Kinezi neće Smokovac

Izvor: Večernje novosti, 14.Okt.2017, 08:03   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kinezi neće "Smokovac"

Problematičan nastavak izgradnje auto-puta kod Mateševa, preti arbitraža. Iako su data ogromna sredstva, investitor tvrdi da petlja nije predviđena POČETAK gradnje “zaboravljene petlje” kod Smokovca na delu budućeg auto-puta koji vodi do Mateševa (41 kilometar) biće rešen ili dogovorom Vlade Crne Gore i kineske kompanije CRBC ili će tačku staviti međunarodna komisija i arbitraža. Ovu vest saopštio je Osman Nurković, ministar pomorstva i saobraćaja, dodajući >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << da “sporni” deo petlje produžava ugovoreni deo auto-puta za kilometar i po, za koliko će biti duži i auto-put. - Ukoliko se ne dogovorimo sa izvođačem radova, za to će biti zadužena međunarodna komisija za rešavanje sporova. Ako se ni tada problem ne reši, doći će do arbitraže - poružio je Nurković. Problem u ovom slučaju leži u tome što su Kinezi, pored gradnje, plaćeni i za projekciju prioritetne deonice auto-puta Bar - Boljare, što je višemilionski iznos. Nezvanično se pominje 30 miliona evra, koji bi mogli da se nadomeste iz državnog budžeta ili novim zaduženjem. Mladen Bojanić, ekonomista, smatra da je u ovom poslu politika nadvladala struku. - Dovoljna petlja je to što je auto-put svezao javne finansije. Na kraju će je platiti građani - uveren je Bojanić. Nova zaduženja zbog nastavka izgradnje auto-puta nisu preporučljiva, poručili su iz kabineta Duška Markovića iz Međunarodnog monetarnog fonda, nudeći razmatranje drugih opcija finansiranja. Potpredsednik Građanskog pokreta URA Miloš Konatar kaže da je poruka MMF-a samo potvrda njihovog ranijeg stava da je nastavak gradnje auto-puta nemoguć kroz nova zaduživanja. - Kako je i drugi način finansiranja izgradnje, putem koncesija, takođe nemoguć zbog prevelikog opterećenja budžeta u vidu velikih iznosa subvencija koje traže koncesionari, Vlada je svojom pogubnom politikom neprestanog zaduživanja praktično onemogućila nastavak izgradnje auto-puta u narednih 20 godina - smatra Konatar. - Vlada DPS-a, na čelu sa Đukanovićem i Markovićem, dovela je Crnu Goru do duga od dve i po milijarde evra, odnosno 67,5 odsto BDP-a na kraju prošle godine. Procene po kojima će dug rasti i na kraju 2017. dostići tri milijarde evra su zabrinjavajuće i najbolje govore o pogubnosti dosadašnje ekonomske politike. Planirano je da se izgradnja auto-puta uradi iz nekoliko deonica: prva je od Smokovca preko Uvača do Mateševa, druga je od Mateševa do Andrijevice, a onda slede Smokovac - obilaznica Podgorice, Farmaci i dalje do Bara. Gradnja prioritetne deonice počela je 11. maja 2015. godine, od kada teče rok od četiri godine za završetak radova. Njena izgradnja koštaće državu 809 miliona evra, za šta je od kineske Eksim banke pozajmljeno 944 miliona dolara na 20 godina i sa kamatom od dva odsto, uz grejs period od šest godina. JESTE - NIJE - Bez petlje "Smokovac" nema auto-puta, i ona će se raditi. Nesporno je da je ugovorena izrada projekta te petlje, ali postoje različita tumačenja da li iz ugovora proizlazi i obaveza kineske kompanije CRBC da izrade petlju. Tu se CRBC ne slaže s nama, misle da to nije predviđeno, a mi mislimo da jeste - izjavio je Duško Marković, premijer.

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.