Uporišna tačka promene zakona - zaštita funkcionera

Izvor: Politika, 01.Jul.2010, 23:16   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Uporišna tačka promene zakona - zaštita funkcionera

Neki naši političari postavljaju se kao nadređena kasta koja često sve nas tretira kao poslugu

Novi Sad – Greška u Predlogu zakona o izmenama Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije je u poslednji čas ispravljena povlačenjem predloga iz skupštinske procedure, ali je „pala senka na dobre namere“, kaže u intervjuu za „Politiku“ član odbora te agencije Slobodan Beljanski. „U zakonu ima dosta nedorečenosti i protivrečnosti, počev od definisanja korupcije >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << i sukoba interesa, preko raspodele nadležnosti između direktora i odbora, pa do prelaznih i završnih odredaba. Deo toga ispravljen je predloženim izmenama. Ipak, uporišna tačka predloženih promena i osnovni predmet sporenja je član 82. i uporno nastojanje da se, nasuprot jasnoj zakonskoj intenciji, zaštiti položaj funkcionera koji su na početku primene zakona zatečeni na dve ili više funkcija”, ocenjuje on.

Ali funkcioneri su, za sada, „zaštićeni” odlukom Ustavnog suda o privremenom stavljanju van snage člana 82. Zar nije tako derogiran rad agencije?

Ne bih rekao da je derogiran, ali u jednom važnom segmentu blokiran svakako jeste. Ostavljam po strani neobičnost tumačenja po kome bi se diskriminacija ogledala u uskraćivanju prava na privilegiju ukinutu zakonom, tj. prava da se istovremeno, osim izuzetno i pod određenim uslovima, obavlja više javnih funkcija. Činjenica je da je obustavljanjem od izvršenja akata i radnji preduzetih na osnovu člana 82. zakona blokiran rad agencije prema svim funkcionerima koji su prekršili obavezu iz navedenog propisa, a to znači prema onima koji su 1. januara 2010. godine zatečeni na dve ili više funkcija, ili se nisu ni opredelili koju će zadržati, ili se viška funkcija nisu odrekli.

Da li je realno da se posle takve odluke Ustavnog suda i ukine član 82? Kakva bi bila pozicija agencije u tom slučaju?

Nije svaka kumulacija funkcija potencijalni izvor korupcije. U načelu, prihvatljiv je i stav da ne mora biti nespojivosti između funkcija u izvršnim i predstavničkim organima ako se radi o različitim nivoima vlasti, između kojih nema normativne i egzekutivne interferencije. Ima razvijenih demokratskih zemalja u kojima je kumulacija određenih funkcija normalna pojava. Ali ovde se radi o nečem drugom. Za razliku od tih zemalja, nivo korupcije kod nas je veoma visok, što znači i da prag tolerancije prema graničnim situacijama i rizicima mora biti veoma nizak. Osim toga, kada jednom postavite visok standard otpora nekoj pojavi, teško ga možete snižavati bez kompromitacije samog otpora. Zakonom o agenciji postavljen je visok standard. Odstupiti od njega odmah nakon početka primene zakona, značilo bi da u borbi protiv korupcije ili nema promišljenosti i jasnog plana, ili nema doslednosti i odlučnosti. Što je još gore, značilo bi, kao i u ovom našem primeru, da je politička celishodnost iznad zakona, da su ideja vodilja partijski interesi, a jedina društvena delotvornost međupartijske ucene. I u jednom i u drugom slučaju, to bi vodilo našem novom padu na lestvici uspešnosti u borbi protiv korupcije.

Pojedini političari su se mesecima javno opirali primeni zakona. Da li je i na vas bilo pritisaka da im to dozvolite?

Na mene pritisaka nije bilo, a nije mi poznato da ih je bilo na druge iz agencije. Ako ih je i bilo, očigledno nisu imali efekta. Nameće se zaključak, međutim, da je na druge organe pritisaka bilo i da je malo nedostajalo da urode plodom. Kako drugačije protumačiti jedno ranije mišljenje Ministarstva pravde i ovaj povučeni predlog zakona, koji je sasvim u duhu tog mišljenja?

Šta vi mislite, kako će se stvari dalje odvijati?

Verujem da će biti sluha za naše stavove. Ne radi se o suprotstavljanju takozvanog dinamičkog tumačenja statičkom tumačenju zakona, niti o prilagođavanju zakona situaciji kojom on treba da upravlja. Naprotiv, radi se o pokušaju da se zakon prilagodi prohtevima onih radi čijeg obuzdavanja je i donet. Nekada je poznati pisac Muzil govorio da je politika sasvim podređena ljudska delatnost, i da mu čovek politike uvek izgleda kao sluga u kući koji mora da brine o svakodnevnim stvarima. Neki naši političari, nažalost, postavljaju se kao nadređena kasta, koja često sve nas tretira kao poslugu. Ako se to dopusti, ugled i autoritet agencije bili bi ozbiljno narušeni. Bio bi to primer poigravanja integritetom i samostalnošću institucija, sa jasnom porukom: ako ne pristajete da primenu zakona prilagodite dnevnim političkim potrebama, promenićemo zakon, kao što sutra možemo promeniti i vas.

A. Popović

objavljeno: 02.07.2010.

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Širimo krug onih koji prijavljuju imovinu

Izvor: Blic, 02.Jul.2010, 01:05

Izmene Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije neće biti usvojene na današnjem zasedanju Vlade. Prva tumačenja vladinog predloga izmena zakona su da se njima omogućava da funkcioneri gomilaju funkcije, a i vojvođanskim poslanicima dopušta da imaju najmanje dve fotelje. Slobodan Homen, državni...

Nastavak na Blic...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.