Izvor: Politika, 10.Apr.2008, 12:00 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Meri vreme sedam decenija
Sat proizveden 1929. godine u vreme Kraljevine Jugoslavije u nikšićkoj železničkoj stanici kuca još od 1938. godine, a pauzirao je samo tokom Drugog svetskog rata
Nikšić – Crnogorski železničari će naredne godine 2. novembra u Virpazaru obeležiti stogodišnjicu postojanja, što će biti povod za podsećanje na početke i izgradnju pruge Nikšić – Bileća – Čapljina 1938. godine, kojom je Crna Gora prvi put dobila izlaz železnicom van svojih >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << granica. Bio je to projekat državne železnice Kraljevine Jugoslavije, a pruga je finansirana iz državnog budžeta.
Izgradnja pruge Nikšić – Bileća počela je septembra 1935. godine, kamen-temeljac je postavio predsednik tadašnje vlade Milan Stojadinović, a samo tri godine kasnije 11. septembra 1938. on ju je svečano pustio u saobraćaj. Pruga uskog koloseka Nikšić – Bileća u dužini od 71 kilometar išla je deonicom Konjic – Bradina do Sarajeva. Crna Gora je mnogo dobila izgradnjom te saobraćajnice, jer je njen središnji i severni deo povezan je sa BiH, Hrvatskom i Srbijom...
U staničnu zgradu je te daleke 1938. godine, dopremljen veliki sat proizveden 1929. godine, na kojem je oznaka Državne železnice Kraljevine Jugoslavije. Bio je to poklon Crvenog krsta iz Niša, čiji žig još i danas podseća na darodavca, a gotovo sve stanične zgrade u to vreme dobile su ovakav poklon. Sat još radi, meri vreme duže od sedam decenija. Jedina pauza u njegovom radu usledila je u vremenu Drugog svetskog rata od 1941-1944. godine, kada su nikšićki železničari sklonili sat u podrum kako bi ga sačuvali u vremenu rata i bombardovanja.
Pruga uskog koloseka je ukinuta, lokomotive parnjače koje su prevozile miliona tona robe i putnika i vagoni su istopljeni u pećima nikšićke Željezare. Jedino iz tog vremena ostale su šine uzanog koloseka i još nešto opreme koje podseća na predratni i posleratni razvoj crnogorskih železnica, koje sa ponosom čuvaju pojedini Nikšićani. Verovatno će sat ostati da kuca i meri vreme i u novoj zgradi železničke stanice. On je bio i ostao svedok vremena.
R. Vukićević
[objavljeno: 11.04.2008]