Izvor: Radio 021, 04.Sep.2019, 10:54   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Trećina poginulih u udesima su stariji od 65 godina

Svaki drugi dan jedna starija osoba pogine, dok ih petoro bude povređeno u udesima na putevima u Srbiji.

Na godišnjem nivou godišnje pogine 156 starijih osoba, dok ih više od 2.000 bude povređeno, piše "Dnevnik".

U prethodne tri godine, od 2016. do 2018, u saobraćajnim nezgodama poginulo je ukupno 469 starijih lica i povređeno 6.600. Podaci govore da je ugroženost starijih lica u saobraćaju velika, saopštila je nedavno Agencija za bezbednost saobraćaja. >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << Od ukupnog broja poginulih u saobraćajnim nezgodama, oko 27 procenata su bila starija lica, a u ukupnom broju povređenih čine 11 procenata. U prilog činjenici o velikoj ugroženosti starijih lica ide i podatak o tome da starija lica manje učestvuju u saobraćaju od prosečnog stanovnika Srbije. U odnosu na svojstvo učešća u saobraćajnim nezgodama, starija lica su najviše ugrožena kao pešaci i biciklisti. Od ukupnog broja poginulih pešaka 49 odsto su starija lica, a od ukupnog broja poginulih biciklista 47 odsto.

Osim toga, od ukupnog broja lica poginulih na traktoru 42 procenta su starija lica. U putničkom automobilu od ukupnog broja poginulih oko 15 procenata je starijih, a od ukupnog broja poginulih mopedista svih starosnih kategorija, 18 odsto su starija lica.

"Toliko stradanje starijih u svojstvu pešaka i bicikliste se u velikoj meri može dovesti u vezu s dva faktora: psiho-fizička ograničenja i fizička ranjivost. Kako ljudi stare, javljaju se funkcionalna ograničenja i poremećaji, kao što su smanjenje vizuelnih i slušnih sposobnosti, produžava se vreme reakcije, sporije se kreću od mlađih osoba, javljaju se poteškoće s deljenjem pažnje, poteškoće s demencijom", ukazuju u Agenciji za bezbednost saobraćaja.

Kada starija lica učestvuju u saobraćajnim nezgodama u svojstvu pešaka ili bicikliste, nemaju nikakvu spoljnu zaštitu, usled čega postoji veći rizik da zadobiju teške telesne povrede (lomovi kostiju, kuka, i sl.), ali i smrtne povrede, nego što je to slučaj kada učestvuju u nezgodi kao putnici ili vozači u putničkom vozilu. Iz tog razloga Svetska zdravstvena organizacija je pešake i bicikliste, a posebno starija lica u svojstvu pešaka i biciklista, proglasila ranjivom kategorijom učesnika u saobraćaju.

Lica starija od 65 godina muškog pola su više od dva puta (70 dosto) ugroženija od žena (30 odsto). Starije žene su u saobraćaju najviše ugrožene kao pešaci i putnici u putničkom vozilu, a muškarci kao vozači i pešaci.

Kada se posmatra dnevna i časovna raspodela saobraćajnih nezgoda s poginulima starijim od 65 godina, može se uočiti da oni najviše smrtno stradaju petkom i u vreme sumraka i "prvog mraka", odnosno između 17 i 19 časova.

Gledano po mesecima, najviše nastradalih učesnika u saobraćaju starijih od 65 godina, od 2016. do 2018. godine bilo je u julu, septembru i oktobru. Takvi podaci se mogu dovesti u vezu s činjenicom da se taj period godine smatra sezonom poljoprivrednih radova.     

Autor: Dnevnik

Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.