Korejci razvijaju Teslin izum

Izvor: Politika, 10.Okt.2010, 00:13   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Korejci razvijaju Teslin izum

Bežični prenos energije korejski naučnici pokušavaju da primene u vozilima i aparatima za svakodnevnu upotrebu

Od našeg specijalnog izveštača

Daežon, Južna Koreja, oktobra – Prvo onlajn električno vozilo na svetu već mesec dana krstari seulskim zoološkim vrtom, dokazujući da polako dolazi vreme kada će svi izumi Nikole Tesle ući u naš svakodnevni život. Tim naučnika iz Korejskog naprednog instituta za nauku i tehnologiju (KAIST) uspeo >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << je da razvije model vozila koje se kreće zahvaljujući Teslinom izumu bežičnog prenosa električne energije.

U razgovoru za „Politiku” Suh In Su, doktor nauka i gostujući profesor na KAIST-u, objašnjava da su oni uspeli da razviju Teslin izum iako prethodno to nije pošlo za rukom američkim naučnicima.

„Istraživači na američkom univerzitetu Berkli su takođe pokušavali da primene izum Nikole Tesle, ali su od toga odustali 1999. godine jer nisu imali uspeha. Nama je, međutim, pošlo za rukom, između ostalog, i zbog toga što se u međuvremenu znatno razvila kompjuterska tehnologija”, kaže Suh, koji radi na ovom projektu KAIST-a, inače najboljeg južnokorejskog naučnoistraživačkog univerziteta, sa sedištem u gradu Daežon, svojevrsnoj naučnoj prestonici Južne Koreje.

Dok od proteklog leta turistički voz u seulskom zoo-vrtu uveliko prevozi turiste bez korišćenja fosilnog goriva već zahvaljujući primenjenom izumu Nikole Tesle, naučnici u Daežonu su napravili i model gradskog autobusa na istom principu onlajn električnog vozila (OLEV).

Ovaj autobus je zasad samo model koji radi u okviru univerzitetskog kampusa ali, kako kaže profesor Suh, planiraju da ga još unaprede i komercijalizuju do 2013. godine. Princip rada je takav da autobus dobija energiju od električnih instalacija koje su postavljene ispod asfalta. Električna energija se prenosi bežično magnetnim poljem, tako da baterija u vozilu i električna instalacija nisu u direktnom kontaktu. Štaviše, korejski naučnici su, za razliku od nemačkih, američkih ili japanskih, uspeli da povećaju razmak između emitera i primaoca energije, odnosno baterije u vozilu i podzemne instalacije, na više od 20 centimetara.

„Baterija može da se puni dok vozilo stoji, ali i dok se vozilo kreće bez ikakvog uticaja na to kolikom se brzinom ono kreće. Osim toga, uspeli smo da veličinu baterije za takvo električno vozilo smanjimo za čak pet puta nego što su bile dosadašnje baterije”, kaže profesor Suh i dodaje da bi u početku ova onlajn električna vozila bila najlakše primenjena u javnom prevozu, odnosno za gradske autobuse i taksi-vozila.

Seulske vlasti su već najavile da će, ukoliko se ovaj model pokaže uspešnim, proširiti primenu ovih vozila na seulskim ulicama. Inače, širom Seula prostire se 90,2 kilometra autobuskih linija, pri čemu gradski autobusi praktično čine 30 odsto gradskog saobraćaja. Osim toga, bežični prenos energije je pogodan za Seul koji ima dosta dana u godini kada pada kiša ili sneg.

Profesor Suh objašnjava da čak nije neophodno postaviti podzemnu električnu instalaciju duž cele rute određene autobuske linije, već samo na 17 odsto trase.

„Najzgodnije je postaviti podzemnu električnu instalaciju kod autobuskih stanica, na raskrsnicama ili parkinzima”, kaže ovaj naučnik i dodaje da bi se korisnicima naplaćivala iskorišćena električna energija tako što bi specijalni kompjuterski sistem beležio koliko je koje vozilo „povuklo” struje iz podzemnih instalacija.

Naučnici u Daežonu Teslin patent već pokušavaju da primene u nizu drugih proizvoda – od toga kako bežično puniti mobilni telefon, preko bežičnog korišćenja raznih kućnih aparata do primene u železnici i robotici.

Lideri zemalja G-20 najrazvijenijih ekonomija na svetu na predstojećem novembarskom samitu u Seulu biće prevoženi ovim onlajn električnim vozilima. Ipak, sva je prilika da će prvi put ekološka električna vozila, ako se izuzmu tramvaji i trolejbusi, biti uskoro dostupna takozvanim običnim ljudima u njihovoj svakodnevici.

Nenad Radičević

objavljeno: 10/10/2010

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.