Šine u muzeju

Izvor: Glas javnosti, 23.Avg.2008, 07:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šine u muzeju

Najstarija pruga u Banatu, Oravica-Jasenovo-Bela Crkva-Buzjaš, dobiće stalnu muzejsku postavku u rekonstruisanoj zgradi železničke stanice u Vršcu. Prema rečima šefa železničkog putničkog saobraćaja južnog Banata, Radovana Lekića, sakupljen je najveći deo eksponata. Uz staru lokomotivu serije 51, koja stoji ispred stanice, biće prikazane dresine, skretnice, mašine za sečenje i montiranje šina, signalne lampe, stari pečati, uniforme, fotografije.

- Sve se već uredno >> Pročitaj celu vest na sajtu Glas javnosti << arhivira-kaže Lekić.

Postavka će biti smeštena u potkrovlju stanične zgrade, na 300 kvadratnih metara iznad čekaonice, a prikupljeni eksponati svedoče o 150 godina železničkog saobraćaja u Banatu.

- Uređenje ovog prostora je deo rekonstrukcije železničke stanice u Vršcu, prema projektu Instituta CIP. Radovi na ovoj zgradi započeli su pre tri godine. Finansira ih JP „Železnice Srbije“. Realizacija idejnog rešenja muzejskog prostora planirana je za narednu godinu - kaže Lekić.

Izgradnja pruge Oravica-Jasenovo-Bela Crkva-Buzjaš započeta je 1847, a završena 1854. godine. Pruga je izgrađena da bi se ruda iz moldavskih rudnika prevozila u čeličanu u Rešicama i do Dunava. Putnički saobraćaj na ovoj pruzi dugoj 64 kilometra započeo je dve godine kasnije, 1856. Jasenovo je bilo glavna stanica na toj pruzi, koja je imala je ložionicu, radionicu, vodotornjeve za punjenje parnih lokomotiva, ugljarnicu i okretnicu. Vršac je tada sa više od 22.000 stanovnika bio jedna od većih varoši u južnoj Ugarskoj, i povezao se prugom, preko Temišvara, sa Budimpeštom, Bečom i drugim metropolama Starog kontinenta.

Usledila je izgradnja lokalnih pravaca, 1891. preko Margite do Velikog Bečkereka (Zrenjanin), 1894. ka Kovinu, a posle 1898. i ka Pančevu, preko Petrovog Sela, današnjeg Vladimirovca. Tadašnja zgrada železničke stanice u Vršcu nije kapacitetom odgovarala potrebi pa je, prema planu napravljenom 1899. u Pešti, od 1900. do 1902. godine nova izgrađena od klinker opeke u stilizovanoj verziji istoricističke arhitekture. Predsednici opština južnog Banata 2006. godine pokrenuli su kod državnih organa inicijativu za revitalizaciju lokalnog i regionalnog železničkog saobraćaja. Tu inicijativu podržale su i pogranične županije u Rumuniji u kojima se, prema sadašnjim granicama, nalaze početak i kraj najstarije pruge u Banatu.

Nastavak na Glas javnosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Glas javnosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Glas javnosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.