Davljenje Srbije - poplava rijaliti programa

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 23.Sep.2009, 19:51   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Davljenje Srbije - poplava rijaliti programa

BEOGRAD - Mnogobrojne televizijske stanice u Srbiji u prikazuju sada rijaliti šou programe za koje se stručnjaci slažu da uništavaju ljudsku intimnost, ali i da su privlačni mladim ljudima jer im omogućavaju da posmatraju nešto što oni nemaju priliku da rade.

Popularni "Veliki brat" na TV B92, ugostio je dvanaestoro ukućana, kojima će iz nedelje u nedelju biti ponuđeni različiti zadaci kako iskazali izdržljivost i karakter, a poznate ličnosti su u prvom serijalu >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << "Farme" na TV Pink su počele da se "hvataju u koštac" sa problemima koje može da im donese život na selu.

"Ubijanje" dnevne dosade

Na kastinzima za učešće u "Velikom bratu" bilo je više zainteresovanih nego inače, a oni su uglavnom navodili da su željni slave i da pokažu sebi koliko dugo mogu da izdrže zatvoreni u kući.

Kulturolog Ratko Božović kazao je Tanjugu da je "poplava" rijaliti programa u Srbiji, nova forma komunikacije, koja je veoma prihvaćena, a posebno među mladima.

Božović je kazao da mladi tako imaju priliku da gledaju nešto što javno rade ukućani, a što "obični smrtnici" ne bi mogli jer se ne osećaju slobodno.

Božović, univerzitetski profesor, je dodao da su glavni konzumenti tih programa ljudi koji nerado ili nedovoljno čitaju knjige, ne vole "kreativnu tišinu" i koji gledanjem takvih programa "ubijaju" dnevnu dosadu.

Profesor komunikologije na Fakultetu političkih nauka Miroljub Radojković kazao je da su se forme rijaliti šoua pokazale kao veoma isplative za televizije jer zahtevaju male troškove, a donose veliku gledanost i zato se one među sobom takmiče da budu što gledanije.

Komentarišući ko su gledaoci takve vrste programa, Radojković je kazao da su neki podaci pokazali da među vernim gledaocima ima i školovanih ljudi, posebno studenata.

Uništavanje ljudske intimnosti - voajerizam

Psiholog Aleksandar Jugović sa Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju kazao je da takve emisije promovišu uništavanje ljudske intimnosti i privatnosti.

"Mladima su privlačne zbog avanturizma, želje da se postane medijska zvezda, pa i da se zaradi novac", rekao je Tanjugu Jugović dodavši da se rijaliti emisije prikazuju u vremenu kada mediji propagiraju da je život estrada, iz čega proizlazi i da je intima "na prodaju".

"Simbolička poruka je da se život običnih ljudi može kontrolisati i da smo svi pod budnim okom države ili nekih službi", rekao je Jugović.

Prema Jugoviću, emisije koje se prikazuju na mnogim televizijama u Srbiji, kao "48 sati svadba", "Nemoguća misija", "Veliki brat", a koje imaju veliku gledanost, šalju poruku da i "mali čovek" može postati medijska zvezda.

Jugović, koji smatra da se radi o voajerizmu, kazao je da se danas nameće princip da "ako vas nema u medijima onda niste ništa" što je posebno privlačno mladim ljudima.

Prema tvrdnjama sagovornika Tanjuga, u drugom planu su poruke iz tih emisija, koje su vezane za podsticanje socijalne komunikativnosti, druženja, društvene otvorenosti ili razbijanja stereotipa.

Jedan od načina za dobijanje nagrade, kako je naveo Jugović, jeste da se njegovo ponašanje svidi TV gledaocima, što znači da je svaki od učesnika spreman i na manipulacije u komunikaciji i druženju.

Jugović je kazao da je društvo u Srbiji koje prolazi kroz period tranzicije prijemčivo za takve vrste programa jer se kič-estrada nameće kao poželjni model života.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.