Evropski otpad na četiri točka završi kod nas

Izvor: Mondo, 30.Dec.2012, 12:53   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Evropski otpad na četiri točka završi kod nas

Prosečan vozač iz Srbije u 2013. godinu ulazi u polovnom automobilu, nemačke proizvodnje, starom petnaestak godina, sa stotinama hiljada pređenih kilometara.

Prodaja novih automobila u odlazećoj godini je poražavajuća, rekao je u intervjuu Tanjugu predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Miloš Petrović. Zaključno sa novembrom, prodato je 22.000 novih vozila, što je skoro 30 odsto manje nego u 2011.

U poređenju sa pretkriznom 2008, kada je skoro >> Pročitaj celu vest na sajtu Mondo << 60.000 hiljada građana kupilo novo vozilo, prodaja je sada skoro tri puta manja.

"Rezultati prodaje su na nivou iz 2002. godine što praktično znači da smo se vratili deset godina unazad", izjavio je Petrović i pojasnio da domaće tržište automobila ima veći potencijal i vredi između 2,5 i tri milijarde evra.

Petrović je istakao da je od januara do oktobra u 2012, u Srbiju ukupno uvezeno više od 100.000 automobila, ali samo 13.000 novih. Oko 89.000 polovnih je stiglo iz Zapadne Evrope.

Najgore je što je većina tih polovnih atumobila već stigla sa više od 300.000 pređenih kilometara, i mahom sa EURO 3 sertifikatom, što znaci da njihovi motori tri do četiri puta više zagađuju životnu sredinu nego novi automobili.

Poražavajuće je za nas je, kaže Petrović, što su ti automobili već davno zabranjeni u Evropskoj uniji, "pa tako, na žalost, sav taj otpad kojeg se Evropa odriče, dolazi u Srbiju".

Uvoznike vozila u Srbiji to posebno pogađa, jer je normativ za uvoz novih vozila EURO 5, a od sledeće godine EURO 6.

"To znači da se u pogledu novih automobila, jedino mogu uvesti vozila sa ekološki cištim motorIma, dok ta pravila ne važe za uvoz polovnih automobila", dodao je Tanjugov sagovornik.

Petrović je rekao da je činjenica, obzirom na opštu krizu, da prosečan stanovnik Srbije ne može da priušti novi automobil, ali zato mu treba omogućiti, poručio je, da za tri do pet hiljada evra kupi polovan automobil sa EUR 4 sertifkikatom, koji će zvanično biti proveren kod Agencija za bezbednost saobraćaja.

"Time bi se više zaštitila životna sredina i poboljšala bezbednost na drumovima, a naši ljudi bi opet mogli jeftinije da kupe automobile", dodao je on.

Ministarstvo za zaštitu životne sredine je prošle godine uvelo zakon kojim se stimuluše kupovina vozila sa ekološki čistim motorima, ali uvoznici koji su do sada prodali stotine takvih automobila nisu dobili nijedan dinar.

Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova ima dosta predloga kako da se stimuliše prodaja i poboljša vozni park građana, poput kupovine staro za novo, i nadaju se da će do početka Sajma automobila u martu 2013., postići dogovor sa nadležnim institucijama.

U Srbiji se najviše prodaju automobili do 10.000 evra, preko 60 odsto, i kupci uglavnom uzimaju kredit za kupovinu, rekao je Petrović.

Automobili čija je cena veća od 10.000 evra se mahom kupuju gotovinom, dok se vozila sa cenom preko 20.000 evra najčešće finansiraju lizingom.

Prodaja vozila iz premijum segmenta je konstantna već dugi niz godina, ali je ipak daleko manja od potencijala tržišta - na godišnjem nivou se proda oko 1.500 luksuznih automobila, dok je mogućnost tržista minimum 6.000 vozila, zaključio je Tanjugov sagovornik.

(Tanjug)

Nastavak na Mondo...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Mondo. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Mondo. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.