Izvor: Radio 021, 01.Nov.2020, 15:04

Za dva identična automobila, sa istim motorom i istog godišta važiće različiti propisi od 2021.

Mnogi vlasnici polovnjaka uvezenih nakon marta 2014, od jula sledeće godine, kada će početi puna primena novih propisa o ispitivanju izduvnih gasova, mogu da se nađu u ozbiljnom problemu zbog nelogičnosti u propisima, piše protal Polovniautomobili.

Preciznije, reč je o kolima prvi put registrovanim u Srbiji nakon 1. marta 2014. godine, a ne prvi put registrovanim nakon tog datuma u Nemačkoj ili Švajcarskoj.

Šta je konkretno problem?

Problem >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << je u tome što ti automobili moraju da ispune oštrije ekološke standarde nego oni koji su prvi put registrovani u Srbiji pre 1. marta 2014. godine.

To znači da za dva identična automobila, sa istim motorom i istog godišta važe različiti propisi po pitanju ispitivanja izduvnih gasova na tehničkom pregledu ukoliko je jedan prvi put registrovan u Srbiji pre 2014, a drugi nakon toga.

Preciznije - "granica" je 1. mart 2014. godine, piše sajt Polovniautomobili.

Na udaru i dizelaši i benzinci

Ova problematika pogađa sve automobile, bez obzira na vrstu goriva. Ne pomaže ni ugradnja "plina" ili "metana", pošto auto mora da prođe testiranje na osnovno gorivo.

Sva ispitivanja se obavljaju pri radnoj temperaturi motora.

Dizelaši

Jedna od provera izduvnih gasova je merenje "dimnosti", što je, narodski rečeno, merenje koliko auto dimi.

Međutim. bez obzira na Euro standard, snagu, kubikažu ili godište, ako je auto prvi put registrovan u Srbiji nakon 1. marta 2014. godine - granica na ovom ispitivanju je 1,5 m-1. Nekim dizelašima, onim starijim, ovo će možda napraviti problem na tehničkom pregledu, a novijima uglavnom neće.

U suštini, osnovno pravilo je da dizelaši ne smeju da imaju dimnost veću od onoga što je propisao proizvođač ili što je "deklarisano jednoobraznim tehničkim uslovima" .

Međutim, ako ti podaci nisu poznati, odnosno ako tehnički pregled nema pristup nekoj bazi sa tim podacima, primenjuju se ograničenja u zavisnosti od snage motora:

1) vozila snage do 73,5 kW (100 KS), vrednost apsorpcije svetlosti ne sme biti veća od 3,22 m-1

2) vozila snage preko 73,5 kW (100 KS), vrednost apsorpcije svetlosti ne sme biti veća od 2,44 m-1

Euro standardi se uopšte ne gledaju. Nije važno ni kada je auto proizveden. Stoga ista pravila po pitanju merenja dimnosti važe za Euro 3 auto iz 2002. i za Euro 6 auto iz 2017. godine ako su uvezeni nakon marta 2014. godine.

Inače, merenje dimnosti se obavlja tako što se uzima prosek najmanje tri merenja, pri čemu se motor svaki put dovede do najvišeg dozvoljenog broja obrtaja.

Benzinci

Kod benzinaca je situacija nešto komplikovanija.

Generalno (svi) automobili prvi put registrovani u Srbiji do 1. marta 2014. moraju da izbacuju manje od 4,5 odsto ugljen-monoksida u leru (u praznom hodu).

Vozila sa karburatorom prvi put registrovana u Srbiji nakon 1. marta 2014. moraju da imaju manje od 3,5 odsto ugljen-monoksida u leru.

Svi ostali benzinci (bez karburatora), koji su prvi put registrovani u Srbiji nakon 1. marta 2014, moraju da zadovoljavaju od proizvođača propisane (fabričke) vrednosti ugljen-monoksida i koeficijent viška vazduha (λ) u leru, kao i vrednosti pri propisanom povišenom broju obrtaja.

Problem se javlja ukoliko te vrednosti, tj. podaci nisu poznati. Onda, kao i kod dizelaša, nisu važni ni Euro standard, ni starost.

Tako vozači dolaze u situaciju da ukoliko imaju određeni model za koji nisu poznati podaci - prvi je uvezen pre marta 2014, a drugi posle:

- za prvog važi granica emisije ugljen-monoksida od 4,5 odsto,

- za drugog važi granica emisije ugljen-monoksida od 0,3 odsto.

Ovo će početi da važi od jula 2021. godine, kada tehnički pregled neće moći da prođu vozila koja ne ispunjavaju propise kada je reč o emisiji izduvnih gasova.

Zaključak

Ukoliko ovi propisi ostanu na snazi, pa još ako tehničkim pregledima ne bude dostupna baza sa podacima, mnogi vlasnici automobila naći će se u nezgodnoj situaciji.

I ne samo to, zbog ovih nelogičnosti u zakonu, mnogi vlasnici automobila su dovedeni u neravnopravan položaj, jer za identičan automobil neki će lako proći tehnički pregled, a neki možda neće.

Autor: Polovniautomobili.com

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.