorske vlasti dopustile da prisvoji".
"Nije neočekivano što Amfilohije svečeve kosti na najvulgarniji antihrišćanski način opet pokušava da instrumentalizuje u tobožnjoj odbrani svoga anticrnogorskog, protivpravnog, amoralnog, ahumanog politikantskog kleptokratskog prava na prisvajanje sakralnog pravoslavnog nasleđa Crne Gore", naveo je Perović.
Uostalom, kaže on, sve što je SPC činila u Crnoj Gori od 1918. godine bila je "nebratska zloupotreba svega čega se dokopala".
"Sve što je Amfilohije radio u Crnoj Gori za trideset godina samo je mučna potvrda lucidnog Njegoševog opažanja: 'Teško zemlji kojom crna kapa gospodari'", rekao je Perović, kome se priviđa da "svaki put kad SPC krene da nosi nečije kosti, "nastaje ozbiljna opasnost da mnogi ostave kosti po balkanskim vrletima u tribalnim ratnim i zlikovačkim satiranjima".
A u prilog tome iznosi da je, kako kaže, bilo jasno da se "nosanje" kostiju cara Lazara 1988. godine neće završiti bez velikog kastiga.
"Služilo je ono za podjarivanje iracionalnih nacionalističkih strasti po tzv. 'srpskim zemljama' da bi se izvršile odgovarajuće ratne pripreme za stvaranje tzv. velike Srbije. Namera da se nosaju kosti Svetog Vasilija, takođe, treba da posluži podjarivanju nacionalističkih anticrnogorskih strasti u Crnoj Gori", naveo je Perović.
Perović kaže i da je "Amfilohije crnogorskom pravoslavlju iščupao dušu i od njega načinio pseudoreligijski nacionalistički kič".
"Država Crna Gora morala bi ih štititi od upotreba i od zloupotreba svim raspoloživim sredstvima", smatra Perović i ističe da ako hoće država da onemogući iznošenje moštiju iz Ostroškog manastira ima brojne mogućnosti, a ako, kako kaže, neće, problem će biti još veći, mnogo veći.
Oglasio se i samoproglašeni mitropolit nekanonske Crnogorske pravoslavne crkve, registrovane kao nevladina organizacija, Mihailo, koji tvrdi da se Srpska crkva od vremena hirotonije Svetoga Save u Nikeji do danas, kada su u pitanju tuđe kanonske teritorije, ponaša isto - "okupatorski".
Mihailo je za podgoričku Pobjedu rekao da SPC zida na temeljima Crnogorske crkve, propoveda onima koji su čuli za Hrista i slave 800 godina umišljene autokefalnosti, umesto 97 stvarne - od 1922. godine kad su dobili tomos.
O iznošenju moštiju Svetog Vasilija u Nikšiću, za samozvanog mitropolita je nečuveno da se, kako kaže, Svetac nosi iz Ostroga i još zloupotrebljava protiv Crnogoraca i Crne Gore.
"Tako Beogradska patrijaršija čini svetogrđe kojem se mora stati na kraj", kaže Mihailo i dodaje da je Sveti Vasilije duhovna okosnica Crne Gore.
Ovaj samozvani mitropolit je pozvao državnu za koju kaže da je dužna, obavezna i da mora da čuva i sačuva svetinju stavljajući je pod visoku državnu zaštitu.
"Nije mudro prezreti nameravano svetogrđe i dozvoliti beogradskim popovima da se rugaju nama, našim svetinjama i ustavnome poretku", zaključio Mihailo.
Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...